بررسی نقش خانواده در بروز ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان سال اول تا سوم متوسطه شهر مراغه در سال تحصیلی 89-88
محورهای موضوعی : جامعه شناسیسیروس فخرایی 1 , صفر قاسمزاده 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مراغه.
2 - کارشناسیارشد جامعهشناسی.
کلید واژه: دانشآموز, ناهنجاریهای رفتاری, وضعیت اقتصادی خانواده, تحصیلات والدین,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خانواده در بروزنا هنجاریهای رفتاری دانش آموزان سال اول تا سوم متوسطه شهرمراغه در سال تحصیلی 89- 88 صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان مراغه که بالغ بر 6354 نفر می باشد که از این تعداد 340 نفر با استفاده ازفرمول کوکران و نمونه گیری طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و برای جمع آوری داده ها از آزمون محقق ساخته استفاده گردیده است و برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس ضریب همبستگی پیرسون و هم چنین از آزمون تی استفاده شده است. متغییر وابسته یا ملاک در این پژوهش ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان می باشد و هم چنین متغییرهای مستقل یا پیش بین در این پژوهش عبارتند از: وضعیت اقتصادی خانواده، سطح تحصیلات والدین، بعد خانواده، میزان استواری خانواده، اختلافات خانوادگی، میزان تنبیه والدین، وضع اشتغال والدین، بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش بین میزان ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان و متغییرهای وضعیت اقتصادی خانواده، تحصیلات والدین، میزان تنبیه والدین، اختلافات خانوادگی، میزان استواری خانواده رابطه معناداری وجود دارد و هم چنین بین بعد خانواده و وضع اشتغال والدین با میزان ناهنجاری های رفتاری دانش-آموزان رابطه معناداری دیده نشده است.
The present study conducted to examine the role of family in originating of anomie behavior of first to third grade of high school student of Maragheh in 88-89 educational year. The statistical society of this study is all the students (girls and boys) of Maragheh (6354) among which 340 students was selected as a sample of this study. The data was collected using contrived test of the researcher and the data were analyzed using ANOVA, Pearson correlation coefficient and T test. The dependent variable of this study is anomie behavior of students and the independent variables are: Family’s economy, educational level of parents, family problems, family punishment, and occupation of parents. The results show that there is a meaningful relationship between anomie behavior of students and family's economy, educational level of parents, family punishment, family problems.
اسفندیاری، آ. (1381)، نقشآموزش و پرورش در کاهش ناهنجاریهای
اجتماعی. نشریه همبستگی.
اسکندری، م. (1385)، مجموعه دروس علوم اجتماعی. انتشارات سنجش، جلد اول.
اسکندری، م. (1385)، مجموعه دروس علوم اجتماعی. انتشارات سنجش، جلد دوم.
دانش، ت. (1369)، مجرم کیست؟ جرم شناسی چیست؟. مؤسسهی کیهان:
تهران.
رجبزاده، ا. (1387)، مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان. شرکت چاپ و نشر
کتابهای درسی ایران.
رجبزاده، ا. (1387)، جامعه شناسی 1. سال دوم دبیرستان، شرکت چاپ و نشر
کتابهای درسی ایران.
سخاوت، ج. (1380)، بررسی مؤثر بر ناهنجاریهای رفتاری دانشآموزان استان لرستان. دانشگاه علامه طباطبایی.
سخاوت، ج. (1374)، جامعهشناسی انحرافات اجتماعی. مرکز چاپ و انتشارات
دانشگاه پیام نور.
شریعتی رودسری، م. (1380)، شناخت و درمان اختلالات رفتاری کودکان و
نوجوانان. تهران: عابد.
فرجاد، م ح. (1371)، آسیبشناسی اجتماعی و جامعهشناسی انحرافات.
انتشارات بدر.
کرباسی، م. (1374)، بررسی مشکلات و راه حلهای رفتاری دانشآموزان
مدارس راهنمایی استان همدان. پایاننامه دوره دکتری.
نجفیزاده، م. (1363)، نشریه انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی
ایران. شماره 64.
Shoemaker, D.j. (1990), Theories of Delinquency,NewYork,
OxfordUniversity.