تحلیل تطبیقی جهتگیری ارزشی مادی و فرامادی در بین شهروندان اشنویه با تاکید بر تفاوتهای بین نسلی
محورهای موضوعی : جامعه شناسیفخرالدین مام علی 1 , افشار کبیری 2
1 - دانشآموخته کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران.
2 - استادیار دانشگاه ارومیه– ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: احساس امنیت, جهتگیری ارزشی, سرمایه فرهنگی و دینداری,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تحلیل تطبیقی جهت گیری ارزشی مادی و فرامادی در بین شهروندان اشنویه با تاکید بر تفاوت های نسلی انجام پذیرفت. جمعیت آماری این تحقیق 27135 نفر می باشد و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است، که نمونه به دست آمده از این فرمول 385 نفر می باشد. روش تحقیق مورد استفاده پیمایش است و از طریق پرسشنامه داده ها جمع آوری شده است. برای برآورد پایایی ابزار اندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد بین میزان دین داری و جهت گیری دو نسل تفاوت نسلی وجود ندارد، از لحاظ سرمایه فرهنگی نیز تفاوت بین نسلی وجود ندارد، استفاده و تاثیر پذیری از رسانه های جمعی باعث تفاوت بین نسلی می باشد. جهت گیری ارزشی دو نسل از لحاظ شیو های تربیتی نیز تفاوت دارند، بر اساس میزان احساس امنیت جهت گیری ارزشی دو نسل با هم متفاوت می باشد و هم چنین بر اساس نوع پایگاه اقتصادی- اجتماعی، جهت گیری ارزشی دو نسل متفاوت می باشد .
This research is a comparative analysis of the physical and metaphysical value orientation among the citizens in Oshnavieh with an emphasis on generational differences. Statistical population was 27135 people and the sample size is 385 people according to Cochran formula. The research method is survey and data collected through a questionnaire. Cronbach's alpha was used to assess the reliability of measurement instruments. The results show that, there is no generational difference between religiosity and orientation of two generations in terms of cultural capital, but there is a generational difference between the generations, in terms of use and influence of the mass media. Value orientation of two generations is also different based on educational practices, the amount of security feeling and the type of socio-economic base.
آزاد ارمکی، غ، ر. (1383). جامعهشناسی در ایران. پژوهشکده علوم انسانی جهاد دانشگاهی تهران.
اسماعیلی، ر. (1381). فاصلهگیری نسلی و تغییرات فرهنگی در جامعه شهری اصفهان. آموزه. شماره 13، صص 24-19.
الیاسی، م، ح. (1386). سنجش گسست نسلی با سبک فرزندپروری پدارن. مجله جوانان و مناسبات نسلی. شماره 1، صص 39-25.
اینگلهارت، ر؛ و همکاران. (1378). امنیت اقتصادی و دگرگونی ارزشی. ترجمه: ش، شفیعخانی. نامه پژوهش. شمارههای 14 و 15.
برزگر، م. (1385). اصول و مفاهیم فنآوری اطلاعات. تهران: انتشارات بهینه.
بوردیو، پ. (1381). نظریه کنش، دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمه: س، م، مردیها. تهران: انتشارات نقش و نگار.
بوزان، ب. (1378). مردم، دولتها و هراس. ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
داریاپور، ز. (1386). ساختار ارزشی و مناسبات نسلی. فصلنامه تخصصی جوانان و مناسابات نسلی. شماره اول.
ربانی، ر؛ و دیگری. (1384). فاصله نسلی با تاکید بر وضعیت دینداری و ارزشهای اجتماعی، (مطالعه موردی شهر دهدشت). مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان. سال دوم، شماره 19، صص 21-20.
ساروخانی، ب. (1370). دایرةالمعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان. چاپ اول.
قاضینژاد، م. (1383). نسلها و ارزشها: بررسی و تحلیل جامعهشناختی تفاوت گرایشات ارزشی نسل جوان و بزرگسال. پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
کاشی، غ، ر؛ و دیگری. (1384). نقش شکافانداز تجربیات نسلی در ایران. رفاه اجتماعی. شماره 16، صص 292-251.
کوئن، ب. (1374). مبانی جامعهشناسی. ترجمه: غ، ع، توسلی. تهران: انتشارات سمت.
یوسفی، ن. (1383). شکاف بین نسلها، بررسی نظری و تجربی. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
Abramson, P. & Ronald, I. (1992). Generational Replacemenet-political scince. No. 22, P.p: 183-225.
Cileli, M. & Tezer, E. (1998). Life and value orientations of Turkish university students. Adolescence. Vol. 32 & 33.
Putnam, R. (2000). Bowing Alone, the collaps and Revival of American community. New York: Simon and Schuster.