شناختشناسی کار آفرینی در رسانه و اندازهگیری میزان آن در سازمانهای رسانهای
محورهای موضوعی : جامعه شناسیندا سلیمانی 1 , سید مرتضی رضوی 2
1 - استادیار گروه ارتباطات دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران – ایران.
کلید واژه: کارآفرینی سازمانهای رسانهای, نظریه مبنایی (GT) و موسسات تبلیغاتی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر ، تدوین الگوی کارآفرینی سازمانی برای موسسات تبلیغاتی است که برای دست یابی به الگوی مورد نظر ، با ۱۵ نفر از اطلاع رسانان کلیدی که با ابعاد مساله و موضوع تحقیق درگیر بوده و واجد تجربههای مفید و مستمّر در موضوع تحقیق بودند مصاحبه عمیق انجام گرفته است. روش مورد استفاده در تحقیقِ حاضر ، روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی یا نظریه برخاسته از دادهها (GT) می باشد که از طریق مصاحبه عمیق ، فعّال و اکتشافی با خبرگان،ساختار درونی ارزشها ، نگرشها و تجارب زیستی ایشان در موضوع تحقیق، احصاء گردید. اطلاع رسانان و افراد خبره در ۳ گروه و از بین افرادی انتخاب شدند که با مساله درگیر بودند . دراین تحقیق از روش نمونهگیری هدف مند ، برمبنای اصل اشباع نظری استفاده شده است. سپس دادهها و اطلاعات به دست آمده از مصاحبهها، ابتدا کدگذاری باز و محوری شدند و در همین راستا کدگذاری انتخابی انجام گرفت، از مصاحبهها مجموعاً 570 گزاره مفهومی اولیه درمرحله کدگذاری باز و چندتا ؟ گزاره مقولهای در مرحله کدگذاری محوری، به دست آمد و درنهایت در مرحله کدگذاری انتخابی، قضایایی که روابط تعمیم یافته میان مقولات را منعکس میکنند، وضوح کافی پیدا کردند و مدلGTنمایان شد. این مدل دارای چهار بخش نظریه، موجبات علّی، شرایط و زمینه ها، عاملیت و کنش (راهبردها و مداخلات)، بروندادها، پیامدها و نتایج است. بر اساس مدل سه شاخگی ، محقق سه گروه عوامل رفتاری ، محیطی و ساختاری را در بروز پدیده کار آفرینی در موسسات تبلیغاتی مورد بررسی قرار داده است ، بر اساس مدلِ به دست آمده ، پدیده ی اصلی ، ضعفِ تخصصیِ مدیریت ، فقدانِ آموزشِ تخصصی و حرفه ای و محیط کسب و کار است، به عبارت دیگر، در این مدل توضیح داده میشود که چه عواملی و تح چه شرایطی در بروز پدیده کارآفرینی موثر است. اطلاع رسانان، کار آفرینی را از طریق موجبات علّی آن توضیح میدهند و بیان میکنند که چه عواملی در فرایند شکلگیری ضعفِ تخصصی مدیریت ، فقدانِ آموزش تخصصی و حرفه ای و محیط کسب و کار تاثیر دارد و این امر درکدام شرایط و زمینهها صورت میگیرد ؟ و چه عاملیّت ها و کنش هایی (مداخلات و راهبردهایی) میتوانند در این فرایند اثر بگذارند و چگونه این فرایند به پیامدهایی که متضمن شکل - گیری کارآفرینی سازمانی درصنف تبلیغات است و به دنبال آن بلوغ و گسترش زمینه های کسب و کار، منجر میشود.
The present study aims to develop an Entrepreneurship framework for advertising agencies, to achieve the desired framework. A depth interview was done with 15 key informants who were involved dimensions of problem and had useful and ongoing experiences about the research subject. The research methodology used was based on qualitative research method, the Grounded Theory (GT), through explorative interviews with these informants, their internal structure of values, attitudes and also experiences were explored based on the research subject. Through a purposeful sampling, informants were selected from three groups that have involved the issue of research. Sampling was performed based on "theatrical saturation". Then, open coding and axial coding were applied on data obtained through interviews and selective coding was performed accordingly. Totally, 570 initial conceptual statements from the open coding and 114 categorical statements from the axial coding were obtained. Ultimately, in selective coding hypotheses reflecting the generalized relations among categories were clearly recognized and GT model appeared. This model has four theories, causal factors, conditions and areas, agency and action (strategies and interventions), outputs, outcomes and results. Based on three dimensional model (3-D model) three groups of behavioral, contextual and structural factors studied in the cause of entrepreneurship in advertising agencies, based on the obtained model, the main phenomenon is the weaknesses of professional management and absence of professional training and business environment, in other word this model explains that under what conditions, this phenomenon happens and what factors are most effective in occurrence of entrepreneurial phenomenon. Informants explain this phenomenon by its causal factors, expressing that: "which factors are effective in forming the weaknesses of professional management and absence of professional training and business environment?"-"which agencies and actions (interventions and strategies) affect the purpose?"-"how does this process lead to outcomes that guarantee the formation of Entrepreneurship in Advertising guild and consequently, maturation and expansion of business areas?"
جوانمردی، ح. (1384). ارزیابی خوانندگان مطبوعات از انتشار اخبار حوادث. مجله رسانه. شماره 63، صص 101-69.
خواجهئیان، د. (1389). ارائه چهارچوب تجاری سازی نوآوریهای دیجیتالی در شرکتهای کارآفرین رسانهای. طرح تحقیق (پروپوزال) پایاننامه دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه تهران.
خواجهئیان، د. (1389). مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای: شناسایی مولفهها، فرایند و حوزه عمل. پژوهشهای ارتباطی.
دهشیری، م. (1388). رسانه و فرهنگسازی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره دوم، شماره 8، صص 208-179.
روشندل اربطانی، ط. (1386). چیستی مدیریت رسانه. فصلنامه رسانه. شماره 70.
روشندل اربطانی، ط؛ و دیگری. (1389). نقش رسانههای جمعی در پیشگیری از جرم. فصلنامه دانش انتظامی.
ساروخانی، ب. (1377). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشار اطلاعات.
کازینو، ژ. (1364). قدرت تلویزیون. مترجم: ع، اسدی. انتشارات امیرکبیر.
کوپاهی، م. (1382). اصول اقتصاد کشاورزی. انتشارات دانشگاه تهران.
لی، ج. (1356). به سوی سیاستهای ارتباطی واقعبینانه. ترجمه: خ، جهانداری. تهران: انتشارات رادیو و تلویزیون ملی ایران، صص 28 -27.
لیتلجان، ا. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه: م، نوربخش و دیگری. انتشارات جنگل.
Adolescents and Civil Engagement: Social Entrepreneurship and Young People.(2007). United Nations Children’s Fund (UNICEF), New York.
Alex, Nicholls. (2009). ‘We do good things, don’t we?’ ‘Blended Value Accounting’ in Social Entrepreneurship. Accounting, Organizations and Society. 34: P.p: 755–769.
Alka, Srivastva. (2004). InSearch of Noble Organizing: A Study In Social Entrepreneurship. Dissertation Adviser: Prof. David Cooperrider, Department of Organizational Behavior CASE WESTERN RESERVE UNIVERSITY.
Alvord, Sarah H; Brown, L. David and Letts, Christine W. Social Entrepreneurship Ledership That Facilitaes Societal Transformation an Explortory Study.WORKING PAPERS CENTER FOR PUBLIC LEADERSHIP.
Ataöv, Anlı & Haider, Jawaid. (2006). From Participation to Empowerment: Critical Reflections on a Participatory Action Research Project with Street Children in Turkey. Children, Youth and Environments 16(2).
Austin, gamesa. Grossman, Allen. (2001). Entrepreneurship in the social sector, Harvard College.
Authenticity, non profit Entrepreneurshio in the social sector. (2001). Harvard College.
Botsman. P. and Latham, M. (1998). "Enabling state: people before bureaucracy", Pluto Press, Annandale, P.p: 59-72.
Boyte, H. C. and Kari, N. N. (1996). "Meanings of Citizenship". www.cpn.org.
Bradner, jeann. (2001). "Volunteer management", in Connors tracy, the non profit handbook manayemet. John wiley sinsinc.
Catano, victo; r pond, morgan & kelloway, Kevin. (2001). "exploring commitment and Leadership in volunteer organizations", Leadership & organization development yournal. Vol. 22, No. 6.
Center of nonprofit management. (2001). The skills of management of nonprofit organizations, C.N.M (slowenia).
Certo, S. Travis & Miller, Toyah. (2008). Social entrepreneurship: Key issues and concepts. Business Horizons. 51, P.p: 267—271.
Cornwall yeffrey & Perlman Baron. (1999). organizational Entrepreneurship, Richard Irwin.
Crick, B. (2001). "Citizens: Towards a Citizenship Culture". U.S.A.: Blackwell Publishers.
Davila-Orgega, Luis and Emily Freeburg. (2006). Youth, Democratic Governance and the MDGs Report in Asia and the Pacific. Global Youth Action Network.
Davis, Susan. (2002). Social Entrepreneurship: Towards an entrepreneurial culture for social and economic development.
Dees, J. G. (1998). The meaning of social entrepreneurship. www. gpnnet.com/perspective/social_entrepreneurship.htm.
Deleon, P. (1992). "The Democratization of the Policy Sciences". Public Administration Review, Vol. 52, P.p: 237- 245.
Denhardt, R. B. (1999). "Theories of Public organization". Wadsworth publisher.
Echols, Ann & Neck, Christopher. (1998)."the impact of behaviors and structure on corporate Entrepreneurial success". journal of managerial psychology. Vol 13, N. ½.
Edwards, Michael & Hulme, David & Wallace, Tina. (2000). NGOs in a global future: marryiny local del: very to world wide leverage, NGOs conference.
Eric, Stevens& Christopher. (2008). Social Entrepreneurship and Earned Income Opportunities: an Examination of the Importance of Institutional Factors in Predicting Entrepreneurial Action Among Nonprofit Organizations. Dissertation Advisor: Diana Bilimoria, Ronald Fry, Melvin Smith. Department of Organizational Behavior Case Western Reserve University.
Fischer, F. (1993). "Citizen Participation and the Democratization of Policy expertise: from theoretical inquiry to Practical Cases", Policy Science, Vol. 26, No. 3, P.p: 121- 125.
Fowler, A. (2000). "NGDOS as a moment history: beyond aid to social entrepreneurship of civic innovation?" Third word Quarterly, Vol. 21, No. 4, P.p: 637-654.
Gergory D. J. (1998). "Enterprising nonprofits: what do you do when traditional Sources of funding fall short?" HBR, January/ February: P.p: 555- 567.
Guclu, Ayse & Dees, J. Gregory. (2002). The Process of Social Entrepreneurship: Creating Opportunities Worthy of Serious Pursuit. by the Fuqua School of Business.
Hamilton, Aldwayn. (1999). the nature of NGO- private sector collaborations for development in developing countries, Rongead.
Jenssen, jan & Havnes, Preanders. (2002). "Public interrention in the entrepreneurial process: a study based on three norwegian Cases", international yournal of entrepreneurial behavior & reseatch. Vol. 8, No. 3.
Johnson, Sherrill. (2000). Literature Review on Social Entrepreneurship, Canadian center for social entrepreneurship.
King, C. S; Feltey K. M. and Bridget, O. (1998). "The Question of Participation: Toward Authentic public Participation in Public Administration." Public Administration Review (PAR). July/August, Vol. 58, No. 4, P.p: 223- 234.
Lewis, Andrew. (2003). Non Government Organizational Tool Assessment Social Entrepreneurship, university of Wisconsin Extension.
Lewis David. (2001). The Mangement of Non –govermmental Development organizations, taylor & Francies group.
Mair, Johanna& Martı, Ignasi. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business. 41, P.p: 36–44.
Mair, Johanna & Robinson, Jeffrey. (2006). Social entrepreneurship. New York, Palgrave Macmillan.
Mort, G. S, Weerawardena, J. & Carnegie, Kashonia. (2003). "Social Entrepreneurship: Towards Conceptualization. "International Journal of nonprofit and voluntary sector, marketing". Vol. 8, No. 1, P.p: 76–88.
multidimensional model”. Journal of World Business. Vol. 41, P.p: 21-35.
Nahapiet, S. and Ghoshal, A. (1998). "Social Capital, Intellectual Capital,and the organizational Advantage". Academy of Management Review Vol. 23, No. 3, P.p: 64- 72.
Nelson, Russell. (2000). The application of empowermet theory to street children of the developing world. Thesis of master of art. The university of British Columbia.
Orhan, Muriel & scott, Don, (2001). "why women enter in entrpreneurship" an explanatory model". women in management reviw. Vol. 16, No. 5.
Parbhu, Ganesh. (1999). "Social Entrepreneurial Leadership". Career development international. Vol. 4, No. 3.
Rao, subba& Rao Vsp. (1996). personnel & Humam Resource management. konark publichers pvt.
Rennie, Henry G. (2006). 21 Social Entrepreneurship and Regional Economic Development: A Conceptual Framework. Springer, EnterprisingWorlds. P.p: 257–270.
Robinson, Brain. (1994). "Voluntary Bodies as Learning Organizations". the Learning organization. Vol.1, No. 3.
Roper, Juliet and Cheney, George. (2005). "Leadership, Learning and Human Resource Management, the Meaning of Social Entrepreneurship Today". Corporate Governance. Vol.5, No.3, P.p: 95-104.
Seelos, C., & Mair, J. (2005). Social entrepreneurship: Creating new business models to serve the poor. Business Horizons, 48(3), P.p: 241—246.
Sen, Pritha Ashoka’s. (2007). big idea: Transforming the world through social entrepreneurship.Futures 39, P.p: 534–553.
Stoll, K. (2002). "Youth and Sustainability: Social capital, social entrepreneurship and youth civic engagement and building blocks for sustainable communities-" A case study of the headquarters youth facility. Murdoch University.
Thijssen, Thomas J. P. and Fons T.J. Vernooij. (2007). SOCIAL Entrepreneurship and CulULTURAL CHANGE: The Relevance of a Public Sector Experiment for Innovative Education. london: Springer. P.p: 555–579.
Thompson yohn, (2002). "the world of the social entrepreneur". The international yournal of public sector management. Vol. 15, No. 5.
Torimiro, Dixon O. & Dionco-Adetayo, Rlinda. (2005). Children involvement in entrepreneurship in rural communities: an attitudinal analysis. Technovation. P.p: 683–689.
Urban, Boris. (2008). Social entrepreneurship in South AfricaDelineating the construct with associated skills. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research. Vol. 14, No. 5, P.p: 346-364.
Usaid, (2000). new patthership initiative: NGO emporerment, NPI core report.
Weerawardena, J. and Mort, G. S. (2006). “Investigating social entrepreneurship: a multidimensional model”. Journal of World Business. Vol. 41, P.p: 21-35.
WHO (World Health Organization). Responsibilities of Street Educators. Module2.
WHO (World Health Organization). Responding to the Needs and Problems of Street Children. Module 6.
WHO (World Health Organization). Involving the Community. Module 9.
WHO (World Health Organization). Implementing a Street Children Project. Module. 10.
Yavas, ugur & Riecken, Glen. (1997). "conducting a situation analysis for volunteer organizations" an improred model", marketing intelligence & planning, Vol. 15, No.6.