مدیریت مهندسی اجتماعی سازمانی سازمانهای تولیدی با رویکرد مدیریت عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: سازمانهای تولیدی شهر تبریز)
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - عضو هیئت علمی (دانشیار) گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: عملکرد اجتماعی سازمانی, مدیریت مهندسی اجتماعی, شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی,
چکیده مقاله :
یکی از عوامل مؤثر در افزایش بهرهوری، مدیریت مهندسی اجتماعی سازمان است چون در سازمانها هر موقعیتی ساماندهی مهندسی اجتماعی خود را میطلبد و آگاهی مدیران از الگوها و تئوریهای آن، انجام وظایف آنها را آسانتر نموده و باعث موفقیت سازمانها در نیل به اهدافشان میگردد. موفقیت سازمان در تحقق اهداف مدیریت مهندسی اجتماعی مؤثر، مسئله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهرهوری، مدیریت مهندسی اجتماعی سازمان است، به عبارتی تعیین آن برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی سازمانی هدف اصلی این بررسی بوده است. در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای تولیدی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیتهایی با انتخاب پنج نمونه از این سازمانها جهت جمعآوری اطلاعات، عوامل کلیدی مهندسی اجتماعی مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اِعمال اصول مدیریت مهندسی اجتماعی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که میتواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان با محوریت شهروند سازمانی و کارآمدی اجتماعی سازمانی کارکنان تأثیرگذار باشد، مشخص شد.
Organizational social engineering management is one of the effective factors in increasing the productivity, because every situation in organizations needs arranging its social engineering and the knowledge of managers from these theories and patterns help them in doing their duties and in approaching to their goals. Organization success in reaching to effective social engineering management goals focused on organizational citizen and organizational social efficiency is the main problem of this study. The population of this study is managers, specialists and workers of manufacturing organizations of Tabriz. Because of limitations, only five organizations selected for data collection. According to results, settlement of organizational social engineering management were determined for each organization on base of activity type to improve performance of managers, specialists and workers focused on satisfaction and organizational social efficiency of workers.
آرمسترانگ، مایکل. (1380). راهبردهای مدیریت منابع انسانی. ترجمه خدایار، ابیلی. تهران: انتشارات فرا. چاپ اول.
استانلی، دیویس. (1376). مدیریت فرهنگ سازمان. ترجمه: ناصر میرسپاسی و پریچهر، معتمد گرجی. تهران: انتشارات مروارید. چاپ دوم.
الوانی، سید مهدی. (1378). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی. چاپ اول.
شاین، ادگار. (1383). فرهنگ سازمانی. ترجمه: محمد ابراهیم، محجوب. تهران: انتشارات فرا چاپ اول.
طاهری، شهنام. (1378). بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها. تهران: نشر هستان. چاپ اول.
فقهی فرهمند، ناصر. (1380). فرآیند مدیریت اجرایی. چاپ اول. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
فقهی فرهمند، ناصر. (1381). مدیریت در ایران. تبریز: کتابفروشی مرکز آموزش مدیریت دولتی. چاپ دوم.
فقهی فرهمند، ناصر. (1382). مدیریت پایای سازمان. تبریز: انتشارات فروزش. چاپ اول.
فقهی فرهمند، ناصر. (1382). مدیریت ساختار استراتژیک سازمان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. چاپ چهارم.
فقهی فرهمند، ناصر. (1388). تدوین برنامه استراتژیک سازمان. تبریز: انتشارات فروزش. چاپ اول.
فقهی فرهمند، ناصر. (1390). مدیریت استراتژیک سازمان. تبریز: انتشارات فروزش. چاپ دوم.
فقهی فرهمند، ناصر. (1393). مدیریت پویای سازمان. تبریز: انتشارات فروزش. چاپ دوم.
فقهی فرهمند، ناصر. (1390). مدیریت تکنولوژی سازمان. تبریز: انتشارات فروزش. چاپ دوم.
Alhassan, Kh., Chan, J. F. L. and Metcalfe, A. (2000). The role of total productive maintenance in business excellence. Total Quality Management, Vol. l. l, No 4-6, P.p: 522- 596.
Carannante, T., Haigh, R. H. and Morris, D. S. (1996). Implementing total productive maintenance, Total Quality Management. Vol.7, No. 6, P.p: 609-622.
Fegh-hi Farahmand, Nasser (2010). Human Resources Management and Development of Organizations as Tangible Asset. The 8th IAMB Conference Universidad Complutense de, Int. Conf. Academy of Mgt and Business. (IAMB. USA), 28-30 June 2010, Madrid SPAIN.
Fegh-hi Farahmand, Nasser. (2011). Total Strengthening of Organization by Human Empowerment. The 9th IAMB Winter Conference, 17-19 Jan, Orlando Florida USA.
Fegh-hi Farahmand, Nasser. (2014). Just Determined System Strategic Approach as Organizational Justifying. 4th International Conference on Economics and Social Sciences (ICESS-2014) International Foundation for Research and Development (IFRD), 25-26 Oct, Istanbul TURKEY.
Fegh-hi Farahmand, Nasser. (2015). Management to Improve Quality and Productivity with lower cost approach is essential for organizations. (Case Study: Implementing approaches to improve quality and reduce costs by reducing waste after casting machining parts company Pump Iran), 2nd International Conference on Innovative Research in Management, Economics and Accounting, , Kualalampur, Malaysia.
Kazuo, Tsuchiya. (1997). Super 5S for every one. Japan productivity center For Socio-Economic development, Tokyo.
Sriyan de. Silva. (1998). Hurnan Resources Development for Competiveness. a Priority For Employers
www.dbse.irandoc.Ac.ir,20/05/2006
_||_