بررسی ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر- ایران
کلید واژه: استفاده از رسانهها, مقطع تحصیلی, شبستر, ترس مرضی, ناهنجاریهای رفتاری,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر و همچنین تبیین آن از طریق عوامل گوناگون انجام شده است. هدف اصلی شناخت میزان ناهنجاری های رفتاری در بین دانشجویان و نیز مقایسه آن بر اساس عواملی از قبیل جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی بود. علاوه بر آن، شناخت ارتباط آن با سایر متغیرها از جمله استفاده از رسانه ها و سن به منظور تبیین هر چه بیشتر نیز مد نظر بود. روش تحقیق از نوع همبستگی بود. با استفاده از پرسشنامه SCL 90 که برای اندازه گیری ناهنجاریهای رفتاری و سئوالات دیگری برای اندازه گیری سایر متغیر ها نظیر استفاده از رسانه ها طراحی شده بود، اطلاعات از گروه نمونه 382 نفری که با روش تصادفی – طبقه ای از بین دانشجویان انتخاب شده بودند، گردآوری شد. نتایج حاصله که با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسن، آنالیز واریانس و آزمون تفاوت میانگین انجام شده، نشان داد که ناهنجاریهای رفتاری در حد نسبتاً پائینی است. "افکار پارانوئیدی" و "وسواس" مهمترین ناهنجاریهای رفتاری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر هستند. این میزان در بین دانشجویان دختر و پسر متفاوت است. همچنین مقطع تحصیلی تفاوتهای بارزی را نشان می دهد. سن دانشجویان مهمترین عامل مرتبط با ناهنجاریهای رفتاری است.
This study examined behavioral disorders among students, it is also explained by various factors has been done. The main objective understands of behavioral disorders among students and compare them based on factors such as gender, studying – courses and age. Moreover, Understanding its relationship with other variables including rate of the media usage and to explain more were also considered. Researchers such as "Thompson " on the relationship between behavioral disorders and role of family, GIDDENS " the effect of media "FATIN," relationship between mothers occupation, "MISRA" on high level of stress and anxiety among woman, also as neighborhood, and "JOU and FUKUDA" on the effective of social support and stress, Quantity and quality of other items in SCL 90 was emphasized. The results showed that the highest percentage of individuals in this study of behavioral disorders in the class of "weak" are on the 70% included.We use survey research method for data collection. Data was collected by researcher made questionnaire that include some items for measuring related factors such as gender, media usage and other variables, also SCL 90 questionnaire for measuring disorders. The sample size includes 382 students who chosen by classified – random sampling method. Correlation coefficients, T-test and analysis of variance were used to data analysis. The behavioral disorders are significant difference between gender and not significant difference between studying course groups. Media usage by Students and age are most important factors associated with behavioral disorders. With the increased use of mobile, strengthen behavioral disorders and increasing use of television among students, the disorders behaviors is weakening.
- آزاد، ح. (1372). آسیب شناسی روانی، انتشارات بعثت، چاپ اول
اصغری پور، ع. (1383). مقایسه میزان رضایت مندی زناشوئی زوجین آموزش پیش از ازدواج گذرانیده و زوجین عادی شهر. تهران. دانشگاه تهران
- افقی، نادر. (1388(. مطالعهتطبیقیارزشهاوهنجارهاورابطهآنهاباآنومی؛ مطالعهموردیدانشجویانساکندرخوابگاههای
دانشگاهگیلان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دورهدوم،شماره8.
- بشاورد، س. و رمضانی، ک. (1382). همه گیر شناسی اختلالات عاطفی رفتاری در دانش آموزان ابتدائی شهر
تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی. سال سوم. شماره 1
- دادستان، پ.( 1378). روان شناسی مرضی تحولی. انتشارات سمت. تهران
- رحمانیان، م. (1378). تأثیر رسانههای گروهی بر پیشگیری از جرم، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم
شناسی دانشگاه آزاد اسلامی.
- حسنی، غ. (1382). میزان وعلل نا هنجاریهای اجتماعی دانش اموزان مقطع راهنمایی و روشهای مقابله با آن.
وب سایت بنیاد فرهنگی رضوی.
- شاملو، س. (1369). بهداشت روانی. تهران: انتشارات چهر.
- فرجیها، م. (1385). بازتابرسانهای جرم، فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی. شماره 22
- قلندری، س. (1389). http://ghalandari-s.blogfa.com/post-199.aspx
- عکاشه، گ. (1379). بررسی سلامت روانی دانشجویان ورودی سال 1375 دانشگاه علوم پزشکی کاشان. فصلنامه اندیشه و
رفتار. سال پنجم. شماره 4
- فطین حور، ش. (1375). بررسی اختلال رفتاری فرزندان با شیوه فرزند پروری مادران. تهران. دانشگاه تربیت معلم.
دانشکده علوم تربیتی.
- کاهنی، س. (1382). بررسی تأثیر جدائی والدین بر بروز رفتارهای نابهنجار. همایش سراسری بحران در خانواده.
رامسر.
- گیدنز، آ. (1384). پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسنثلاثی، نشر مرکز.
- محسنی تبریزی، ع. (1383) وندالیسم. تهران. نشر آن
- Hudley, C. & Graham, S. (1993). An attributionl intervention to reduce peer- directed
aggression among African-American boys. Child Development, 64, 124-138
- Jou, yuh huey and hiromi fukuda. (1997). Stress and social support in metal physical health
of Chinese students in Japan. Psychological report, 81, 1303 – 1312
- Lee CK, Kwak YS, Yamamoto J, et al. (1990). Epidemiology of mental disorders in Korea.
Journal of Nervous and Mental Disease; 178(4): 242-6.
- Mahan and C. S. ET all. (1999). the impact of low birth weight, perinatal conditions and
socio demographic factors on educational outcome in kindergarten. In: pediatrics. 104, 6,
e74.
- Misra, ranjinta and Linda. G. catilo. (2000). Academic Stress among College Students: Comparison of American and International Students. International Journal of Stress Management. 2000, Vol. 11, No. 2, 132–148
- Thompson, William E. and Jacke E. Bynum (1991). Juvenile delinquency, classic and
contemporary reading. Boston. Allyn and bacon. Weist, mark