بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هویتپذیری (مطالعه موردی در بین دانشآموزان پیشدانشگاهی پسرانه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 90-89)
محورهای موضوعی : جامعه شناسیسیروس فخرایی 1 , انور کریمیان 2
1 - دانشگاه پیام نور گروه علوم اجتماعی تهران 193954697ج. ا. ایران.
2 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
کلید واژه: هویت اجتماعی, : سرمایه فرهنگی, دانشآموزان پیشدانشگاهی, بازتولید فرهنگی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق سنجش تجربی مفاهیم سرمایه فرهنگی وهویت اجتماعی، رابطه ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی بانحوه تعریف افراد ازخویشتن می باشد وهمبستگی سرمایه فرهنگی را با هویت های مختلف اجتماعی بررسی می کند.این مطالعه به صورت پیمایشی در بین 250 نفر از دانش آموزان پیش دانشگاهی شهرستان بوکان انجام شده است. بر اساس دیدگاه پیر بوردیو سرمایه فرهنگی دارای سه بعد است: بعد ذهنی، بعد عینی و بعد نهادی. وجه دیگر این تحقیق سنجش هویت اجتماعی دانش آموزان پیش دانشگاهی است که شامل هویت های قومی، ملی، دینی و جهانی می باشد. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد که همبستگی معنادار ومثبت بین سرمایه فرهنگی و هویت ملی، قومی و دینی وجود دارد. لیکن همبستگی معناداری بین سرمایه فرهنگی و هویت جهـانی وجـود ندارد. هم چنین نوع همبستگی ابعادعینی، ذهنی ونهادی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی متفاوت است بدین معنا که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی، ملی و دینی رابطه معنی داری وجود دارد، در حالی که بین بعد عینی سرمایه فرهنگی وهویت جهانی رابطه معنی داری وجودندارد. هم چنین بعدذهنی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی و ملی رابطه معنی داری وجود دارد، در حالی که بین بعد ذهنی سرمایه فرهنگی و هویت های دینی و جهانی رابطه معنی داری وجود ندارد و نیز بین بعد نهادی سرمایه فرهنگی و هویت های قومی، ملی، دینی و جهانی هیچ گونه رابطه معنی داری و جود ندارد.
This study offers empirical measures for the concepts of cultural capital and social identity, analyzes the relationship between various dimensions of cultural capital and how one defines himself and examines the correlation between cultural capital and salience of various social Identities. The study consists of a survey research conducted among 250 preuniversity students of Bookan city. Based on the theory offered by Pierre Bourdieu cultural capital has three dimensions: subjective, objective and institutional. Social Identity includes ethnical identity, national identity, religious identity and universal identity. There isn’t a positive correlation between cultural capital and the salience of the identities. Yet, the highest degrees of correlation are with ethnic and individual and national and religious identities, while the lowest is with global Identity. Also, the correlation between the various types of social identity and institutional and subjective dimensions of cultural capital is to some extent different from that with the objective dimension. Also, There is a meaningful relationship between the subjective dimension of cultural capital and tribal and national identities; while there is no meaningful relationship between the subjective dimension of cultural capital and the international and religions identities. And there is no meaningful relationship between the international dimension of cultural capital and the international, religions, national and tribal identities.
احمدی، ب. (1385). معمای مدرنیته. تهران: نشر مرکز.
اباذری، ی و چاوشیان، ح. (1381). از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعهشناسی هویت اجتماعی. نامه علوم اجتماعی، شماره 20.
ابراهیمیلو، ع. (1382). بررسی تاثیر نابرابری اجتماعی بر توزیع سرمایه فرهنگی و نقش سرمایه فرهنگی در بازتولید طبقه اجتماعی. فرهنگ و پژوهش، شماره 125.
استونز، ر. (1381). متفکران جامعهشناسی. مترجم: م، میردامادی. تهران: نشر مرکز.
جنکینز، ر. (1383). دیالکتیک هویت. مترجم: م، رفعتجاه. کتاب ماه علوم اجتماعی، تهران، سال هفتم.
شارعپور، م و خوشفر، غ، ر. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت جوانان شهر تهران. نامه علوم اجتماعی، تهران، شماره 20، پاییز.
شویره،ک و فونتن، ا. (1385). واژگان بوردیو. تهران: نشرنی.
گلن، و. (1384). پست مدرنیسم. مترجم: ق، فخر رنجبری و دیگری. تهران: نشرماهی.
گلمحمدی، ا. (1381). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشرنی.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. مترجم: ن، موفقیان. تهران: نشرنی.
Bourdieu, P. (1984). Distinction, A Social Critique of the judgments of Taste, London: R.K.P.
Lin, N. (1999). Building a Network Theory of Social Capital, in, Nam Lin Katern Cook and Ronald S, Burt, Social Capital: Theory and Research, New York: Adine de
Gruyter.