بررسی رابطه رهبری معنوی و سرمایه فکری با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر
محورهای موضوعی : جامعه شناسیزهرا عباسپور قاضی جهانی 1 , امیدعلی حسینزاده 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی؛ شبستر– ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: سرمایه فکری, مدیران مدارس, اخلاق حرفهای, رهبری معنوی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری معنوی و سرمایه فکری با اخلاق حرفه ای مدیران مدارس منطقه آذرشهر انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 273 نفر از مدیران و معاونان مدارس آموزش و پرورش منطقه آذرشهر بودند که از این تعداد 167 نفر مرد و 106 نفر زن بودند. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 160 نفر تعیین شد که از این تعداد 98 نفر مرد و 62 نفر زن با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه رهبری معنوی(فرای و همکاران، 2005)، پرسشنامه سرمایه فکری(بونتیس، 1998)، و پرسشنامه اخلاق حرفه ای(قاسم زاده و همکاران، 1393)، بود. برای تحلیل فرضیه ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد بین رهبری معنوی با اخلاق حرفه ای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). بین سرمایه فکری با اخلاق حرفه ای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). ضریب رگرسیون رهبری معنوی (265/0=β) و سرمایه فکری (805/0=β) بر روی اخلاق حرفه ای با توجه به مقدار آزمون t معنادار بود و نشان داد که رهبری معنوی و سرمایه فکری می توانند اخلاق حرفه ای را به طور معناداری پیش بینی نمایند.
This research was conducted with the aim of investigating therelationship between Spiritual Leadership and intellectual capital withprofessional ethics of school administrators in Azar Shahr. The presentstudy is a descriptive-correlative study and based on the purpose, is anapplied. The statistical population of the study was 273 administratorsand deputies of schools in Azar shahr region, of which 167 were maleand 106 were female. A sample of 160 students was selected using theMorgan table, of which 98 men and 62 women were selected by stratifiedrandom sampling. Data collection tools consisted of Spiritual LeadershipQuestionnaire (Frye et al., 2005), Intellectual Capital Inventory (Bontis,1998) and Professional Ethics Questionnaire (Ghasmzadeh et al., 2014).To analyze the hypotheses, Pearson correlation coefficient and multipleregressions were used simultaneously. The results showed that, there is arelationship between spiritual leadership and professional ethics of schooladministrators in Azar Shahr (p<0.05). Also, there is a relationshipbetween intellectual capital and professional ethics of schooladministrators (p<0.05). The spiritual leadership regression coefficient(β=0.265) and intellectual capital (β=0.805) were significant onprofessional ethics according to the significance of t-test and it showedthat spiritual leadership and intellectual capital can predict professionalethics significantly.
باقری، مصباحالهدی؛ و سعدآبادی، حسن. (1390). طراحی الگوی رهبری معنوی بر اساس ارزشهای اسلامی: پژوهشی مبتنی بر راهبرد دادهبنیاد با تاکید بر ویژگیهای فرمانده شهید سرلشکر پاسدار احمد کاظمی، اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت). 5 (2)، صص 122-57.
تذکری، نعیمه؛ و فیضی، محمد. (1396). بررسی رابطه بین رهبری معنوی و سلامت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفهای (مورد مطالعه: کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان اردبیل)، خطمشیگذاری عمومی در مدیریت. 8، صص 147-131.
حسنی، محمد؛ و عباسخانی، افسانه. (1397). مدلیابی ساختاری ارتباط رهبری معنوی و اخلاق حرفهای با عملکرد سازمانی و کیفیت زندگی کاری با نقش واسطهای یادگیری سازمانی در بین کارکنان بیمارستان امام رضا (ع) شهر ارومیه، اخلاق و تاریخ پزشکی. ۱۱ (۱)، صص ۵۳-35.
زاهد بابلان، عادل؛ خالقخواه، علی؛ کاظمی، سلیم؛ و غریبزاده، رامین. (1396). نقش رهبری معنوی و اخلاق حرفهای در تعهد سازمانی بهورزان، مجله علمی- پژوهشی اخلاق زیستی. 7 (26)، صص 30-23.
قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل؛ کاظمزاده بیطالی، مهدی؛ و شریفی، لیلی. (1397). تحلیل رابطۀ سرمایۀ فکری با اخلاق حرفهای، تسهیم دانش و آموزش اثربخش اساتید، اخلاق در علوم و فنّاوری. ۱۳ (۲)، صص ۱۱۸-108.
قاسمزاده، ابوالفضل؛ ملکی، شیوا؛ و شریفی، لیلی. (1395). اثر میانجی اخلاق حرفهای در رابطه بین سرمایه فکری، یادگیری سازمانی و تسهیم دانش، مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. ۹ (۲۲)، صص 8۶-7۶.
میترف، ا؛ و دنتون، ا. (1382). مطالعه معنویت در محیط کار، ترجمه: علی، رستگار. حوزه و دانشگاه. دوره 9، شماره 37، صص 188-164.
Chang ,W. and Hsieh, J., (2011). The Dynamics of Intellectual Capital in Organizational Development, African Journal of Business Management. 5 (6), P.p: 2345-2355, 18 March 2011.
Chen, J., Zhu, Z., & Yuan Xie, H. (2004). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study, Journal of Intellectual capital. 5(1), P.p: 195-212.
Clarke, M., Seng, D., & Whiting, R., H. (2011). Intellectual capital and firm performance in Australia, Journal of Intellectual Capital. 12 (4), P.p: 505-530.
Egel, E., & Fry, L. W. (2017). Spiritual leadership as a model for Islamic leadership, Public Integrity. 19 (1), P.p: 77-95.
ego, Arme´nio; Cunha, Pina e., Miguel. (2008). Workplace spirituality and organizational commitment: an empirical study, Journal of Organizational Change Management. 21 (1), P.p: 53-75.
Esiahani, S. T., & danNajafi, A. (2015). The relationship between spiritual intelligence and professional ethics, WALIA journal. 31, P.p: 179-186.
Fairholm, M. R., & Gronau, T. W. (2015). Spiritual leadership in the work of public administrators, Journal of Management, Spirituality & Religion. 12 (4), P.p: 354-373.
Fry LW, Slocum JW. (2008). Maximizing the triple bottom line through spiritual leadership, Organizational Dynamics. 37 (1), P.p: 86-96.
Fry, L. W.; Malone, p. n. (2003). Transforming schools through spiritual leadership: A field experiment, The American Educational Research Journal. P.p: 1- 40.
Fry, L. W. (2005). toward a theory of Ethical and spiritual well beiny. positive psychology in Business ethics and corporare responsibility (information age poblishing), P.p: 47-83.
Fry, L. W., Matherly, L. L., & Ouimet, J. R. (2010). The spiritual leadership balanced scorecard business model: the case of the Cordon Bleu‐Tomasso Corporation, Journal of Management, Spirituality and Religion. 7 (4), P.p: 283-314.
Fry, Louis W. & Hannah, Sean t. & Noel, Michael & Walumbwa, Fred O. (2011). Impact of spiritual leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, P.p: 1-12.
Fry, Louis W. & Matherly, Laura L. & Ouimet, J-Robert. (2010). The Spiritual Leadership Balanced Scorecard Business Model: the case of the Cordon Bleu-Tomasso Corporation, Journal of Management, Spirituality & Religion. 7 (4), P.p: 283-314.
Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2016). Knowledge capital, growth, and the East Asian miracle, Science. 351 (6271), P.p: 344-345.
Hassani, M. (2018). Structural Modeling of Relationship Between Spiritual leadership and Professional Ethics with Organizational Performance and Quality of Work Life with Role of Organizational Learning among Employees of Imam Reza Hospital, Urmia, Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 11 (1), P.p: 35-53.
Hudson, R. (2014). The question of theoretical foundations for the spirituality at work movement, Journal of Management, Spirituality & Religion. 11 (1), P.p: 27-44.
Hung-Chao Yu,Wen-Yin Wang, Chingfu Chang. (2009). The Pricing of Intellectual Capital in the IT Industry. National Chengchi University, January 14.
Kangasniemi, M., Pakkanen, P., & Korhonen, A. (2015). Professional ethics in nursing: an integrative review, Journal of advanced nursing. 71 (8), P.p: 1744-1757.
Kianto, A., Ritala, P., Spender, J. C., & Vanhala, M. (2014). The interaction of intellectual capital assets and knowledge management practices in organizational value creation, Journal of Intellectual capital. 15 (3), P.p: 362-375.
Krishnakumar, S., Houghton, J. D., Neck, C. P., & Ellison, C. N. (2015). The “good” and the “bad” of spiritual leadership, Journal of Management, Spirituality & Religion. 12 (1), P.p: 17-37.
Reave, Laura. (2005). Spiritual values and practices related to leadership effectiveness. The Leadership Quarterly, 16, P.p: 655-687.
Rego, a., cunha, m.p. (2008), Workplace spirituality and organizational commitment: an empirical study, Journal of Organizational Change Management. Vol. 21 Iss: 1, P.p: 53–75.
Ruhose, J., Hanushek, E. A., & Woessmann, L. (2016). Knowledge Capital and Aggregate Income Differences: Development Accounting for US States.
Rusu, R. (2018). The Protestant Work Ethic and Attitudes Towards Work, Scientific Bulletin, 23 (2), P.p: 112-117.
Saber, Y. (2015). Professional Ethics, Intellectual Capital and Efficiency of Physical Education Teachers. Cumhuriyet University, Faculty of Science, Journal of Social Science. 36 (4), P.p: 1-2.
Ter Bogt, T., Raaijmakers, Q., & Van Wel, F. (2005). Socialization and development of the work ethic among adolescents and young adults, Journal of vocational behavior. 66 (3), P.p: 420-437.
Ursulla, K., (1997). Spirituality in New Handbook of Living Religions. Oxford: Blackwell.
Usman, Ali; Qaiser Danish, Rizwan. (2010). Leadership Spirituality in Banking Professionals and Its Impact on Organizational Commitment, International Journal of Business and Management. 5 (3), P.p: 185- 193.
Wang, Y. (2017). Debt market friction, firm-specific knowledge capital accumulation and macroeconomic implications, Review of Economic Dynamics. 26, P.p: 19-39.
Wejrum, L. M., Madsen, J. H., & d'Ambrosio, L. (2015). Bridging knowledge capital with tourism destination stakeholders. In Annual T-forum Global Conference, Napoli.
Wickramasinghe V, Jayaweera M. (2010). Impact of career plateau and supervisory support on career satisfaction, Career Dev Int. 15 (6), P.p: 544-561.
Yi, A., & Davey, H. (2010). Intellectual capital disclosure in Chinese (mainland) companies, Journal of intellectual capital. 11 (3), P.p: 326-347.
Yilmaz, A., & Atalay, C. (2009). A theoretical analyze on the concept of trust in organizational life, European Journal of Social Sciences. 8 (2), P.p: 341-352.
Zeghal, D., & Maaloul, A. (2010). Analysing value added as an indicator of intellectual capital and its consequences on company performance, Journal of Intellectual capital. 11 (1), P.p: 39-60
_||_