بررسی رابطه بین میزان دینداری با میزان مدارای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاههای شهر کلاله
محورهای موضوعی : جامعه شناسینازمحمد اونق 1 , ناصر حقی 2 , عبدالخلیل صوفیخجسته 3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد پارسآباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارسآباد، ایران (نویسنده مسئول).
3 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی.
کلید واژه: دینداری, مدارای اجتماعی, گلارک و استاک, مدارای اجتماعی وگت, مؤلفه مناسکی, مؤلفه اعتقادی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به مطالعه رابطه بین میزان دین داری و مدارای اجتماعی در بین دانشجویان شهر کلاله پرداخته است. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع پیمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور در شهر کلاله بود. نمونه آماری 306 نفر بود. ابزارهای اندازه گیری دو پرسشنامه بودکه عبارتند از: اقتباسی از پرسشنامه دین داری گلارک و استاک و پرسشنامه مدارای اجتماعی بر گرفته شده از وگت. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از نتایج تحقیق حاضر می توان به این موارد اشاره کرد که رابطه معناداری بین دین داری با مدارای اجتماعی وجود دارد (002/0sig=)، و هم چنین بیشترین میزان تأثیر بر مدارای اجتماعی مربوط به بعد شناختی دین داری می باشد (296/0Beta=)، در ادامه بیش از 19% از واریانس مدارای اجتماعی توسط مؤلفه های دین داری تبیین می گردد (197/0R2=) و بیشترین میزان تأثیر بر مدارای اجتماعی مربوط به مؤلفه مناسکی دین داری می باشد (405/0Beta=) و در ادامه مؤلفه اعتقادی با کنترل سایر مؤلفه ها بیش از 4% از نوسانات موجود در مدارای اجتماعی در بین دانشجویان را تبیین نموده و هم چنین مؤلفه عاطفی تأثیر ناچیزی گذاشته، مؤلفه مناسکی بیش از 10 درصد، مؤلفه عاطفی بیش از 3 درصد.
The aim of this study was to investigate the relationship betweenreligiosity and social tolerance in students of the Kalaleh city. ThisResearch is practical and the population consisted of all universitystudents of Azad and PayameNoor in Kalaleh city. The sample was 302students. Measurement tools were two questionnaires: adaptation of theClark and stuck religious questionnaire and social tolerance questionnairederived from Vogt. In this research, data analysis software (SPSS 79) wasused in two levels of descriptive and inferential statistics. The results ofthis study are as follows .There is a significant relationship betweenreligiosity and social tolerance (sig= 00006) as well as the highest impacton the social tolerance related to cognitive dimension of religiosity(Beta= 0/692). More than 79% of the variance in social tolerance can beexplained by religious components (R6= 0/791) and the maximum impacton social tolerance related to religious ritual elements (Beta= 0/504).Belief component controlling other components explained more than 4%of the variation in social tolerance among students.
