بررسی رابطه بین میزان دینداری با میزان مدارای اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاههای شهر کلاله
محورهای موضوعی : جامعه شناسینازمحمد اونق 1 , ناصر حقی 2 , عبدالخلیل صوفیخجسته 3
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد پارسآباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارسآباد، ایران (نویسنده مسئول).
3 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی.
کلید واژه: دینداری, مدارای اجتماعی, گلارک و استاک, مدارای اجتماعی وگت, مؤلفه مناسکی, مؤلفه اعتقادی,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به مطالعه رابطه بین میزان دین داری و مدارای اجتماعی در بین دانشجویان شهر کلاله پرداخته است. روش مورد استفاده در پژوهش حاضر از نوع پیمایش بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد و پیام نور در شهر کلاله بود. نمونه آماری 306 نفر بود. ابزارهای اندازه گیری دو پرسشنامه بودکه عبارتند از: اقتباسی از پرسشنامه دین داری گلارک و استاک و پرسشنامه مدارای اجتماعی بر گرفته شده از وگت. در این تحقیق جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. از نتایج تحقیق حاضر می توان به این موارد اشاره کرد که رابطه معناداری بین دین داری با مدارای اجتماعی وجود دارد (002/0sig=)، و هم چنین بیشترین میزان تأثیر بر مدارای اجتماعی مربوط به بعد شناختی دین داری می باشد (296/0Beta=)، در ادامه بیش از 19% از واریانس مدارای اجتماعی توسط مؤلفه های دین داری تبیین می گردد (197/0R2=) و بیشترین میزان تأثیر بر مدارای اجتماعی مربوط به مؤلفه مناسکی دین داری می باشد (405/0Beta=) و در ادامه مؤلفه اعتقادی با کنترل سایر مؤلفه ها بیش از 4% از نوسانات موجود در مدارای اجتماعی در بین دانشجویان را تبیین نموده و هم چنین مؤلفه عاطفی تأثیر ناچیزی گذاشته، مؤلفه مناسکی بیش از 10 درصد، مؤلفه عاطفی بیش از 3 درصد.
The aim of this study was to investigate the relationship betweenreligiosity and social tolerance in students of the Kalaleh city. ThisResearch is practical and the population consisted of all universitystudents of Azad and PayameNoor in Kalaleh city. The sample was 302students. Measurement tools were two questionnaires: adaptation of theClark and stuck religious questionnaire and social tolerance questionnairederived from Vogt. In this research, data analysis software (SPSS 79) wasused in two levels of descriptive and inferential statistics. The results ofthis study are as follows .There is a significant relationship betweenreligiosity and social tolerance (sig= 00006) as well as the highest impacton the social tolerance related to cognitive dimension of religiosity(Beta= 0/692). More than 79% of the variance in social tolerance can beexplained by religious components (R6= 0/791) and the maximum impacton social tolerance related to religious ritual elements (Beta= 0/504).Belief component controlling other components explained more than 4%of the variation in social tolerance among students.
منابع
آرون، ریمون. (1381). مراحلاساسیاندیشهدر جامعهشناسی. ترجمه: محمدباقر، پرهام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
افشانی، علیرضا. (1381). بررسی چگونگی تساهل سیاسی در تشکلهای دانشجویی. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طبابایی.
بهشتی، سیدصمد؛ رستگار، یاسر. (1391). تبین جامعهشناختی مدارای اجتماعی و ابعاد آن در بین اقوام ایرانی، مسائل اجتماعی ایران. سال چهارم، شماره دوم، صص 37-7.
بهرامی، احسان. (1381). رابطه بینجهتگیریمذهبی،اضطرابوحرمتخود. روانشناسی، جلد 6، شماره 4، صص 53-45.
چراغی، مونا؛ مولوی، حسین. (1385). رابطة بین ابعاد مختلف دینداری و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه اصفهان، مجلة پژوهشهایتربیتیوروانشناختی دانشکدةعلومتربیتیو روانشناسیدانشگاهاصفهان. سال دوم، شماره 2، صص 22-1.
دلاور، علی. (1390). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
دهخدا، علی اکبر. (1390). لغتنامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ژاندرون، سادا. (1378). تساهل در تاریخ اندیشه غرب. ترجمه: عباس، باقری. تهران: نشر نی. تاریخ انتشار به زبان اصلی (بیتا).
سراجزاده، سیدحسین؛ شریعتی مزینانی، سارا؛ و صابر، سیروس. (1383). بررسی رابطه میزان دینداری و انواع آن با مدارای اجتماعی، مجله علوم اجتماعی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، صص 142-109.
شاطر دلالیزدی، صدیقه. (1390). رابطهدلبستگیبابهداشتروانیوگرایشدینیدردانشجویانارشدروانشناسی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد. واحد تهران مرکزی.
عبداللهپور، نازی؛ مقیمیآذری، محمدباقر؛ قلیزاده، حسین؛ سیدمهدوی اقدام، میر روحالله؛ و اشرفی زکی، زینبعلی. (1388). رابطة بین دینداری با کارکرد خانواده در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، فصلنامهتخصصیعلوماجتماعیدانشگاه آزاداسلامیواحدشوشتر. سال سوم، پیش شماره هفتم، صص 174-157.
عسگری، علی. (1388). گونهشناسی مدارا و سنجش آن در میان دانشجویان دانشکدههای علوم اجتماعی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی، فصلنامهتحقیقاتفرهنگی. دوره دوم، شماره 8، صص 34-1.
فتحعلی، م. (1378). تساهل و تسامح اخلاقی، دینی، سیاسی. قم: موسسه فرهنگی طه.
قاسمی، وحید؛ و امیری اسفرجانی، زهرا. (1389). تبیین جامعهشناختی تأثیر دینداری بر سرمایه اجتماعی درون گروهی. جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره پیاپی 42- شماره دوم، صص 46-21.
کتابی، م؛ گنجی، م؛ احمدی، ی؛ و معصومی، ر. (1383). دین، سرمایه اجتماعی و توسعه اجتماعی و فرهنگی، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. شماره 2، صص 192-169.
کوزر، لوئیس. (1382). زندگیواندیشهبزرگان جامعهشناسی. ترجمة: محسن، ثلاثی، تهران: انتشارات علمی، چاپ دهم.
میر زمانی، سیدمحمود؛ و محمدی، محمدرضا. (1380). تحقیقی پیرامون ارزش مذهبی در گروهی از بیماران روانی بر اساس تست مطالعه ارزشهای آلپورت، ورنن و لیندزی،مجلهحکیم. جلد 4، شماره 1، صص 58-51.
منظری توکلی، علیرضا؛ عراقیپور، نجمه. (1389). بررسی رابطه بین دینداری و شادکامی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسامی واحد کرمان، فصلنامهروانشناسیتربیتی. شماره 19، سال 6، صص 45-19.
والزر، مایکل. (1383). در باب مدارا. ترجمه: صالح، نجفی. تهران: انتشارات شیرازه.
ویلم، ژانپل. (1378). جامعهشناسیادیان. ترجمه: عبدالرحیم، گواهی. تهران: نشر تبیان.
هادیانفر، حبیب. (1384). احساس ذهنی بهزیستی و فعالیتهای مدهبی در گروهی از مسلمانان، مجلهروانپزشکیوروانشناسیبالینیایران. شماره 11، صص 232-224.
همیلتون، ملکم. (1377). جامعهشناسیدین. ترجمه: محسن، ثلاثی. تهران: تبیان.
یغمایی، محمدتقی. (1389). دیندارینوجوانانوعواملمؤثربرآن. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
Comer, R. C. (2005). Fundamentals of abnormal psychology. New York: Worth Publication.
Inayatullah, S. (2005). Spirituality as the fourth bottom line, Futures. 37, 573579.
Karpove, v. (2002). Religiosity & tolerance in the united stste & Poland, Journal for the scientific of religion. 41, P.p: 267-288.
Kelley, B., S. (2008). Life satisfaction, religiosity/spirituality and relationship with parents in adolescents and young adults. Submitted thesis in partial fulfillment of the equipments for the degree of doctor of philosophy, Colombia University.
Johnson R. Byron, and Jang, Sung Joon. (2004). Explaining Religious Effects on Distress Among African Americans, Journal for the Scientific Study of Religion. Vol. 43, P.p: 239-260.
Miller, G. (2003). Incorporating spirituality in counseling and psychotherapy (Theorey and technique). New Jersey: John Wiley.
Ounagh, N., matin, abdul., onagh, M. (2012). Social capital & Quality of life. A comparative study of delhi and Tehran. Saarbrucken: Germany, lap.
Phelps, E. (2004) White Students Attitudes towards Asian American Students at the University of Washington: a Study of Social Tolerance and Cosmopolitanism. Dissertation, New York University.
Sawatzky, R. Ratner, P. A. & Chiu, L. (2005). A metaanalysis of relationship between spirituality and quality of life, Social Indicators Research. 72, P.p: 153-188.
Wulff, D., M. (1997). Psychology of Religion: Classic and Contemporary Views. New York: John Wiley.
Wuthnow, R. (2002). Religious involvement and status-bridging social capital, Journal for the Scientific Study of Religion. 41, P.p: 669-684.
Yeung, A. Birgitta. (2004). An Intricate Triangle- Religiosity, Volunteering, and Social Capital: The European Perspective, the Case of Finland, Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly. Vol. 33, P.p: 401-422.
Zinnbauer, B. J. & Pargament, K. (2005). Religious and spirituality. Handbook for the Psychology of religion, New York: Guilford Press.
Zulling, K. J., Ward, R., M. & Horn, T. (2006). The association between perceived spirituality, religiosity and life satisfaction: the mediating role of self-rated health, Social Indicators Research. 79, P.p: 255-274.
_||_