مطالعه رابطه بین میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز آذربایجانشرقی، تبریز
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.
2 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: عدالت سازمانی, وجدان کاری, صداوسیمای مرکز تبریز,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به منظور تعیین رابطه میزان ادراک عدالت سازمانی با سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و رابطه معنادار بین آن می باشد. جامعه آماری تمامی کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز که 235 نفر اعم از کارکنان حق الزحمه ای، قراردادی و رسمی دائمی می باشند. 147 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است که به لحاظ هدف کاربردی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که در جریان مطالعه میدانی از دو پرسشنامه عدالت سازمانی(نیهوف و مورمن، 1998)[1] و پرسشنامه وجدان کاری از مدل(کاستا و مک گرای، 1992)[2] به عنوان ابزار پژوهش استفاده گردیده است. نتایج یافته ها بیانگر این است که بین ادراک عدالت سازمانی و سطح وجدان کاری کارکنان صدا و سیمای مرکز تبریز و ابعاد آن در عدالت توزیعی، رویه ای، تعاملی، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین عدالت اطلاعاتی ارتباط مثبت و معناداری وجود ندارد.
This Research is done to determine the relationship between the amount of organizational justice perception and conscientiousness of Tabriz Radio and TV staff and also to find the significant relationship between them. Statistical community in this Research is all staff of Tabriz Radio and TV who was 235 people. The sample size determined by Cochran formula was 147 and the sampling method was Stratified Random method. Research method is descriptive and is of correlation type. Also, in terms of purpose is functional and is conducted in field. Data collection tools were two questionnaires of organizational justice (Nihof and Mermen 1998) and working conscience (Casta and mac gray 1992). The results represent that, there is a meaningful relationship between organizational justice perception and conscientiousness of Tabriz Radio and TV staff and its dimensions such as procedural, distributive and interactive justice. But there is no positive relationship between information justice.
اخوانکاظمی، بهرام. (1382). عدالت در اندیشههای سیاسی اسلام. قم: انتشارات موسسه بوستان کتاب.
براتی؛ و همکاران. (1388). رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با عملکرد شغلی در شرکت ذوب آهن اصفهان. مقاله علمی.
رابینز، استیفن. (1378). رفتار سازمانی. جلد: (2). مترجمان: سیدمحمد اعرابی و علی پارسیان. تهران: انتشارات پژوهشهای اسلامی. چاپ دوم.
رابینز، استیفن. (1379). تئوری سازمانی. ترجمه: حسن دانائیفرد و سیدمهدی الوانی. تهران: انتشارات صفار.
رحمانی، عباسعلی. (1382). بررسی میزان وجدانکار کارکنان سازمان جهاد سازندگی خراسان. دانشگاه مشهد: دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
ساروخانی، باقر؛ و همکاران. (1381). وجدانکاری و عوامل موثر اجتماعی بر آن. جامعهشناسی ایران. دوره چهارم، شماره 4.
سلطانی، ایرج. (1377). وجدان کار عامل پویائی نظام اداری کشور. کار و جامعه. 24.
سیدجوادین، سیدرضا. (1387). شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی. نشریه مدیریت بازرگانی. دوره اول. شماره 1.
شفیعپور مطلق، فرهاد. (1377). بررسی راهکارهای گسترش وجدانکاری در آموزش وپرورش، از دیدگاه معلمان و مدیران شهر اصفهان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
غفوری؛ و همکاران. (1388). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان. مطالعات روانشناختی. دوره 5. شماره 4.
غفوری ورنوسفادرانی، م؛ و گلپرور، م. (1388). بررسی رابطه مولفههای عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در کارکنان شهرداری شهر اصفهان. مطالعات روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س)، دوره 5، شماره 4.
گلپرور، محسن؛ و نادی، محمدعلی. (1389). ارزشهای فرهنگی و انصاف: عدالت سازمانی، رضایت شغلی و ترک خدمت. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره سوم، شماره 9.
معیدفر، سعید. (1380). فرهنگ کار. کار و جامعه، 7.
یعقوبی، مریم؛ سقاییاننژاد اصفهانی، س؛ ابولقاسم گرجی، ح؛ نوروزی، م و رضایی، ف. (1388). رابطه عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه علمی– پژوهشی مدیریت سلامت. دوره 12، شماره 35، صص 32-25.
Johnson, R. E, Selenta, C & Lord R., G. (2006). When organizational justice and the self- concept meet: Consequences for the organization and its member. Organizational Behavior and Human Decision Processes. 99, P.p: 175–201.
Morman, R. H (1991). Relationship between organizational justice and organizational citizenship behaviors: Do fairness perceptions influence employee citizenship?. Journal of applied psychology. vol 76, 6, P.p: 845-855
|
_||_