بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با میزان مشارکت اجتماعی در بین دبیران زن شاغل در آموزش و پرورش شهرمیاندوآب
محورهای موضوعی : جامعه شناسیگلشن رستمی 1 , حسین بنیفاطمه 2 , محمدباقر علیزادهاقدم 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ کارشناسی ارشد جامعهشناسی، تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
2 - استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.
3 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی با میزان مشارکت اجتماعی زنان شاغل در آموزش و پرورش شهر میاندوآب بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران زن شاغل در آموزش و پرورش شهر میاندوآب تشکیل می دهند که تعداد آن ها 1500 نفر می باشد با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی و به تناسب جمعیت شاغل آن ها را درسه مقطع ابتدایی، راهنمایی ومتوسطه طبقه بندی کرده و با استفاده از تکنیک پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات لازم گردآوری شد. سپس با استفاده از نرم افزارspss تنظیم و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و براساس اطلاعات به دست آمده درمجموع میزان مشارکت اجتماعی دبیران زن در حد بالایی بوده و میزان سرمایه فرهنگی آنان در حد متوسط می باشد که سهم دو بعد تجسم یافته و عینیت یافته درحد متوسط و سرمایه فرهنگی نهادی کمتر ازحد متوسط است، درنتیجه بین دو متغیر میزان مشارکت اجتماعی و میزان سرمایه فرهنگی همبستگی مستقیم معنی داری وجود دارد.
The main objective of this study was to investigate the relation between cultural capital and social participation of Female teachers in Miandoab city. The statistical population included 1500 female teachers. Using a stratified random sampling method, they were classified to primary, guidance and high school proportionally. By using the researcher-made questionnaire technique, required data were collected. By using computer soft wares (SPSS) the data was set out and analyzed and the results are as follows: According to data the social participation was high and the amount of cultural capital is average also, the contribution of both embodied and objectified aspects is average but the institutional cultural capital is below average. Thus, there is a straight and meaningful relationship between both social participation and cultural capital variables.
