مطالعه رابطه بین میزان مصرف رسانهای نسل جوان و نگرش آنان به فرهنگ ایثار و شهادت
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - کارشناسیارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین مصرف رسانه ای نسل جوان و نگرش به فرهنگ ایثار و شهادت انجام گرفته است. نمونه این پژوهش از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از بین دانش آموزان مدارس ناحیه 4 تبریز انتخاب گردیده است. حجم نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 366 نفر تعیین شد. روش جمع آوری اطلاعات به شکل میدانی و از طریق پرسشنامه های محقق ساخته برای سنجش نگرش نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت و پرسشنامه دیگر برای سنجش میزان مصرف رسانه ای دانش آموزان می باشد. نتایج نشان داد که بین میزان مصرف رسانه ای دانش آموزان و نگرش مثبت آنان نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که هر قدر که میزان مصرف رسانه ای افراد بالاتر می رود نگرش مثبت آنان به فرهنگ ایثار و شهادت پایین می آید.
This study aims to investigate the relationship between young generation’s media consumption and their attitudes to the culture of sacrifice and martyrdom. The sample of the study is obtained through multi-stage cluster sampling method. The sample size was determined 366 people in accordancewith Cochran formula. The results showed that, there is a significant relationship between the use of media and the students’ positive attitudes towards the culture of sacrifice and martyrdom. It means that, the greater the amount of media consumption the less students’ positive attitude to the culture of sacrifice and martyrdom will be.
