بررسی تفاوت نگرش دانشجویان شهری و روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به آسیبها و مسائل اجتماعی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن
محورهای موضوعی : جامعه شناسیداود ابراهیم پور 1 , رخشنده اعلاییهجراندوست 2 , سیروس فخرایی 3
1 - گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی و تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2 - کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
3 - دانشگاه پیام نور، گروه علوم اجتماعی؛ تهران 4697-19395 ج. ا. ایران.
کلید واژه: مسائل اجتماعی, : آسیبهای اجتماعی, نگرش دانشجویان, دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی تفاوت نگرش دانشجویان شهری و روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نسبت به آسیبها و مسائل اجتماعی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن به روش اسنادی پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1392 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از پیشبرآورد واریانس متغیر وابسته 429 نفر به دست آمد. از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای انتخاب اعضای نمونه آماری استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین تحصیلات والدین، سرمایه اجتماعی، تعلق گروهی دانشجویان شهری و روستایی و نگرش آنها به تفاوت آسیبها و مسایل اجتماعی رابطه معنیدار وجود داشت ولی بین جنسیت، سن، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، بعدخانوار و استفاده از رسانههای جمعی دانشجویان شهری وروستایی ونگرش آنها به آسیبها و مسایل اجتماعی رابطه معنیداری وجود نداشت.
This research studies different attitudes of Tabriz Azad university's urban and rural students toward social damages and problems and social factors associated with it. The statistical population includes the students in 1392 educational year. The volume of the sample was 429 using kokran formulas and variance of dependent variable (pretest). The sample has been selected randomly. After collecting the questionnaires, 400 of them were corporated in analyses. The results indicated that there is a meaningful relationship between the education of the parents, social fund, group belonging of urban and rural students and their attitudes toward social damages and issues of cities and villages but there were not any relationship between the gender, age, social and economic status and the use of social media of urban and rural students and their attitudes toward social damages and issues of the cities and villages.
احمدی، ه. (1383). تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر تمایل مهاجران غیررسمی به رفتارهای مجرمانه (مطالعه مورد: شهر شیراز). دانشگاه شیراز، مرکز انسانشناسی.
بیرو ، آ. (1380). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: موسسه کیهان.
رفیعپور، ف. (1378). کند و کاوها و پنداشتهها: مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: انتشارات شرکت سهامی انتشار.
ساروخانی، ب. (1370). دایرهالمعارف علوم اجتماعی. تهران: موسسه کیهان.
ستوده، ه. (1384). جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران. تهران: نشر ندای آریان.
سرمد، ز؛ و دیگران. (1385). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ یازدهم. تهران: موسسه آگاه.
صدیقسروستانی، ر. (1385). آسیبشناسی اجتماعی: جامعهشناسی انحرافات اجتماعی. تهران: انتشارات سمت.
عباسیورکی، ا. (1387). شناسایی و تحلیل فضایی کانونهای جرمخیز شهر قزوین با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی. دانشگاه زنجان.
عبدالهی، م. (1389). بررسی مسائل اجتماعی ایران. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
فرانزوی، ا. (1381). روانشناسی اجتماعی. ترجمه: م، فیروزبخت و دیگری. تهران: انتشارات خدمات فرهنگ رسا.
فتحی، س؛ و دیگری. (1391). تحلیلی بر آسیبهای اجتماعی جوانان طی سالهای 87- 1378 و عوامل موثر بر آن. فصلنامه مطالعات جامعهشناختی جوانان. سال سوم، شماره هشتم، صفحه 144-121.
قهاری، ح. (1382). بررسی آسیبهای اجتماعی در ایران. تهران: معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
قهرکی، ش؛ و دیگری. (1389). بررسی نگرش دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 4 کشور نسبت به یادگیری زبان انگلیسی. مجله برنامهریزی درسی و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. اصفهان، شماره 27، ص 26-1.
معیدفر، س. (1389). مسائل اجتماعی ایران (جامعهشناسی اقشار و گروههای آسیبپذیر). تهران: نشر علم.
کریمی، ی. (1378). روانشناسی اجتماعی، تهران: نشر ارسباران.
Fazio, R. H. & Petty, R. E. (Eds). (2007). Attitudes: Their structure, functionand consequences. Psychology Press.
Kachru, Y. & Smith, L.E. (2008). Cultures, contexts and world Englishes. New York: Routledge.
Lambert, W.E. (1967). A social psychology of bilingualism. Journal of Social Issues, 23, 91-109.
McKenzie, R.M. (2010). The study of language attitudes. Educational Linguistics, Vol 10: The social psychology of English as a global language (pp.19-39). New Yor