بررسی رابطهی میزان مصرف رسانه با میزان ناهنجاری رفتاری دانشآموزان مدارس متوسطهی شهر میانه در سالتحصیلی 92-1391
محورهای موضوعی : جامعه شناسیاحد رمضانی 1 , فیروز راد 2 , محمد عباسزاده 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ کارشناسی ارشد جامعهشناسی، تبریز- ایران
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور- صندوق پستی 193953697، تهران- ایران.
3 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز- ایران.
کلید واژه: میانه, میزان ناهنجاری رفتاری, میزان مصرف رسانه,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه ی میزان مصرف رسانه و میزان ناهنجاری رفتاری دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر میانه است. تحقیق از نوع کمی با تکنیک پیمایش است و پرسشنامه ابزار گردآوری اطلاعات بوده است. کل جامعه آماری ما 3703 نفر بود که از این تعداد 349 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی انتخاب شده اند. دراین مطالعه، رابطه میزان ناهنجاری رفتاری دانش آموزان با برخی از متغیرها مانند میزان مصرف (برنامه شبکه های خارجی تلویزیون، سایت های اینترنتی، بازی های رایانه ای)، منطقه ی مسکونی و جنسیت معنی دار بوده و فرضیات تحقیق در این موارد تأیید شده است. اما رابطه معنی داری میان متغیر ملاک و متغیرهای پیش بین هم چون میزان مصرف (برنامه شبکه های داخلی تلویزیون، رادیو، سینما، روزنامه، مجله، کتاب) وجود نداشته است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که به ترتیب متغیرهای برنامه شبکه های خارجی تلویزیون، سایت های اینترنتی، بازی های رایانه ایی، سینما، کتاب) منطقه ی مسکونی و جنسیت بیشترین تأثیر را در میزان ناهنجاری رفتاری دانش آموزان دارند و بیشترین تغییرات متغیر ملاک را تبیین می کنند و بقیه متغیرها از معادله خارج شده اند. به طورکلی می توان نتیجه گرفت که میزان ناهنجاری رفتاری دانش آموزان با میزان مصرف رسانه ارتباط تنگاتنگی دارد.
The present research investigates the relationship between media consumption and behavior disorders of high school students in Maraghe. The data is collected by questionnaire and in order to analyze the data Pearson correlation coefficient, one way analysis of variance and T-test were used. The research findings show that there is a meaningful relationship between dependent variable (behavioral disorders) and independent variables including the rate of media consumption such as satellite programs, internet http, internet games and different kinds of media like internet http, internet games, cinema, newspaper, magazine, book as well as the residential area. Also, there is not meaningful relationship betweendependent variable and independent variables including the rate of media consumption like T.V. programs,radio, cinema, newspaper, magazine and book. It is conclude that there is a relationship between media consumption and behavior disorders.
احمدی، ح. (1387). نظریههای انحرافات اجتماعی. شیراز: انتشارات رز.
احمدی، ح. (1387). جامعهشناسی انحراف. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها - انتشارات سمت.
بهرامیکمیل، ن. (1388). نظریه رسانهها، جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات کویر.
جعفرینیا، غ. (1388).رابطه استفاده از رسانههای جمعی با سرمایه اجتماعی سرپرستان خانوار در شهر خورموج. فصلنامه رفاه اجتماعی. سال دهم، شماره 38.
جهانگیر، م. (1379). قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. تهران: نشر دوران.
حسینینثار، م؛ و دیگری. (1390). نظریههای انحراف اجتماعی. تهران: پژواک.
دان، ر. ج. (1385). نقد اجتماعی پست مدرنیته: بحرانهای هویت. ترجمهی: صالح نجفی، تهران: انتشارات پردیس دانش.
ستوده، ه. (1389). آسیبشناسی اجتماعی (جامعهشناسی انحرافات). تهران: انتشارات آوای نور.
ستوده، ه؛ و دیگری. (1383)، جامعهشناسی. تهران: نشر ندای آریانا. چاپ دوم.
شیخاوندی، د. (1379). جامعهشناسی انحرافات و مسائل جامعوی. مشهد: نشر مرندیز.
شیخاوندی، د. (1384). جامعهشناسی انحرافات و مسائل جامعهی ایران. تهران: نشر قطره.
صدیقسروستانی، ر. (1386). آسیبشناسی اجتماعی (جامعهشناسی انحرافات اجتماعی). تهران: انتشارات سمت.
طباطبایی، ص. (1378). نقش رسانههای تصویری در زوال دوران کودکی. تهران: انتشارات اطلاعات. چاپ اول.
قاسمیان، ر. (1388). رسانههای گروهی– نوعآوری. تهران: مهر نیوشا.
گروسین، ر؛ و دیگری. (1388). منطق تحول رسانهای. ترجمهی: رحیم قاسمیان. تهران: مهر نیوشا.
گیبینز، ج. آ. ب. (1389). سیاست پست مدرنیته. ترجمهی: منصور انصاری. تهران: گام نو.
گیدنز، آ. (1367). جامعهشناسی ارتباطات. ترجمهی: منوچهر صبوری. تهران: نی.
مارکس، ک. (1382). دست نوشتههای اقتصادی و فلسفی. ترجمهی: حسن مرتضوی. تهران: نشرآگاه.
محسنی، م. (1386). جامعهشناسی جامعهی اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.
معتمدنژاد، ک. (1355). وسایل ارتباط جمعی. تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
مهدیزاده، س. م. (1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: انتشارات همشهری.
De Certeau M. (1998). The Practice of Everyday Life. in John Storey, Cultural Theory and Popular Caltuler, London: Prentice Hall.
Gottfredson. Michael R, Hirschi.Travis. (1990). A General theory of crime. standford,CA: Standford, CA: Standford, university press.
Hagan, John and Bill.Ms carthy. ( 1992 ). Street Life and delinquency. British journal sociology, 43, n4, PP.533-562.
Hagan, John. (1988). Modern Criminology. New York: Mc Graw-Hill.
Knulst, wim. Anderias van den Broek. (2003). Lifestyle and Consumption: Consequences of Stratification. Poetics31,p 213-233,internet .
Storey, John. (1999). Cultural Consumption and Everyday Life. Oxford. University press.
Tigert, Douglas.J. (1974). Lifestyle Analysis as a Basis for media. in Life Style and psychographics, American Marketing Assouiation, PP.167-181.
Winfree. L. Thomas, Abadinsky, Howard. (2003). Under standing crime: theory and practice. USA. Wadsworth.