مطالعه رابطه بین میزان هویتپذیری قومی و مشارکتپذیری سیاسی با مصرف رسانهای شهروندان ارومیه
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمهران صمدی 1 , شورش شاهمحمدی 2
1 - گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
2 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز- ایران.
کلید واژه: مصرف رسانهای, مشارکتپذیری سیاسی, هویتپذیری قومی,
چکیده مقاله :
هدف از مطالعه حاضر، تعیین رابطه بین میزان هویت پذیری قومی و مشارکتپذیری سیاسی با مصرف رسانهای شهروندان ارومیه در سال 96-1395 میباشد. روش پژوهش، همبستگی با روش پیمایشی بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل شهروندان شهر ارومیه از افراد 20 تا 60 سال میباشند. حجم جامعه آماری طبق آمار به دست آمده، 750000 نفر میباشند. حجم نمونه در این پژوهش، بر اساس فرمول کوکران با در نظر گرفتن فاصله اطمینان 95 درصد، 384 نفر محاسبه شده است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بین شهروندان توزیع گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است که براساس چهارچوب نظری توسط محقق طراحی شده است. دادهها از طریق نرمافزار Amosتجزیه و تحلیل شدهاند. چارچوب نظری تحقیق بر مبنای نظریات گربنر، رابرت سون، گیدنز، کاستلز وگلوله جادویی استوار است. یافتههای پژوهش نشان داد، میزان مشارکتپذیری سیاسی تقریباً (28 درصد) یعنی کمی بیشتر از متوسط بوده است. میزان هویت پذیری تقریباً (20 درصد) یعنی کمی بیشتر از متوسط بوده است. هم چنین نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان هویت پذیری قومی و مشارکتپذیری سیاسی با مصرف رسانهای رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد.
This study determined the relationship between ethnic identification and political participation with the media consumption of Uremia citizens in 1395-1396. The methods used in this study were correlation and survey. The statistical population consisted of Uremia citizens aged between 20 and 60 years old. According to statistics, the size of the statistical society was 750,000 people. The sample size was 384 according to the Cochran formula, taking into account 95% confidence interval, which was distributed among citizens through multi-stage cluster sampling. Data collection tool was a questionnaire based on the theoretical framework which designed by the researcher. Data was analyzed in the Amos software. The theoretical framework of the research was based on the ideas of Grebner, Robertson, Giddens, Castells and “Magical Bullet”. Findings of the study proved that, generally political participation was about 28%, slightly higher than the average and the level of ethnic identity was 20%, slightly higher than the average. Also, the results of the research showed that, there is a meaningful and positive relationship between the amount of ethnic identification and political participation with media consumption.
منابع
ادیبی، مهدی؛ یزدخواستی، بهجت؛ و فرهمند، مهناز . (1387). جهانیشدن با تأکید بر هویت اجتماعی جوانان شهر اصفهان. فصلنامه مطالعات ملی. سال نهم، شماره 3: 118-99.
اسماعیلی، محمدمهدی؛ و موحدیان، احسان. (1388). انتخابات در نظام جمهوری اسلامی و بررسی نقش رسانه ملی در آن، فصلنامهپژوهشهایارتباطی. شماره 1: 192-175.
بحرانی، محمدحسین. (1389). طبقه متوسط و تحولات سیاسـی در ایـران معاصـر 1380-1320. چـاپ دوم، تهران: نشر آگاه، 1389.
راش، ماکیل. (1377). جامعهوسیاست. ترجمه: منوچهر، صبوری. تهران: سمت.
شکرخواه، یونس. (1382). جنگ روانی رسانهای. فصلنامه عملیات روانی.
قوام، عبدالعلی. (1369). درآمدی بر جامعهپذیری سیاسی، نامه علوم اجتماعی. دانشگاه تهران، شماره 207: 1.
کازنو، ژان. (1390). جامعهشناسی مسائل ارتباطجمعی. ترجمه: باقر، ساروخانی؛ و منوچهر، محسنی. تهران: اطلاعات.
کوزر، لوییس؛ و روزنبرگ، برنارد. (1392).نظریههای بنیادی جامعهشناختی. ترجمه: فرهنگ، ارشاد. تهران:، نشر نی.
گیبنیز، جانز؛ و ریمر، بو. (1381). سیاستپستمدرنیته. ترجمه: منصور، انصاری. نشر گام نو.
نوچه فلاح، رستم. (1386). هویت، واقعیت ثابت یا سیال، در هویت و بحران هویت. به اهتمام علیاکبر، علیخانی، انتشارات پژوهشکده علوم انسانی، فرهنگ و مطالعات جهاد دانشگاهی.
منتظر قائم، مهدی. (1381). دموکراسی دیجیتالی و حکومت الکترونیکی: سیاست و حکومت در عصر فناوریهای ارتباطی (ICTs). نامه علوم اجتماعی. شماره 19: 259-227.
نش، کیت؛ و اسکات، آلن. (1388). راهنمای جامعهشناسی سیاسی. ترجمه: قدیر، نصیری؛ و محمدعلی قاسمی. تهران: پژوهشکده راهبردی.
Bocock, R. (1992). Consumption and Life styles”in: the social and cultural forms of modernity. (eds) by Thomson, Kenneth: Robert, Bocock and Stuart, Hall. Polity press and open uneversity pob.
Malesevic, S. (2004). Sociology of Ethnicity, Sage Publication Ltd, London.
Levine, J. (2005). Choosing Alone? The social network basis of modern political choice in The Social Logic of Politics: Personal networks as contexts for political behavior. edited by A. S. Zuckerman. Philadelphia: Temple University Press.
_||_