عوامل اجتماعی – فردی مؤثر بر انگیزش تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمحمد عباس زاده 1 , محمد باقر علیزاده اقدم 2 , کمال کوهی 3
1 - استادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.
2 - استادیار مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تبریز.
3 - مربی مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه تبریز.
کلید واژه: : انگیزش تحصیلی, رشته های تحصیلی, پایه های تحصیلی, آموزش و پروش, راهکارهای انگیزشی,
چکیده مقاله :
این مقاله به عوامل اجتماعی – فردی مؤثر برانگیزش تحصیلی دانش آموزان در مقطع متوسطه پرداخته است. در تحقیق حاضر، هدف از مطالعه، شناسایی و تشخیص عوامل اجتماعی – فردی مؤثر بر انگیزش تحصیلی می باشد. روش تحقیق پیمایشی، ابزار اندازه گیری پرسشنامه، شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب توأم با تصادفی ساده و حجم نمونه 496 نفر از دانش آموزان بوده است. بعد از آزمون فرضیه های تحقیق، نتایج حاصله نشان می دهد که بین متغیرهای امکانات مدارس، عوامل روانی، عوامل گروهی، سطح تحصیلات، عوامل مدیریتی - آموزشی، عوامل فیزیکی، سن و انگیزش تحصیلی همبستگی معنی داری وجود دارد. علاوه بر آن، در این مطالعه انگیزش تحصیلی دانش آموزان به تفکیک پایه های تحصیلی، جنس، رشته های تحصیلی متفاوت بوده است.
The present research studies the individual and social factors affecting the educational motivation among high school students. The aim of the research is to identify the individual and social factors that affect educational motivation. The research method is survey, and the data collection device is a questionnaire. Sampling is based on stratified-simple random sampling. The sample size is 496 high school students. After testing the research hypotheses, the following results were obtained: There is a significant relation between social facilities, mental factors, group factors, educational level, management-educational factors, age, and educational motivation. In addition, the study revealed that the students, educational motivation is different according to their educational stage, gender, and educational courses.
1- ادریسی، ش. 1377، بررسی راه های بر انگیختن دانش آموزان به مطالعه و تکوین عادت مطالعه در فراگیران دورة راهنمایی شهرستان یزد، سازمان آموزش و پرورش یزد، شورای تحقیقات استان یزد.
2- آشتی، س، ح. 1376، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز – دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
3- پاپلی یزدی، م. 1381، نظریه های توسعه روستایی، تهران، انتشارات سمت.
4- خداپناه، م. 1376، انگیزش و هیجان، تهران، انتشارات سمت.
5- راس،آ. 1375، انگیزش در کلاس درس، مترجم: اسماعیل بیابانی، تهران، نشرمدرسه.
6- ساکن آذری، ر. 1377، بررسی عوامل مرتبط با انگیزش شغلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
7- سیاسی، ع. 1367، نظریه های شخصیت یا مکاتب روان شناسی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
8- غفوری، م. 1367، بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت ومنبع کنترل خلاقیت و ... ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
9- لطف آبادی، ح. 1374، سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی، مشهد، دانشگاه فردوس.
10- مجیدی، ب. 1376، بررسی رابطه ویژگی های اجتماعی و اقتصادی خانواده با موفقیت و افت تحصیلی ... ، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
11- نایلی، م. 1373، انگیزش در سازمان، اهواز، دانشگاه شهید چمران.
12-Printrich. P. and e.T. al 1996, Morivation in education theory, research and application England clipps. NJ. Prenticehell.
13-Cassidy, T. 1991, Achievment motivation functional attainment cycle of disadvantage and social competence, some longitudinal, British journal of Educational psychology. Vol 16. P. 12.
14-Jernsted G.ch.& chow. w. k. 1980, lectures and textual materials and sources of information for learning, psychological reports, vol 49. (P.p. 1379-1397).