اثربخشی آموزش راهبردهای کمکخواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمهدی آقاپور 1 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 2 , علی اصغر اصغرنژاد فرید 3
1 - دانشجوی دوره دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - انشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار و عضو هیئت علمی انستیتو علوم پزشکی تهران.
کلید واژه: تبریز, دختر, سازگاری تحصیلی, کمکخواهی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای کمک خواهی در افزایش سازگاری تحصیلی دختران انجام شد. برای بررسی این پژوهش از پکیچ آموزش راهبردهای کمک خواهی و پرسشنامه سازگاری تحصیلی استفاده شد. تعداد 40 نفر از آزمودنیها انتخاب شده و بعد از اخذ رضایتنامه اخلاقی به دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا ابزارهای پژوهش به عنوان پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. گروه آزمایش 10 جلسه آموزش کمک خواهی دریافت کردند. سپس بعد از پایان 10 جلسه مجدداً ابزارهای پژوهش به عنوان پس آزمون به عمل آمدند. نتایج نشان داد که آموزش کمک خواهی بر سازگاری تحصیلی تاثیر معناداری دارد. به نحوی که آموزش راهبردهای کمک خواهی باعث افزایش سازگاری تحصیلی میشود.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of helping strategies training in increasing girls' academic compatibility. To investigate this research, the Patch of Helping Educational Strategies and Educational Adjustment Questionnaire were used. A total of 40 subjects were selected and assigned to two experimental and control groups of 20 subjects after obtaining moral consent. First, the research tools were performed as a pretest from both groups. The experimental group received 10 training sessions. Then, after the end of 10 sessions, the instruments were re-evaluated as a post-test. The results showed that, helping education has a significant effect on academic compatibility. In this way, the teaching of helping strategies will increase academic compatibility.
منابع
زارعی، پروین؛ سعدی پور، اسماعیل؛ دلاور، علی؛ خوشنویسان، زهرا. (1395). مقایسه اثربخشی آموزش روشهای ذهن آگاهی و کمک خواهی بر استرس تحصیلی، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی. 11 (43)، 123-104.
زارعی، حیدرعلی؛ میرهاشمی، مالک؛ پاشا شریفی، حسن. (1391). ارتباط سبکهای تفکر با سازگاری تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مجلهایرانیآموزشدرعلومپزشکی. 12 (3)، 167-160.
محلاتی، ریحانه. (1395) . مقایسه سازگاری تحصیلی، عملکرد تحصیلی و غرور ملی دانشآموزان مقطع متوسطه مدارس تک ملیتی و چندملیتی در شهر یزد. پایاننامه دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
Aleven, V., McLaren, B. M., Roll, I., & Koedinger, K. R. (2006). Toward Meta-cognitive tutoring: A Model of Help Seeking with a Cognitive Tutor, Int Journal of Artificial Intelligence in Education.16, 101-130.
Andrea M., Hussong. (2003). Stress coping style predicts aggression and social dominance in rainbow trout.
Berlin, R. W. & Siryk, B. (1978). Measuring Adjustment to College. Journal of Counseling Psychology. 3, 179-189.
Beker LS; Seriak H. (1989). managing stress: Principles and strategies forhealth andwellbeing. 3rd ed. United States: Jones and Bartlett Publication.
Cheng, K., & Tsai, C. (2011). An investigation of Taiwan university students’ perceptions of online academic help seeking and their web-based learning selfefficacy. The Internet and Higher Education.14(3), 150-157.
Hala S. (2006). STRESS, COPING, SOCIAL SUPPORT AND ADJUSTMENT AMONG FAMILIES OF CHD CHILDREN IN PICU AFTER HEART SURGERY.Submitted in partial fulfillment of the requirements For the degree of Doctor of Philosophy Frances Payne Bolton School of Nursing CASE WESTERN RESERVE UNIVERSITY.
Hastings, R. P., & Johnson, E. (2001). Stress in UK families conducting intensive home-based behavioral intervention for their young children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders. 31, 327-336.
Ja¨rvela¨, S. (2011). How Does help Seeking Help? New Prospects in a Variety of Contexts, Learning and Instruction. 21, 297-299.
Kaplan, A., & Flum, H. (2010). Achievement goal orientations and identity formation styles. Educational Research Review, 5, 50–67.
Karabenick, S. A., & Newman, R. S. (2013). Help seeking: Generalizable selfregulatory process and social-cultural.
Barometer. In M. Wosnitza, S. A. Karabenick, A. Efklides & P. Nenniger (Eds.), Contemporary motivation research: From global to local perspectives. (P.p: 25-48). Goettingen, Germany: Hogrefe & Huber.
Karabenick, S., A. (2011). Classroom and Technology-supported Help Seeking: The Need for Converging Research Paradigms, Learning and Instruction. 21, 290-296.
Nelson-Le Gall, S. (1981). Help-seeking: An Understudied Problem-Solving Skill in Children, Developmental Review. 1, 224-246.
Pettus, K. R. (2006). The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement: differences by gender, ethnicity, parental education level, and studentresidence. Unpublished Ph, D. Thesise, Carolina University.
Ryan, A. M., Patrick, H. & Shim, S., O. (2005). Differential Profiles of Students Identified by Their Teacher as Having Avoidant, Appropriate, or Dependent Help Seeking Tendencies in the Classroom, Journal of Educational Psychology. 97, 275-285.
Ryan, A. M., Shim, S. S., Lampkins-Uthando, S. A., Kiefer, S., M. & Thompson, G. N. (2009). Do Gender Differences in Help Avoidance Vary by Ethnicity? An Examination of African American and European American Students during Early Adolescence. Developmental Psychology. 45 (4), 1152-1163.
Ryan, A. M., Shin, H. (2011). Help-seeking Tendencies during Early Adolescence: An Examination of Motivational Correlates and Consequences for Achievement, Learning and Instruction. 21, 247-256.
Ryan, A. M., Pintrich, P. R., & Midgley, C. (2001). Avoiding seeking help in the classroom: Who and why? Educational Psychology Review. 13, 93-114.
Skinner, E., & Zimmer-Gembeck, M. (2007). The Development of Coping, Annual Review of Psychology. 58, 119-144.
Struthers, C. W., Perry, R. P., & Menes, V. H. (2000). An examination of the relationship among academic stress, coping, motivation, and performance in college. Research in Higher Education. 41 (5), 581-592.
Taconis, R., Ferguson-Hessler, M. G., M. & Broekkamp, H. (2001). Teaching science problem solving: An overview of dxperimental work, Journal of Resrarch in Science Teaching. 38, 442-468.
Waler, L., & Scorgie, K. (2009). Family life management when a child has severe developmental disabilities: Asub group examination. Developmental Disabilities Bulletin. 28, 15-18.
Zeidan, T. (2010). Emotion and Self-control. New York, McGrow press.
Zimmerman, B., J. (2008). Investigating Self-regulation and Motivation: Historical Background, Methodological Developments, and Future Prospects, American Educational Research Journal. 45(1), 166-183.
_||_