بررسی رابطه کلیشههای جنسیتی با مشارکت اجتماعی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شهر میاندوآب
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - دانش آموخته کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار دانشگاه پیام نور تبریز، گروه علوم اجتماعی، صندوق پستی 19395-3697، تهران– ایران.
کلید واژه: مشارکت اجتماعی, مشارکت, کلیشههای جنسیتی, نابرابری جنسیتی و دانشجویان دختر,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه کلیشه های جنسیتی با گرایش به مشارکت اجتماعی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد شهر میاندوآب می باشد. این تحقیق با توجه به اهداف، ماهیت و نحوه انجام در زمره تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق 1300 نفر، که از بین آن ها با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران، حجم نمونه، برابر با 297 به عنوان پاسخگویان تحقیق انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد که داده های آن را با استفاده از برآوردهای نرم افزار spss نسخه20، و بر اساس روش های آماری مطابق با فرضیات تحقیق، شامل همبستگی پیرسون، آزمون T و آزمون F و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته های تحقیق حاکی از این است که بین کلیشه های جنسیتی سنتی و مدرن و میزان گرایش به مشارکت اجتماعی به ترتیب با سطح معناداری (10/0) و (098/0) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. ولی با متغیر سن چنین رابطه ای وجود ندارد. بین کلیشه های جنسیتی مدرن و پایگاه اجتماعی با سطح معنا داری (42/0)، بین مشارکت اجتماعی و نوع قومیت با سطح معنا داری (22/0) تفاوت معنی داری وجود دارد. هم چنین بین وضعیت تاهل و میزان گرایش به مشارکت اجتماعی و بین کلیشه های جنسیتی سنتی و پایگاه اجتماعی تفاوت معنی داری وجود نداشت.
The aim of this study was to investigate the relationship between gender stereotypes and social participation among female students of Islamic Azad University of Miyandoab. The research is a survey with respect to the objectives and nature. The population of the study was 1300 people of whom 297 were selected as the sample by random sampling and Cochran formula. Data gathered by a questionnaire and they were analyzed by Pearson, T and F test and regression multivariate analysis. The findings indicate that, there is a meaningful and positive relationship between modern and traditional gender stereotypes and social participation with their significance level (0.10), and (0.98) respectively. But, there is no significant correlation between age and social participation. Also, there is significant difference between the modern gender stereotypes and social base with significant level of (0.42), and between the social participation and ethnic group with significance level of (0.22). However, there is no significant difference between marital status and social participation and between traditional gender stereotypes and social base.
ادهمی، ع؛ و دیگری. (1388). بررسی تاثیر عقاید قالبی بر نابرابری جنسیتی در خانواده. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال سوم، شمارهی چهار.
بیرو، آ. (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
توسلی، غ. (1382). مشارکت اجتماعی در شرایط جامعه آنومیک. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
راهب، غ. (1392). مشارکت اجتماعی زنان ایرانی و تاثیر آن بر شکلگیری هویت. پایاننامه دوره کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
رضایی، غ. (1389). بررسی نگرش زنان نسبت به نابرابریهای جنسیتی در شهر مرند. پایاننامه دوره کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
روشن ضمیر، س.(1388). بررسی نقش مقاومت در برابر کلیشههای جنسیتی در گرایش به مد. پایاننامه دوره کارشناسیارشد، دانشگاه تبریز، صص 54-30.
ریاحی، م. (1386). عوامل اجتماعی موثر بر میزان پذیرش کلیشههای جنسیتی. پژوهش زنان. دوره پنجم، شمارهی یک، صص 136-109.
ریتزر، ج. (1384). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
سعیدی، م. (1382). درآمدی بر مشارکت مردمی و سازمانهای غیر دولتی. تهران: انتشارات سمت.
سلیمان پوراصل، م؛ و دیگری. (1389). مطالعه بین نظام ارزشها و میزان مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیامنور میاندوآب. زن و مطالعات خانواده. سال دوم، شمارهی هشت، صص 93-69 .
غفاری، غ؛ و دیگری. (1384). تبیین مشارکت اجتماعی و فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی شهر تهران. مجله جامعهشناسی ایران. دوره ششم، شمارهی یک.
غفاری، غ؛ و دیگری. (1386). جامعهشناسی مشارکت. تهران: نشر نزدیک.
کاستلز، م. (1999). قدرت هویت. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: انتشارات طرح نو.
نصیری، م. ( 1389). بررسی میزان مشارکت اجتماعی معلمان دبیرستانهای شهر تهران و عوامل مرتبط با آن. پایاننامه کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد تبریز.
نیازی، م. (1385). تبیین وضعیت مشارکت اجتماعی شهروندان کاشان. فصلنامه کاشان شناخت. شمارهی دو، صص 121-67 .