رضایت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از خدمات آموزشی و رفاهی دانشگاه (در سال تحصیلی 96-1395)
محورهای موضوعی : جامعه شناسیکریم اکبرزاده 1 , صادق ملکی آوارسین 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران (نویسنده مسئول).
کلید واژه: رضایت دانشجویان, خدمات آموزشی و رفاهی, دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مطالعه رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1396-1395 می باشد. روش تحقیق، روش توصیفی از نوع پیمایش است و به لحاظ هدف، تحقیق کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 8602 نفر (3854 پسر و 4748 دختر) که در 14 دانشکده در رشته های مختلف مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه تحقیق نیز با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد. ابزار اندازه گیری تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی رضایت دانشجویان از خدمات آموزشی، رفاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز می باشد که اعتبار آن بر اساس اعتبار صوری به تایید رسید و میزان پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 93/0 برآورد گردید. برای آزمون فرضیه ها، پس از تست نرمال بودن توزیع متغیرها با استفاده از آزمون کولموگروف– اسمیرنوف، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین رضایت از خدمات آموزشی براساس گروه سنی و رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی دار وجود دارد، ولی بین رضایت از خدمات رفاهی بر اساس گروه سنی و رشته تحصیلی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود نداشت.
The purpose of this study was to investigate the satisfaction of Tabrizuniversity medical sciences students from educational and welfareservices in the academic year of 2016-2017. The method of research isdescriptive and purpose of it is applied. The statistical population of thestudy was 8602 students (3854 male and 4748 female) in TabrizUniversity of Medical Sciences who were studying in 14 faculties indifferent majors. The sample size was 384 using Cochran’s formula. Thedata gathering tool was a researcher-made questionnaire designed toassess the satisfaction of students from educational and welfare servicesof Tabriz University of Medical Sciences whose validity was confirmedon the basis of face validity and the reliability of the tool was 0.93, usingthe Cronbach's alpha coefficient. To test the hypotheses, after the normaldistribution of variables test (Kolmogorov-Smirnov test), One-wayvariance analysis was used. The results revealed that, based on student'sage and major of study there was a significant difference betweensatisfaction of educational services, but there was no significant differencebetween satisfaction of welfare services.
منابع
ازکمپ، ارگیل. (1369). روانشناسی کاربردی. ترجمه: فرهاد، ماهر. انتشارات آستان قدس رضوی.
پارسا، محمد. (1371). روانشناسی تربیتی. انتشارات بعثت، چاپ دوم.
پارسا، محمد. (1382). بنیادهای روانشناسی. انتشارات سخن، چاپ دوم.
چلبی، مسعود. (1375). جامعهشناسی نظم، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
رفیعپور، فرامرز. (۱۳۷۲). سنجش گرایش روستاییان نسبت به جهاد سازندگی، پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس و خراسان. ناشر و مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستایی نشر ارغنون.
رفیعپور، فرامرز. (1372). سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهادسازندگی، پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس و خراسان. مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی وزارت جهاد سازندگی تهران.
ساعتچی، محمود. (1369). روانشناسی در کار سازمان و مدیریت. انتشارات آموزش مدیریت دولتی.
شکرکن، حسین؛ و ارشدی، ن. (1386). بررسی رابطه فشار روانی ناشی از تعارض و ابهام نقش با عملکرد و خشنودی شغلی با توجه به اثرهای تعدیل کننده استقلال کاری و پیوستگی گروهی در کارکنان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب- منطقه اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی. دوره سوم، سال چهاردهم شماره 2، صص 148-129.
Shahzadi, S., Saleem, K., Moosa, A. I., Rashid, A. K. (2017). Service Quality and Student Satisfaction: The Moderating Role of University Culture. Reputation and Price in Education Sector of Pakistan, Iranian Journal of Management Studies (IJMS). 10, P.p: 237-258
Peterson B. (2004). Cultural intelligence: A gude to working with people from other cultures. Yurmouth, ME Intercultural Press.
Peterson, Brooks. (2004). Cultural Intelligence aGuide to Working with People from Other Culture. Yarmouth, ME: Intercultural Press.
_||_