بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با روحیه کارآفرینی دانشجویان فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمیرمحمد جمال عبداللهی 1 , فیروز راد 2 , سیروس فخرایی 3
1 - کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران- ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشگاه پیام نور، گروه علوم اجتماعی؛ تهران 4697-19395، ج. ا. ایران.
کلید واژه: عوامل اجتماعی, روحیه کارآفرینی, کارآفرین, ریسکپذیری, خلاقیت و نوآوری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسیعوامل اجتماعی مرتبط با روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیواحد مهاباد است. باتوجه به ماهیت تحقیق، روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.نمونههای آماری مشتمل بر 336 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دانشکده فنیدانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد است که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهایانتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته روحیه کارآفرینیاستفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمارتوصیفی و آماراستنباطی، وازطریق نرمافزار SPSSانجام شد. نتایج نشان دادکه بینروحیه کارآفرینی دانشجویان فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد و مؤلفههای عواملاجتماعی هم چون سطح تحصیلات پدر، رشته تحصیلی، عضویت در شبکههای اجتماعی، سطحمهارتآموزی، میزان مطالعه و وضعیت تأهل درسطح 05/0p< رابطه معناداری وجود دارد،ولی بین روحیه کارآفرینی و دیگرمؤلفههای عوامل اجتماعی هم چون تحصیلات مادر،استفاده از اینترنت، شغل والدین، محل سکونت، جنسیت، مقطع تحصیلی ودرآمد در سطح05/0p<رابطه معناداری وجود ندارد.
The main goal of this study is the investigation of social factors related to the technical students’ entrepreneurship spirit in Mahabad Islamic Azad University. The research method is descriptive and statistical sample are 336 students from different levels who were selected by random sampling. Research-made questionnaire of the entrepreneurship spirit was used to gather the data, and the data analyzed in two levels of descriptive and inferential statistics using SPSS. Results show that there is a meaningful relationship between students’ entrepreneurship spirit and different components of social factors such as parents’ education level, university major, membership in social networks, the level of training, amount of study and marital status. Also, there isn’t a meaningful relationship between students’ entrepreneurship spirit and other components of social factors such as maternal education level, use of internet, gender, income, location, educational level, parents’ job.
پورسلیمانی، ع؛ و دیگری. (1386). بررسی تأثیر ویژگیهای شخصیتی جنسیت کارآفرینان در بنگاههای خرد و کوچک. مجله کارآفرینان.
قاسمی، ج؛ و دیگران. (1386). بررسی عوامل تأثیرگذار در ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2- 40، شماره 2.
مجله علوم کشاورزی ایران. (1386). دوره 2- 38، شماره 2.
مجموعه مقالات کارآفرینی و جامعه.(1388). اولین همایش کارآفرینی دانشگاه پیامنور استان آذربایجانشرقی، مراغه، مهرگان.
نخعی، ک؛ ودیگری. (1388). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی. فصلنامه رهبردی آموزش. دوره 4، شماره 2.
نیازی، م؛ و دیگری. (1389). مبانی و اصول کارآفرینی با تکیه بر جنبههای نظری و عملیاتی. تهران: نشر سخنوران.
هزارجریبی، ج. (1387). کارآفرینی. تهران: انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی.
Citation: Hong Qunlion (2012).The major difficulties and countermeasures of current university graduates entrepreneurship in China. journal of Chinese Entrepreneurship. v. 3l ss. 3. pp. 228-239.
International Small Business Journal. (2011). 29 (2), No 105-118.
International Small Business Journal. (2011). 29 (2), No 108-118.