ارائه الگوی تعارض هویتی زنان
محورهای موضوعی : زن و خانوادهمینا معروف پور 1 , خدیجه سفیری 2 , افسانه توسلی 3 , ساسان ودیعه 4
1 - دانشجوی دکترا، جامعه شناسی، واحد تهران مرکز ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران.
2 - استاد گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهراء تهران، تهران.ایران.
3 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه الزهرا .تهران ایران
4 - استادار گروه علوم اجتماعی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی . تهران ایران
کلید واژه: تعارض هویتی فردی, تعارض هویتی جمعی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر به دنبال شناسایی شاخص های تعارض هویتی زنان از دیدگاه جامعه شناسان و طراحی الگو می باشد. روش تحقیق به صورت کیفی به صورت مصاحبه از زنان و کمی به صورت تحلیلی از دیدگاه جامعه شناسان می باشد. جامعه آماری اول شامل زنان ساکن در شهر نقده می باشد که به صورت مصاحبه شاخص های هویت فردی و اجتماعی زنان از صحبت های آنها استخراج شد. جامعه آماری دوم؛ شامل جامعه شناسان خبره در شهر تهران در سال 1395 که به صورت تصادفی ساده 90 نفر از ایشان برای پاسخ به پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر شاخص های فردی و جمعی هویت زنان؛ انتخاب و دیدگاه خود را در پرسش نامه اعمال نمودندکه در نتیجه؛ عامل بندی شاخص های تعارض هویتی زنان و طراحی الگو انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته بود که جهت سنجش اعتبار پرسش نامه ابتدا از اعتبار محتوایی و در ادامه از اعتبار سازه ای و جهت سنجش پایایی پرسش نامه نیز ار آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تایید قرار گرفتند. جهت عامل بندی شاخص ها؛ نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عامل های شناسایی شده در تعارض فردی هویتی زنان 1- تعارض در ویژگی های جسمانی زنان2- تعارض در نقش زنانگی زنان 3- تعارض در ویژگی های روانی زنان 4- تعارض در اعتماد به نفس زنان 5- تعارض در استقلال زنان و نتایج تحلیل عاملی اکتشافی انجام شده برای عامل های شناسایی شده در تعارض جمعی هویتی زنان 1- تعارض در ایفای نقش زنانگی زن 2- تعارض در نقش مدیریت زن در خانواده 3- تعارض در نقش ارزش های خانوادگی 4- تعارض در آگاهی های جنسی می باشند. در نتیجه الگوی مورد نظر طراحی شد. الگوی طراحی شده با نظر گیدنز و تاجفل مبنی بر وجود هویت در ابعاد فردی و جمعی مورد تایید قرار گرفت که با تغییر سبک زندگی در دو دهه اخیر در خانواده ها تعارضاتی فردی و جمعی رخ داده است.
Reference
Abazari, Y. & Chavoshian, H. (2002). From social class to style., The Journal of Social Science, No. 20. Pp: 3-27 [In Persian[.
Abbott, P. & Wallace, C. (2008). Women Socialogy., Translated by: Manijeh NajmEraghi, Tehran: Ney publications [In Persian[.
AbdolHosseini, A. & Haghighatian, M. (2015). The study of social effective factors on social identity (A case study: 15-29 adults of Esfehan city)., The Journal of youth sociology studies, Year 6, No. 18, Summer 2015. Pp: 33-52 [In Persian[.
Abdollahi, M. (1995). The identity crisis and dynamism collective identity and its evolution mechanism in Iran., The Journal of Iranian sociological society, Allameh Tabatabaei University publications [In Persian[.
AdibiSadeh, M. & JalaliAkerdi, S. H. (2013). Body management and social identity (A case study: Female and male adult students in Saari)., The Journal of youth sociological studies, Year 3, No. 9, Spring 2013. Pp: 9-22 [In Persian[.
Andrei Labes, S. (2014). Globalization and Cultural identity dilemmas. CES Working Papers – Volume VI, Issue 1.
Arab Naz., Khan, W., Hussain, M. & U. Daraz. (2011). The crises of identity: Globalization and its impacts on socio- cultural and psychological identity among Pakhtuns of KHYBER Pakhtunkhwa Pakistan. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, April 2011, Vol. 1, No. 1.
AzadArmaki, T. & Mehri, B. (1998). The review of social problems., Tehran: Tarhe No [In Persian[.
Bagheri, B. (2009). The Iranian Women`s identity in today's society., Available on: www.antropology.ir (Received date: 1388.7.20) [In Persian[.
Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.
Bovone, L. (2012). Identities through fashion: A multidisciplinary approach. Gonzalez A – Berg publishers, Oxford, GBR, United Kingdom.
Burk, P. A. (1997). Sociological approach to self and identity ، Washington State University, Department of Sociology.
Burr, V. (1998). Gender and Social Psychology, London: Routledge.
Castells M. (2001). The information Era (first edition: Network society)., Translated by: Ahmad Aligholiyan and Afshin Khakbaz, Tehran: Tarhe No publication [In Persian[.
Castells M. (2001). The information Era (first and second edition)., Translated by: Ahmad Aligholiyan, Tehran: Tarhe No publication [In Persian[.
Castells M. (2001). The identity Power., Translated by: Hassan Chavoshian, Tehran: Tarhe No publication [In Persian[.
Castells M. (2001). The information Era: The Identity power (second edition)., Translated by: Hassan Chavoshian, Tehran: Tarhe No publication [In Persian[.
Cohen, Peter. )1979(. How do couples Experience work –family conflict? The Effect of Role Salience, Department of Management, Box 197.
Dallale Khorasani, M., Rezaei, M. & Saaei, A. (2014). The relationship between cultural consumption and social identity among Tehranian citizenship., The ministry of science, research and technology, M.A. thesis in Tarbiyat Moddaress university, Human Science college [In Persian[.
Dillon. M. (2010). Introduction to sociological theory. New York: Blak Well.
Durkheim, E. (2002). Social job division (Second edition)., Translated by: Bagher Parham., Tehran: Markaz publication [In Persian[.
Esfidaani, M.R., Nazari, . & KarimiDavijani, M. (2014). The study of social fashion shopping behavior in Tehran`s clothing markets., The Journal new marketing research, No. 14, Summer 2014. Pp: 173-190 [In Persian[.
Giddens, A. (2008). Beyond the left and right., Translated by: Mohsen Salasi, Sales Publication [In Persian[.
Giddens, A. (2001). Modernity and isolation., Translated by: Naser Movafaghiyan, Tehran: Ney Publication [In Persian[.
Giddens, A. (1999). Modernity and isolation (the Society and personal identity in new era., Translated by: Naser Movafaghiyan, Tehran: Ney Publication [In Persian[.
Gini, A. R. & Sullivan, TERRY. (1988). Woman`s work: Seeking hdentity through occupations. Employee Responsibilities and Rights Journal, 1(1), 39 -45.
Hofstede, G. (1980). Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values. Beverly Hills, CA: Sage.
Hogg, M. A. & Vaughan, G. M. (2002). Social Psychology.3rd ed. London: prentice Hall kegan pan prees.
Heidarzadeh, K. & Rouhani, F. (2014). The study of demographic factor`s effect and Brand perception on purchasing luxury cars tendency of buyers., The Journal of Development and transformation management, No. 18. Pp: 13-22 [In Persian[.
Jenkins, R. (2002). Social Identity., Translated by: Tooraj YarAhmadi, Tehran: Shirazeh [In Persian[.
JahanTigh, S. (2011). World`s consultation knowledge., The M.A of consultation, Consulting Website [In Persian[.
Kaffashi, M. (2014). The structural equation model of life style effective components on social identity., The Journal of Iranian sociological development studies., Year 6, No. 3, Summer 2014. Pp: 105-120 [In Persian[.
Kelman, J. (1998). Social Theories foundations., Translated by: Manouchehr Sabouri, Tehran: Ney publication [In Persian[.
Kiniki, A. (2005). Organizational behavior management (concepts, skills and application)., Translated by: AliAkbar Farhangi and Hossein Safarzadeh., Pouya Publication [In Persian[.
Lawyer, S. (2008). Identity: Sociological Perspectives. Cambridge: polity press.
Lorber, J. and S. A. Farrell. (1991). The social construction of Gender, London; New Delhi.
Mahdavi Kani, M. S. (2003). Modernity and isolation (the Society and personal identity in new era., Translated by: Naser Movafaghiyan, Tehran: Ney Publication [In Persian[.
MirAsheh, S. (2013). The traditional and modern social identity conflicts and the effective factors influence on it., M.A thesis in Alzahra university [In Persian[.
Robertson, Y. (1993). An admission on society., Translated by: Hossein Behravan., Mashhad: Astan Ghods razavi publication [In Persian[.
SaadighSarvestani, R. A. & Ghaderi, S. A. (2009). Cultural, social & political dimensions of university students identity on the basis of traditional and modern components (divided according to their university)., Iranian cultural researches, No. 8. Pp: 35-65 [In Persian[.
Salaahi, M., TeymoorPour, B., NaseriPour, H. & FazelFakoori, M. (2005). The research project of Osweh city (A step toward happiness city)., Tehran: Mehre Mahboub [In Persian[.
Saroukhani, B. & rafaatJah, M. (2004). The sociological effective elements on re-explaining women's social identity., Women Research, Vol. 2, No. 1, Spring 2004. Pp: 71-91 [In Persian[.
Smart, B. (2004). Modern condition, post-modernism conflicts (First edition)., Translated by: Hassan Chavoshian, Tehran: Akhtaran Publication [In Persian[.
Smith P. B. & Bond, M. H. (1993). Social psychology across cultures; Analysis and perspectives. Harvester wheatsheaf.
Tabrizi, M. & Hooshangi, T. (2013). Experiencing identity conflicts in married women`s life., Humanity science and cultural studies institute, Human science portal [In Persian[.
Tajfel, H. (1982). Social Identify and Inter group Relations, Cambridge: Cambridge University Press.
Turner,j.c.( 1982)” Towards A Cognitive Redefinition of The social Group “ .in social Identity and Intergroup Relations.ed.H .Tajfel Cambridge university press.
Veal, A, J. (2001). Leisure, Lifestyle and Status: A Pluralistic Frame-work for Analysis Leisure Studies. Society and Leisure, 24(2). P: 141.