اثربخشی آموزش تابآوری در کاهش افسردگی و اضطراب زنان آسیب دیده نگهداری شده در بهزیستی شهرستان تبریز
محورهای موضوعی : زن و خانوادهعلی حاجی زاده 1 , وحید خدائی مجد 2
1 - کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری، تبریز، ایران
2 - استادیارگروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران
کلید واژه: افسردگی, تابآوری, زنان آسیب دیده, اضطراب,
چکیده مقاله :
برخی از افراد در شرایط خاص زندگی بیشتر در معرض صدمه و آسیب قرار دارند که مهمترین این افراد، زنان آسیب دیده در مراکز بهزیستی هستند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش تاب آوری در کاهش افسردگی و اضطراب زنان آسیب دیده نگهداری شده در بهزیستی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان آسیب دیده نگهداری شده در بهزیستی شهرستان تبریز در سال 1398 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 30 زن بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. گروه آزمایش در معرض آموزش تاب آوری قرار گرفت و برای گروه کنترل آموزشی ارائه نگردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اضطراب بک و کلارک و افسردگی بک استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تاب آوری سطح افسردگی و بر میزان اضطراب زنان آسیب دیده نگهداری شده در بهزیستی تأثیر دارد و باعث کاهش اضطراب و افسردگی در زنان می شود. بنابراین توجه به آموزش تاب آوری نقش مهمی در کاهش مشکلات روان شناختی زنان دارد.
The purpose of this study was the effectiveness learning of resilient in reducing depression and anxiety in women affected by welfare. Research design was quasi-experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population of this study was all women injured in the welfare of Tabriz city in 2019. The sample consisted of 30 women who were selected by multi-stage random sampling and randomly assigned to intervention and control groups (15 subjects for each group). The experimental group was exposed to resilient training and was not provided for the control group. Beck and Clark Anxiety Inventory and Beck Depression Inventory were used to collect data. Data analysis was done by statistical analysis of covariance. The results of this study showed that resiliency education has an effect on depression and anxiety of injured women in well-being, which can reduce anxiety and depression in women. Therefore, attention to resilient learning has an important role in reducing the psychological problems of women.
Beck, A.T. (1979). Self – concept dimension cilinical depressed and anxious out patients. J Clini Psy; 48(3): 423-432
Beck, A.T., Klarc, R.A. (1998). An Inventory for Measuring Clinical Anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897.
Beck, J. S. (2011). Cognitive Behavior therapy. Basics and Beyond. New York. Gilford press
Carlson, B. E. (2007). Intimate partner A buse and Mental Health- .the Role of Social Support and other protective Factors. Journal of Interpers Violence,638-645.
Davey, G. C. L. & Wells, A. (2006). Worry & Psychological Disorders: Assessment & Treatment. Chichester, UK: Wiley.
Duerr, M. (2013). The use of meditation and mindffulness practices of support millitary care providers: A prospectus, 2, 28-39.
Garmezy, N. & Masten, A. (1991). The protective role of competence indicators in children at risk. In E. M. Cummings, A. L. Green, & K. H. Karraki (Eds.), Life span developmental psychology: Perspectives on stress and coping (pp:151-174). New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers.
Heravi, M. & Milani, M. (2017). Investigating the effect of relaxation therapy on level of exam anxiety. Journal of Abnormal Psychology, 100, 31-8.
Karakoyun-Celik, O., Gorken, I., Sahin, S., Orcin, E., Alanyali, H., & Kinay, M. (2014). Depression and anxiety levels in woman under follow-up for breast cancer: relationship to coping with cancer and quality of life. Medical Oncology, 27(1), 108-113.
Lee, S. (2004). Welfare and poverty: family matters, Fraser forum, New Zeeland.
Luthans, F., Luthans, K., Luthans, B. C. (2004). Positive Psychological Capital: Going Behond Human and Social Capital. Journal Business Horizons, 47 (1), 45-50.
Matyas, D. P.M. (2015). Positioning resilience for 2015: the role of resistance, incremental adjustment and transformation in disaster risk management policy. Disasters, 39(1), 1-8.
Rutter, M. (2016). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21, 119- 144
Santelli, J., Carter, M., Orr, M., Dittus, P. (2012). Trends in sexual risk behaviors, by nonsexual risk behavior involvement, U.S. high school students, 1991- 2007. Journal Adolesc Health, 44(4), 372-9.
Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2014). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86, 320-333.
Weissman, M., Markowitz, J., Klerman, G.L. (2007). Clinician's Quick Guide to Interpersonal Psychotherapy. New York: Oxford University press.
Zhao, J., Kong, F., Wang, Y. (2013). The role of social support and self-esteem in the relationship between shyness and loneliness. Personality and Individual Differences, 54(5), 577-81.
_||_