پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان دختر براساس متغیرهای تمایز یافتگی و تاب آوری
محورهای موضوعی : زن و خانوادهحسن احدی 1 , افسانه علیزاده اصلی 2
1 - گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران.
کلید واژه: تمایز یافتگی, تاب آوری, کیفیت زندگی ,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش با هدف پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد بوئین زهرا براساس متغیرهای تمایز یافتگی و تاب آوری انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی- همبستگی روی مجموعا 242 نفر دانشجوی دختر انجام شد. میانگین سنی آنان 45/22 سال(انحراف معیار 9/4) بود. ابزارهای به کار برده شده برای سنجش متغیرهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC)، مقیاس تمایزیافتگی اسکورون (DSI) و مقیاس کوتاه کیفیت زندگی(WHOQOL-BREF). تحلیل دادهجها به روش ماتریس همبستگی و رگرسیون گام به گام انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین تاب آوری و کیفیت زندگی و همچنین بین تمایز یافتگی و کیفیت زندگی رابطه وجود دارد نتایج رگرسیون گام به گام برای پیش بینی کیفیت زندگی حاکی از آن بود که هم آمیختگی با دیگران بیشترین رابطه را با کیفیت زندگی دارد . نتیجه گیری: تاب آوری به واسطه کاهش مشکلات هیجانی (و یا افرایش سلامت روانی) موجب افزایش کیفیت زندگی می شود و همچنین هم آمیختگی با دیگران به دلیل اینکه تحت تاثیر سیستم عاطفی محیط و واکنش اطرافیان شکل می گیرد بیشترین تاثیر را در کاهش کیفیت زندگی دارد.
- رحیمی، م (1386)، رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
- گلدنبرگ، ا؛ گلدنبرگ، ه (2000)، خانواده درمانی؛ ترجمه شاهی برواتی، ح؛ ارجمند، ا؛ نقشبندی، س(1381)؛ تهران، روان.
- محمدی، مسعود (1384)، بررسی عوامل موثر بر تابآوری در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد. پایان نامه دکتری. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران.
- نصیری، ح (1385)، بررسی روایی و پایائی مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت (WHOQOL-BERF) و تهیه نسخه ایرانی آن، مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی، دانشجویان سوم و چهارم خرداد ماه، 1385.
- Antonovsky, A. (1987), Unraveling the mystery of health. San Francisco: Jossey- Bass.
- Arc B. O Connor. Steven R. Schwid. David N. Herrmann. John D. Markman Robert H. Dworkin. (2008), Pain Associated with multiple sclerosis: Systematic Review and Proposed classification Pain. 137, 69-11.
- Benzies K, Mychasiuk R.(2010), Fostering family resiliency: A review of the key protective factors. Child and Family Social Work: 14; 103–14.
- Blum RW, McNeely C, Nonnemaker J.(2012), Vulnerability, risk, and protection. Journal of Adolescent Health: 28; 31-9.
- Bowen, M. (1978), Family therapy in clinical pracnce, New York, NY, USA: J. Aronson.
- Garmezy, N., Masten, A. (1991), the protective role of competence indicators in children at risk. In E. M. cummings, A. L. Green , & K. H. karraki (Eds.), life span developmental psychology: Perspectives on stress and coping (pp.151-174). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Izadian N, Amiri M, Jahromi R, Hamidi SH. (2010), A study of relationship between suicidal ideas,depression, resiliency, daily stresses and mental health among Tehran university students. Procedia Social and Behavioral Sciences: 5; 1515-9.
- Kaufman J, Cook A, Arny L, Jones B, Pittinsky T.(2011), Problems defining resiliency: Illustrations from the study of maltreated children. Development and Psychopathology: 6; 215–29.
- Kumpfer, K. L. (1999), Factor and processes contributing to resilience: the resilience Framework. In: M. D. Glantz & J. L. Johson (Eds.), resilience and development (pp. 179-224). New York: kluwer Academic publishers.
- Lazarus, A. (2004), Relationships among indicators of child and family resilience and adjustment following the September, 11, 2001 tragedy. The Emory center for myth and ritual in American life. Available on: www.marild.emory.edu0faculty0lazarus.htm.
- Lin, Y. R., Shiah, Is, change, Y. C., Lai, T. J., Wang, K. Y & Chou, K. R. (2004), Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical students, assertiveness, self- esteem, and interpersonal communication satisfaction. Nurse education today, 24, 655-656.
- Liu, L. (2006), Quality of life as a social representation in china: a qualitative study. Social research, 75, 217-240.
- Masten AS, Coatsworth JD.(2010), The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from research on successful children. American Psychologist: 53; 205-20.
- Masten, A. S. (2001), Ordinary majic: Resilience processes in development, American psychology, 56, 227-238.
- Nelson, T. S. (2002), Differentiation: An investigation of Bowen therapy with clinical and nonclinical couples(Doctoral dissertation, The university of lowa: Dissertation Abstracts International, 48,pp. 25-43.
- Perkins DF, Jones KR.(2012), Risk behaviors and resiliency within physically abused adolescents. Child Abuse & Neglect: 28; 547-63
- Rutter M.(2010), Protective factors in children's responses to stress and disadvantage. Primary prevention of psychopathology:3;49-74
- Rutter, M. (1999), Resilience concept and findings: Implications for family therapy. Journal of Family therapy, 21, 119-144.
- Skowron, E. A. (2003), Assessing inter personal fusion: relabilit. . Journal of counseling psychology, 45 (3), 276-290.
- Skowron, E. A., & Friedlander, M. L. (1998), The differentiation of self inventory: Development and initaial validation. Journal of counseling psychology, 45 (3), 235-276.
- Stemberg, J. A., & Bry, B. H. (1994), Solution generation and family conflict over time in problem- Soling therapy with families of adolescent: The Impact of therapist be- havior. Child and family Behavior therapy, 16, 65-76.
- Taylor, L. (2007), Adolescent psychosocial development and perception of family environment: A comparative Study of Fatherless, step fathered, and intact- family adolescent families. Unpublished doctoral dissertation, saint Louis university.
- Tuason, M. T, & Fricdlander, M. L. (2000), Do parents, differentiation levels predict those of their adult children? And other tests of Bowen theory in Philippine sample. Journal of counseling psychology, 47 (1), 27-35.
- Twenge, J. & king, I. (2004), a good life is a personal life relationship fulfillment and work fulfillment in judgments of life quality. Journal of Research in personality, Vol 39,No, 3,pp.336-353
- Weena, C. (2003), Effects of communication skills training on parents and young adolescent from extreme family types. Journal of child and adolescent psychiatric. Nursing, 4, 162-175.