پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان و احساس تنهایی در بزرگسالان
محورهای موضوعی : زن و خانوادهخدیجه زارع 1 , سمیه رستم پور 2 , امید امانی 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی ، تبریز، ایران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان ، ایران
3 - گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول)
کلید واژه: اعتیاد به اینترنت, احساس تنهایی, بهزیستیروانشناختی, پریشانیروانی, تنظیمهیجان,
چکیده مقاله :
اعتیاد به اینترنت یک مسئله جدّی در بهداشت عمومی در سراسر جهان است. مطالعات اخیر، حکایت از روند رو به افزایش این اعتیاد در بزرگسالان را دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور پیش بینی اعتیاد به اینترنت براساس بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانی ، تنظیم هیجان و احساس تنهایی در بزرگسالان انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و نمونه پژوهش 200 نفر از شهروندان بزرگسال شهر تبریز در سال 1401-1400 به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، بهزیستی روانشناختی ریف (2002)، پریشانی روانشناختی کسلر (2002)، دشواری در تنظیم هیجان رامر و گراتز (2004) و احساس تنهایی راسل (1996) استفاده شد و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که از بین چهار متغیر پیش بین (متغیرهای بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانی، تنظیمهیجان و احساس تنهایی بزرگسالان) سه متغیر بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانی و تنظیم هیجان توانستند اعتیاد به اینترنت را پیش بینی کنند (05/0>p). جهت رابطه بین بهزیستی روانشناختی با اعتیاد به اینترنت منفی بود و جهت رابطه بین پریشانی روانی و تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت، مثبت بود. یافته ها نشان داد احساس تنهایی نتوانست اعتیاد به اینترنت را پیش بینی کند. یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده اهمیت متغیرهای روان شناختی همچون بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانی ، تنظیم هیجان، در تبیین رفتارهای اعتیادی همچون اعتیاد به اینترنت در بزرگسالان است.
Internet addiction is a serious public health problem worldwide. Recent studies indicate the increasing trend of this addiction in adults; Therefore, the present study was conducted in order to predict Internet addiction based on psychological well-being, psychological distress, emotion regulation, and feelings of loneliness in adults. The current research method is a description of the correlation type and the sample of the study was 200 adult citizens of Tabriz city in 1400-1401 as available sampling. Internet addiction questionnaires by Young (1998), Riff's psychological well-being (2002), Kessler's psychological distress (2002), difficulty in emotion regulation by Ramer and Gratz (2004) and Russell's feeling of loneliness (1996) were used to collect data. It was analyzed using Pearson's correlation test and multiple linear regression analysis. The results showed that among the four predictive variables (variables of psychological well-being, psychological distress, emotion regulation and loneliness of adults), three variables of psychological well-being, psychological distress and emotion regulation were able to predict Internet addiction (p<0.05). The direction of the relationship between psychological well-being and Internet addiction was negative, and the direction of the relationship between psychological distress and emotion regulation and Internet addiction was positive. Findings showed that loneliness could not predict Internet addiction. The findings of the present research show the importance of psychological variables such as psychological well-being, psychological distress, emotion regulation, in explaining addictive behaviors such as Internet addiction in adults.
سودانی، منصور.، شجاعیان، منصور.، و نیسی، عبدالکاظم. (1391). اثربخشی معنادرمانیگروهی بر احساستنهایی مردان بازنشسته. مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری،1 (2)، 54-43.
عبادی، متینه.، روشنی خیاوی، علیرضا.، کاظمی، سلیم.، عینی، ساناز.، رضاییملاجق، رسول. (1400). اعتیاد به فضای مجازی در دانش آموزان: نقش پیشبینی ازخودبیگانگی تحصیلی و آشفتگی روانشناختی. مجله روانشناسی مدرسه، 10(2)، 102-85.
عربی، پروین.، باقری، نسرین. و میرهاشمی، مالک. (1400). پیشبینی وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی بر اساس نارسایی هیجانی، سبکهای دلبستگی، بهزیستی روانشناختی و احساس تنهایی. روان پرستاری، ۹ (۱) :۷۶-۶۶.
عزیزی، معصومه. (1399). تحلیل ساختاری عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجی گری احساس تنهایی در دانشجویان مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 22(88)، 56-43.
علوی، سیدسلمان.، اسلامی، مهدی.، مراثی، محمدرضا.، نجفی، مصطفی.، جنتی فرد، فرشته.، و رضاپور، حسین. (1389). ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. مجله علومرفتاری، 4(3)، 183-189.
مظلومزاده، محمدرضا.، غنائیچمنآباد، علی. و باقرزاده، فاطمه. (1400). رابطه بین نارسائی کنشهایاجرایی با اعتیاد به اینترنت: نقش میانجیگری دشواری تنظیمهیجان. رویش روانشناسی، ۱۰ (۶)،۱۵۰-۱۳۹.
معصومپرست ، شیوا.، زارع بهرام آبادی، مهدی.، خویینی، فاطمه. و مرادی، حجتالله. (1400). تدوین مدل بهزیستی روانشناختی بر اساس سرمایه روانشناختی. رویکردی نو در علومتربیتی ، 3(3)، 67-59.
خانجانی، مهدی.، شهیدی، شهریار.، فتحآبادی، جلیل.، مظاهری، محمدعلی.، و شکری، امید. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 32(9)، 36-27.
زارعی محمودآبادی.، حسن، یکتافر، مینا. و اسعدی، سمانه. (1401). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر پایه مهرورزی والدین و مهارتهای اجتماعی با در نظر گرفتن نقش واسطهای احساس تنهایی در دانشآموزان شهر یزد. خانواده پژوهی،18(1)، 134-121.
زارعی، سلمان. و فولادوند، خدیجه. (1400). رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان در زمان همهگیری ویروس کرونا؛ نقش واسطه ای عزتنفس و احساس تنهایی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰ (۱۱) ، ۱۱۹۴-۱۱۷۹.
خجسته مهر، رضا.، و شیرالینیا، خدیجه.، و رجبی، غلامرضا.، و بشلیده، کیومرث. (1392). اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش نشانه های افسردگی و تنظیم هیجانی زوجین آشفته. مشاوره کاربردی, 3(1)، 1-18.
وزیری، شهرام. و لطفی کاشانی، فرح. (1391). سبکهایهویت و پریشانیروانی. اندیشه و رفتار در روانشناسیبالینی، 7(26), 86-77.
_||_
Amendola, S., Spensieri, V., Guidetti, V., & Cerutti, R. (2019). The relationship between difficulties in emotion regulation and dysfunctional technology use among adolescents. Journal of Psychopathology, 25 (1), 10-17. https://www.researchgate.net/publication/331167465.
Alavi, Seyyed-Salman, Islami, Mahdi, Marathi, Mohammad Reza, Najafi, Mustafa, Jannatifard, Fereshte, and Rezapour, Hossein. (2011). Psychometric characteristics of Young's internet addiction test. Journal of Behavioral Sciences, 4(3), 183-189.
Arabi, Parvin., Bagheri, Nasreen. and Mirhashmi, Malik. (2022). Predicting dependence on virtual social networks based on emotional inadequacy, attachment styles, psychological well-being and feelings of loneliness. Psychiatric Nursing, 9 (1): 66-76.
Ebadi, Matina, Roshni-Khiavi, Alireza, Kazemi, Salim, Aini, Sanaz, Rezaei-Malajq, Rasool. (2022). Addiction to virtual space in students: the role of predicting educational alienation and psychological disturbance. Journal of School Psychology, 10(2), 102-85.
Del Líbano, M., Corbí, M., Gutiérrez-García, A., & Alonso-Centeno, A. (2021). Psychological Well-Being and Home Conditions during COVID-19 Confinement. Internet Addiction and Nostalgia as Mediators. International journal of environmental research and public health, 18(14), 7386. https://doi.org/10.3390/ijerph18147386
Derevensky, J. L., Hayman, V., & Lynette Gilbeau (2019). Behavioral Addictions: Excessive Gambling, Gaming, Internet, and Smartphone Use Among Children and Adolescents. Pediatric clinics of North America, 66(6), 1163–1182. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2019.08.008
Dear, Masoumeh. (2019). Structural analysis of emotions and Internet addiction with the mediation of feelings of loneliness in engineering students. Iranian Engineering Education Quarterly, 22(88), 43-56.
Furukawa, T. A., Kessler, R. C., Slade, T., & Andrews, G. (2003). The performance of the K6 and K10 screening scales for psychological distress in the Australian National Survey of Mental Health and Well-Being. Psychological medicine, 33(2), 357–362. https://doi.org/10.1017/s0033291702006700
Gao, Q., Sun, R., Fu, E., Jia, G., & Xiang, Y. (2020). Parent-child relationship and smartphone use disorder among Chinese adolescents: The mediating role of quality of life and the moderating role of educational level. Addictive behaviors, 101, 106065. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.106065
Gratz, KL., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment; 26(3): 41-54. DOI:10.1007/s10862-008-9102-4
Jaradat, M., Jibreel, M., & Skaik, H. (2020). Individuals’ perceptions of technology and its relationship with ambition, unemployment, loneliness and insomnia in the Gulf. Technology in Society, 60: 1-10. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2019.101199
Karaer, Y., & Akdemir, D. (2019). Parenting styles, perceived social support and emotion regulation in adolescents with internet addiction. Comprehensive psychiatry, 92, 22–27. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2019.03.003
Karakose, T., Yirci, R., & Papadakis, S. (2022). Examining the Associations between COVID-19-Related Psychological Distress, Social Media Addiction, COVID-19-Related Burnout, and Depression among School Principals and Teachers through Structural Equation Modeling. International journal of environmental research and public health, 19(4), 1951. https://doi.org/10.3390/ijerph19041951
Karakose, T., Ozdemir, T. Y., Papadakis, S., Yirci, R., Ozkayran, S. E., & Polat, H. (2022). Investigating the Relationships between COVID-19 Quality of Life, Loneliness, Happiness, and Internet Addiction among K-12 Teachers and School Administrators-A Structural Equation Modeling Approach. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1052. https://doi.org/10.3390/ijerph19031052.
Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2020). A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590851
Kessler, R.C., Andrews, G., Colpe, L.J., Hiripi, E., Mroczek, D.K., Normand, SL.T., Kessler, R. C., Andrews, G., Colpe, L. J., Hiripi, E., Mroczek, D. K., Normand, S. L., Walters, E. E., & Zaslavsky, A. M. (2002). Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psychological medicine, 32(6), 959–976. https://doi.org/10.1017/s0033291702006074
Khanjani, Mahdi., Shahidi, Shahriar., Fath-abadi, Jalil., Mazaheri, Mohammad-Ali., and Shokri, Omid. (2013). Factorial structure and psychometric properties of the short form (18 questions) of RIF psychological well-being scale in male and female students. Thought and behavior in clinical psychology, 32(9), 36-27.
Khajste Mehr, Reza, and Shiralinia, Khadija, and Rajabi, Gholamreza, and Beshlideh, Kiyomarth. (2012). The effectiveness of emotion-oriented couple therapy on reducing depression symptoms and emotional regulation of troubled couples. Applied Counseling, 3(1), 1-18.
Klein, R. (2011). Principles and practices of structural equation modeling. (4nd Eds). NewYork: Guilford Press; P. 109.
Mahoney, J., Moignan, E. L., Long, K., Wilson, M., & Lawson, S. (2019). Feeling alone among 317 million others: Disclosures of loneliness on Twitter. Computers in Human Behavior, 98: 20-30. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.024.
Mak, K. K., Young, K. S., Watanabe, H., Ramos, M. S., & Nam, J. K. (2020). Crosscultural Measurement Invariance of the Internet Addiction Test-Revised (IAT-R) Among Japanese and Filipino University Students. Cyberpsychology, behavior and social networking, 23(7), 479–486. https://doi.org/10.1089/cyber.2019.0360
Mamun, M. A., Hossain, M. S., Siddique, A. B., Sikder, M. T., Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2019). Problematic internet use in Bangladeshi students: The role of socio-demographic factors, depression, anxiety, and stress. Asian journal of psychiatry, 44, 48–54. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2019.07.005
Marino, C., Gini, G., Vieno, A., & Spada, M. M. (2018). The associations between problematic Facebook use, psychological distress and well-being among adolescents and young adults: A systematic review and meta-analysis. Journal of affective disorders, 226, 274–281. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.10.007
Masoom-Prest, Shiva., Zare Bahramabadi, Mahdi., Khoyini, Fatemeh. and Moradi, Hojjatullah. (2022). Compilation of psychological well-being model based on psychological capital. A new approach in educational sciences, 3(3), 67-59.
Mazloumzadeh, Mohammadreza, Ghanai Chamanabad, Ali. and Bagherzadeh, Fatemeh. (2022). The relationship between executive dysfunction and Internet addiction: the mediating role of emotion regulation difficulty. Roish Psychology, 10 (6), 150-139.
Moreno-Guerrero, A. J., Gómez-García, G., López-Belmonte, J., & Rodríguez-Jiménez, C. (2020). Internet Addiction in the Web of Science Database: A Review of the Literature with Scientific Mapping. International journal of environmental research and public health, 17(8), 2753. https://doi.org/10.3390/ijerph17082753
Motavalli, R., Motavalli, V., Ejder Apay, S. (2021). The effect of coping methods in reducing anxiety among girls with premenstrual syndrome. Journal of Research in Psychopathology, 1(4), 32-36. doi: 10.22098/jrp.2021.1202.
Mund, M., & Johnson, M. D. (2020). Lonely Me, Lonely You: Loneliness and the Longitudinal Course of Relationship Satisfaction. Journal of Happiness Studies, 1-23. https://doi.org/10.1007/s10902-020-00241-9
Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General psychiatry, 33(2), e100213. https://doi.org/10.1136/gpsych-2020-100213
Ricciardelli, LA., Quinn, AE., & Nackerud, L. (2020). Human behavior and the social media environment: group differences in social media attitudes and knowledge among US social work students. Social Work Education; 1(1): 1-19. https://doi.org/10.1080/02615479.2019.1710125
Rigon, A., Duff, M. C., & Beadle, J. (2019). Lonely But Not Alone: Neuroticism Mediates the Relationship Between Social Network Size and Loneliness in Individuals With Traumatic Brain Injury. Journal of the International Neuropsychological Society : JINS, 25(3), 285–292. https://doi.org/10.1017/S1355617718001108
Ryff, C. D. (1989). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions in quest of successful ageing. International Journal of Behavioral Development, 12(1), 35–55. https://doi.org/10.1177/016502548901200
Ryff C. D. (2014). Psychological well-being revisited: advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10–28. https://doi.org/10.1159/000353263
Sarıalioğlu, A., Atay, T., & Arıkan, D. (2022). Determining the relationship between loneliness and internet addiction among adolescents during the covid-19 pandemic in Turkey. Journal of pediatric nursing, 63, 117–124. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.11.011
Sha, P., Sariyska, R., Riedl, R., Lachmann, B., & Montag, C. (2018). Linking Internet Communication and Smartphone Use Disorder by taking a closer look at the Facebook and WhatsApp applications. Addictive behaviors reports, 9, 100148. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2018.100148
Soudani, Mansour., Shojayan, Mansour., and Nisi, Abdulkazem. (2011). The effectiveness of group meaning therapy on the loneliness of retired men. Research Journal of Cognitive and Behavioral Sciences, 1 (2), 43-54.
Teques, P., Calmeiro, L., Martins, H., Duarte, D., & Holt, N. L. (2018). Mediating Effects of Parents' Coping Strategies on the Relationship Between Parents' Emotional Intelligence and Sideline Verbal Behaviors in Youth Soccer. Journal of sport & exercise psychology, 40(3), 153–162. https://doi.org/10.1123/jsep.2017-0318
Trumello, C., Babore, A., Candelori, C., Morelli, M., & Bianchi, D. (2018). Relationship with Parents, Emotion Regulation, and Callous-Unemotional Traits in Adolescents' Internet Addiction. BioMed research international, 2018, 7914261. https://doi.org/10.1155/2018/7914261
Turel, O., Poppa, N. T., & Gil-Or, O. (2018). Neuroticism Magnifies the Detrimental Association between Social Media Addiction Symptoms and Wellbeing in Women, but Not in Men: a three-Way Moderation Model. The Psychiatric quarterly, 89(3), 605–619. https://doi.org/10.1007/s11126-018-9563-x
Widyanto, L., & McMurran, M. (2004). The psychometric properties of the internet addiction test. Cyberpsychology & behavior : the impact of the Internet, multimedia and virtual reality on behavior and society, 7(4), 443–450. https://doi.org/10.1089/cpb.2004.7.443
Waziri, Shahram. and Lotfi Kashani, Farah. (2011). Identity styles and psychological distress. Thought and behavior in clinical psychology, 7(26), 86-77.
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Zhang, H., Luo, Y., Lan, Y., & Barrow, K. (2020). The utility of combining respiratory sinus arrhythmia indices in association with internet addiction. International journal of psychophysiology : official journal of the International Organization of Psychophysiology, 151, 35–39. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2020.02.011
Zhang, Y., Li, S., & Yu, G. (2020). The relationship between loneliness and mobile phone addiction: A metaanalysis. Advances in Psychology at ScienceDirect; 28(11): 1836-52. doi: 10.3724/SP.J.1042.2020.01836
Zarei Mahmoudabadi, Hasan, Yektafar, Mina. and Asadi, Samaneh. (2023). Prediction of Internet addiction based on parental affection and social skills, considering the mediating role of loneliness in students of Yazd city. Family Studies, 18(1), 121-134.
Zarei, Salman. and Foladvand, Khadijah. (2022). The relationship between family functioning and smartphone addiction in teenagers during the corona virus epidemic; The mediating role of self-esteem and feelings of loneliness: a descriptive study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 20 (11), 1179-1194.
Zhao, Y., Zhang, K., & Griffiths, M. D. (2022). Serial Mediation Roles of Alexithymia and Loneliness in the Association Between Family Function and Internet Addiction Among Chinese College Students. Frontiers in psychology, 13, 874031. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.874031.
پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان و احساس تنهایی در بزرگسالان
خدیجه زارع1*، سمیه رستمپور2، امید امانی3
چکیده
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت یک مسئله جدّی در بهداشتعمومی در سراسر جهان است. مطالعاتاخیر، حکایت از روند رو به افزایش این اعتیاد در بزرگسالان را دارد؛ بنابراین پژوهشحاضر به منظور پیشبینی اعتیاد به اینترنت براساس بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان و احساستنهایی در بزرگسالان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و نمونه پژوهش 200 نفر از شهروندان بزرگسال شهر تبریز در سال 1401-1400 به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (1998)، بهزیستیروانشناختی ریف (2002)، پریشانیروانشناختی کسلر (2002)، دشواری در تنظیمهیجان رامر و گراتز (2004) و احساستنهایی راسل (1996) استفاده شد و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایجنشانداد که ازبین چهارمتغیر پیشبین (متغیرهایبهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان و احساستنهاییبزرگسالان) سه متغیر بهزیستیروانشناختی، پریشانی روانی و تنظیم هیجان توانستند اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کنند (05/0>p). جهت رابطه بین بهزیستیروانشناختی با اعتیاد به اینترنت منفی بود و جهترابطه بین پریشانیروانی و تنظیمهیجان با اعتیاد به اینترنت، مثبت بود. یافتهها نشان داد احساستنهایی نتوانست اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کند.
نتیجهگیری: یافتههاي پژوهش حاضر نشان دهنده اهميت متغیرهای روانشناختی همچون بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان، در تبيين رفتارهاي اعتيادي همچون اعتياد به اينترنت در بزرگسالان است.
کلیدواژهها: اعتیاد به اینترنت، بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان، احساس تنهایی
Predicting internet based psychological well-being, psychological distress, emotion regulation and loneliness in adults.
Khadije zare4, somayye rostampor5, omid amani6
Abstract
Background and objective: Internet addiction is a serious public health problem worldwide. Recent studies indicate the increasing trend of this addiction in adults; Therefore, the present study was conducted in order to predict Internet addiction based on psychological well-being, psychological distress, emotion regulation, and feelings of loneliness in adults.
Method: The current research method is a description of the correlation type and the sample of the study was 200 adult citizens of Tabriz city in 1400-1401 as available sampling. Internet addiction questionnaires by Young (1998), Riff's psychological well-being (2002), Kessler's psychological distress (2002), difficulty in emotion regulation by Ramer and Gratz (2004) and Russell's feeling of loneliness (1996) were used to collect data. It was analyzed using Pearson's correlation test and multiple linear regression analysis.
Results: The results showed that among the four predictive variables (variables of psychological well-being, psychological distress, emotion regulation and loneliness of adults), three variables of psychological well-being, psychological distress and emotion regulation were able to predict Internet addiction (p<0.05). The direction of the relationship between psychological well-being and Internet addiction was negative, and the direction of the relationship between psychological distress and emotion regulation and Internet addiction was positive. Findings showed that loneliness could not predict Internet addiction.
Conclusion: The findings of the present research show the importance of psychological variables such as psychological well-being, psychological distress, emotion regulation, in explaining addictive behaviors such as Internet addiction in adults.
Keywords: addiction to Internet, Psychological well-being, psychological distress, emotion regulation, loneliness.
مقدمه
در عصر کنونی که شبکههای اجتماعی مجازی در حال گسترش هستند، جمعیت عظیمی در دنیا از آنها استفاده
می نمایند (ریسایردلی و همکاران7، 2021) که پیامدهای نامطلوبی را بهدنبال دارد که از جمله آسیبزاترین مشکلات آن میتوان به وابستگی و اعتیاد به اینترنت8 اشاره کرد (عربی و همکاران، 1400).
اعتیاد به اینترنت9 به استفاده بیشازحد فرد از اینترنت در زندگی اطلاق میگردد (ژانگ و همکاران10، 2020). اعتیاد به اینترنت با انگیزه غیرقابلکنترل برای استفاده از آن (ماک و همکاران11، 2020) و اختصاص زمان بسیار زیاد همراه است (مورنو-گوررو و همکاران12، 2020). نتایج پژوهشها نشان میدهد که تا مارس 2020، اینترنت تقریباً توسط 57/4 میلیارد نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است و روزانه، حدود یک میلیون کاربر جدید به آن میپیوندند (لی و همکارن13، 2021).
ظهور اینترنت در کنار تمام مزایای خود، مشکلات عمدهای را ایجاد کرده و جامعه جهانی را از منظر تبعات منفی آن نگران ساخته است (دریوینسکی و همکاران14، 2020) و همین امر پژوهشگران را بر آن داشت که به شناسایی متغیرهایی پیشبینیکننده اعتیاد به اینترنت بپردازند که بهزیستی روانشناختی یکی از این عوامل میباشند. این متغیر دارای دو مؤلفه عاطفی و شناختی است. ریف15 (1989) بیان میکند که افراد با بهزیستی بالا، بهطورعمده هیجانات مثبت را تجربه میکنند و از رویدادها و موقعیتهای پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند در صورتی که افراد با بهزیستی پایین، حوادث و موقعیتهای زندگیشان را نامطلوب ارزیابی میکنند و بیشتر هیجانات منفی را تجربه میکنند. بهزیستی روانشناختی به عنوان داشتن ویژگیهای مثبت، احساسشادی، نشاط و نبود فشار روانی در زندگی تعریف میشود که شامل برداشت مثبت افراد از ابعادمختلف زندگی فردی و اجتماعی است که شامل خودپیروی، تسلط بر محیط، رشدشخصی، ارتباطمثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود است (معصومپرست و همکاران، 1400). تحقیقات بسیاری از جمله تحقیقات رایگون و همکاران16 (2019)؛ تیوریل و گایلار17 (2018)؛ عربی و همکاران (1400) نیز نشان دادند هر چه فرد بهزیستی روانشناختی مطلوب و مناسبی برخوردار نباشد شرایط وابستگی بیشتری به اینترنت را فراهم میکند.
یکی دیگر از متغیرهایی که پیشبینیکننده استفاده بیش از حد از اینترنت است پریشانی روانی است. پریشانی روانی مجموعهای از نشانههای افسردگی و اضطراب ادراک شده (کلس و همکاران18، 2020؛ کیو و همکاران19، 2020) و کنشوری روانشناختی غیرانطباقی در سطح رخدادهای تنشزای زندگی اشاره دارد و یک وضعیت هیجانی منحصربهفرد و ناراحتکننده برای یک فرد در پاسخ به یک عامل تنشزا یا نیاز خاص است که به آسیب گذرا یا همیشگی برای وی منتهی میشود. مطالعات (مامون و همکاران20، 2019؛ متولی و همکاران21، 2021؛ مارینو و همکاران22، 2018؛ عبادیکسبخی، 1400) نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت و پریشانی روانی رابطه معناداری وجود دارد به این صورت که بسیاری از کاربران برای گریز از شرایط استرسزا و فشارهای محیطی به اینترنت و فضای مجازی پناه میبرند و آن را محیطی امنی برای کنارهگیری از تنشهایمحیطی میدانند.
همچنین پژوهشها نشان دادهاندکه یکی از عواملی که در تبیین اعتیاد به اینترنت نقش ویژهای دارد دشواریهای تنظیمهیجان است. تنظيمهيجان به معنای بازبينی مثبت از شرايطموجود است و شخص بااستفاده از اين راهبرد میتواند در موقعيتهایتنشزا، معنایموقعيت را برایخود تغيير داده و بهطرز متفاوتی عمل نمايد (تیکیوس و همکاران23، 2019). به کار بردن درست این راهبردها به این معناست که افراد بتوانند از هرگونه تجربههایمنفی یا ناخواسته اجتناب کنند و هیجانهای خود را به صورت موثرتری، حتی زمانیکه برانگیزانندهها شدید هستند، کنترل کنند تا دچار استفاده مشکلساز از اینترنت، نشوند ()تروملو و همکاران24، 2018؛ مظلومزاده و همکاران، 1400).
آمندولا و همکاران25 (2019) در پژوهشی دریافتند که افرادی که دشواری بیشتری در تنظیم هیجاناتشان دارند بیشتر به استفادهی افراطی از تکنولوژی دچار میشوند و میتوانگفت که عدمدسترسی به راهبردهایمناسب تنظیم هیجان یک عامل خطر برای این اعتیاد است. همچنین کارائر و آکدمیر26 (2019) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که افرادی که دچار اعتیاد به اینترنت هستند نسبت به سایر افراد، مشکلاتبیشتری در شناسایی و توصیفهیجانات و احساساتشان و تنظیمهیجان دارند.
همچنین احساستنهایی بیانگر هوشیاری شناختی فرد از کاستیها و نارساییهای خود در شبکه روابط بینفردی است که به احساس غمگینی، پوچی، دلهره و اضطراب منجر میشود (موند و جانسون27، 2020). بر اساس شواهد پژوهشی، افراد معتاد به اینترنت و فضایمجازی در روابطاجتماعی، خود بیگانگی را تجربه میکنند و از تنهاییعاطفی بالایی برخوردارند (شا و همکاران28، 2019) درهمینراستا، نتایج فرا تحلیل در 22 کشور نشانمیدهد بین احساستنهایی و اعتیاد به اینترنت رابطه معناداري وجود دارد (ژانگ و همکاران29، 2020). همچنین ارتباط مثبت بین احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در مطالعات مشابهی گزارش شده است (عزیزی، 1399؛ ماهونی و همکاران30، 2019؛ و جارادات و همکاران31، 2020).
با توجه به این مشکلات و شیوع بیشتر آن در افراد )گائو و همکاران32، 2020) انجام یک پژوهش برای شناسایی عوامل موثر بر اعتیاد به اینترنت در افراد ضرورت دارد و همچنین بر اساس آنچه بهطور مختصر در خصوص معضلات مرتبط با اعتیاد به اینترنت بیان شد و با توجه به اهمیت زیاد عواملی که باعث اعتیاد به اینترنت در افراد میشوند، شناسایی شود تا از ابعاد گسترده تأثیرگذار منفی آن که شامل آسیبهای فردی، خانوادگی و اجتماعی میشودکاسته شده و راهکارهایی برای پیشگیری و درمان این معضل ارائه و اجرا شود. از سویی با بررسی مطالعات قبلی که صورت گرفته میتوان به این موضوع پی برد که مشکلات روانشناختی فرد را در ابتلا به اعتیاد به اینترنت مستعد میکند و یا شاید این اختلالات روانشناختی، ناشی از اعتیاد به اینترنت باشد بنابراین با عنایت به مبانینظری، بررسی تحقیقات مرتبط با موضوع و همچنین، عواقب منفی مربوط به اسـتفاده بیش از حد اینترنت، ضرورت بررسی روابط سازههای روانشناختی با اعتیاد به اینترنت را نشان میدهد. از سوی دیگر، بررسی روابط اکثر مطالعات انجام شده پیرامون اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و دانشآموزان صـورت پذیرفته و این موضوع، علیرغم اهمیت آن در بین تمام اقشار بزرگسال جامعه مورد بررسـی قرار نگرفته اسـت. در نتیجه این موضوع نیاز به مطالعات و بررسیهای بیشتری دارد. با توجه به مبانی نظری و عملی بیان شده، پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی اعتیاد به اینترنت براساس بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان و احساستنهایی در گروه بزرگسالان انجام شد.
روش پژوهش
پژوهش حاضر ،با توجه به اهداف، از نوع مطالعات همبستگی و با توجه به شیوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی است که برای تدوینمبانی و الگوی نظریپژوهش از مطالعات کتابخانهای استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه بزرگسالان شهر تبریز بودند که بصورت اینترنتی در این طرح شرکت کردند بر این اساس 200 نفر با استفاده از نظریه کلاین33 که بیان داشت در طرحهایهمبستگی 200 نفر قابلقبول است بصورتدردسترس انتخاب و پرسشنامههای مورد نظر را بصورت آنلاین تکمیل کردند. مهمترین ملاکهای لازم برای ورود به پژوهش نیز عبارت بودند از: رضایت و علاقه به شرکت در پژوهش و عدم ابتلا به اختلالات روانشناختی (در پرسشنامه عنوان شده بود شرط پاسخگویی شرکتکنندگان، عدممصرف داروهای روانپزشکی و علائم روانشناختی). روش گردآوري دادهها در این مطالعه نیز به این صورت بود که پرسشنامهها به صورت آنلاین با استفاده از نرمافزار پرس لاین طراحی گردید. سپس با همکاري سرگروه کانالهاي مختلف در شبکههاي اجتماعی واتساپ و تلگرام لینک پرسشنامهها به انضمام فرم رضایتآگاهانه در اختیار آنها قرار داده شد و از اعضاي گروه خواسته شد با توجه به ملاكهاي ورود مطرح شده و در صورت تمایل به همکاري به پرسشنامهها پاسخ دهند. ملاحظاتاخلاقی اعم از مطلع بودن شرکتکنندگان از روند پژوهش و محرمانه ماندن اطلاعات شرکتکنندگان نیز در پژوهش رعایت شده است.
پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)
پرسشنامه اعتیاد به اینترنت34 توسط یانگ (1998) طراحی شد و جهت سنجش میزان وابستگی افراد به کار با اینترنت در 20 گویه و با طیف 5 درجهای لیکرت (بندرت= 1 تا همیشه = 5) مرتب شدهاند. در این پرسشنامه دامنهی نمرات بین بیست تا صد است و هر چه نمره بالاتر باشد نشاندهندهی اعتیاد بیشتر به اینترنت است. این ابزار دارای شش زیرمقیاس بارز بودن، استفاده مفرط، اهمالکاری، انتظار، فقدانکنترل و غفلت از زندگیاجتماعی است. یانگ (1998) اعتبار درونی آزمون را بالاتر از 92/0 گزارش و تاکید کرده است که آزمون قابلیت تشخیص بالینی افراد معتاد به اینترنت را دارد. ضریبپایایی آلفایکرونباخ این آزمون توسط ویندیانتو و مکموران35 (2004) 89/0 گزارش شده است. علوی، جنتیفرد، مرایی، اسلامی، رضاپور و نجفی (1389) اعتبار آزمون را به وسیلهی بازآزمایی و دونیمه کردن به ترتیب 82/0 و 72/0 به دست آوردند و بر رواییمحتوایی آن تاکید کردند.
پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (RSPWB)
نسخهی کوتاه 18 سؤالی پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف36 (1995) طراحی و در سال 2002 مورد تجدید نظر قرار گرفته است. این نسخه مشتمل بر 6 عامل (استقلال، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) است. مجموع نمرات این ششعامل به عنوان نمرهکل بهزیستیروانشناختی محاسبه میشود. این آزمون نوعی ابزار خودسنجی است که در یک پیوستار 6 درجهای از کاملاموافقم تا کاملا مخالفم پاسخ داده میشود که نمرهی بالاتر نشان دهنده بهزیستیروانشناختی بهتر است. از بین کل سؤالات، 10 سؤال به صورت مستقیم و 8 سؤال به شکل معکوس نمره گذاری میشود. همبستگی نسخهی کوتاه مقیاس بهزیستیروانشناختی ریف با مقیاس اصلی از 7/0 تا 89/0 در نوسان بوده است (ریف، 2003). در ایران نیز شاخصهای روانسنجی پرسشنامه مذکور مطلوب گزارش شده است همسانیدرونی این مقیاس با استفاده از آلفایکرونباخ برای کلمقیاس 71/0 به دست آمد (خانجانی و همکاران، 1393).
پرسشنامه پریشانی روانشناختی (K10)
مقیاسهايپریشاني روانیشناختيکسلر37 ویژه شناسایي اختلالاترواني در جمعیتعمومي توسطکسلر و همکارانش (2002) به دو صورت 10 سوالي و 6 سوالی تدوین شده و در مطالعات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است (کسلر و همکاران38، 2002). سوالات این دو فرم به صورت لیکرتي از (هیچ وقت) تا (همیشه) و از 0 تا 4 نمرهگذاري ميشود. لذا حداکثر نمره در 10-k برابر با 40 ميباشد. فرم 10 سوالي شامل 10 سوال است که اختلالروانشناختي خاصي را هدف قرار نميدهد، اما در مجموع سطح اضطراب و علائم افسردگي را که فرد طي چند هفته اخیر تجربه کرده، مشخص مينماید. کسلر و همکاران براي ساختن این مقیاس ابتدا 5 هزار سوال را از منابع مختلف گردآوري نموده و طبقهبندي کردند و پس از طبقهبندي آنها بر اساس اختلالات رواني موجود، تعداد سوالها را به 45 و سپس به 32 سوال کاهش دادند. با اجراي اولیه پرسشنامه آن هم به شکل تلفني و انجام تحلیلهايآماري توانستند نسخههاي 10 و 6 سوالي را استخراج نمایند. مطالعاتمختلف (فوروکاوا و همکاران39، 2003) نشان دادهاند که پرسشنامه10- kاز اعتبار و پایایي مطلوبي برخوردار است. وزيري و لطفيكاشاني نيز در يك مطالعه پژوهشي، پايايي پرسشنامهي كسلر را با روش آلفاي كرونباخ 90/0 و با روش دو نيمهسازي 86/0 بدست آوردند. آنها با بدست آوردن همبستگي نمرات اين پرسشنامه با پرسشنامهي سلامت GHQ28 اعتبار اين آزمون را 80/0 گزارش كردهاند (وزيري و لطفيكاشاني، 1391).
پرسشنامه دشواری تنظیمهیجان (DERS)
پرسشنامه دشواری تنظیمهیجان40 یک ابزار خودگزارشدهی 36 سوالی است که توسط گراتز و رومر41 (2004) تنظیم شده و دشواری تنظیمهیجانی را به لحاظ بالینی میسنجد. هر ماده این مقیاس دارای 5 گزینه لیکرتی (1= تقریبا هرگز، 5= همیشه). و شامل 6 خردهمقیاس عدمپذیرش، اهداف، تکانهها، آگاهی، استراژی و شفافیت میباشد. علاوه بر نمره خردهمقیاسها، یک نمرهکل نیز از این مقیاس بهدست میآید که دامنه آن بین 36 تا 180 است. نمره بالاتر نشانگر مشکلات بیشتر در تنظیمهیجانی است. این مقیاس همسانیدرونیبالا (آلفایکرونباخ 93/0) و پایایی بازآزمایی خوبی دارد (88/0= r) رواییسازه و پیشبین آن نیز مطلوب گزارش شده است (گراتز و رومر، 2004) خجستهمهر، شیرالینیا، رجبی و بشلیده (1392) نیز پایایی این پرسشنامه را به روش آلفایکرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 برآورد کردند.
پرسشنامه احساس تنهایی (UCLA)
پرسشنامه احساستنهایی42 ((UCLA برای بار اول توسط راسل، 1996 تدوین شد که شامل 20 ماده است. پاسخدهی به این پرسشنامه به صورت 4 گزینهای ،10 جمله منفی و 10 جمله مثبت است. در این پرسشنامه هرگز امتیاز (1)، بهندرت امتیاز (2)، گاهی امتیاز (3) و همیشه امتیاز (4) دارد. ولی امتیاز سوالات 1،5،6،9،10،15،16،19،20 برعکس است. دامنه نمرهها بین 20 (حداقل) و 80 (حداکثر) است. میانگین نمره 50 است. نمره بالاتر از میانگین بیانگر شدتبیشتر تنهایی است. نسخهنهایی این پرسشنامه در چهار گروه دانشجویان، پرستاران، معلمان و افراد مسن به روشهای مختلفی مثل خودگزارشدهی و مصاحبه اجرا شده و دامنهآلفا از 89/0تا 94/0 بدست آمده است (راسل، 1996). در ایران نیز سودانی، شجاعیان و نیسی (1391) خصوصیاتروانسنجی این پرسشنامه را بررسی نمودند که ضریبپایایی از روش آلفایکرونباخ برابر با 81/0 به دست آمد.
یافتهها
در بخش تجزیه و تحلیل دادهها به توصیف متغیرهای اصلی با استفاده از شاخصهای آماریِ میانگین، انحراف استاندارد، کجی و کشیدگی پرداخته شد. در بخش یافتههایاستنباطی و جهت آزمون فرضیههایپژوهش از آزمون همبستگیپیرسون و آزمونرگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. حداکثر سطح خطایآلفا جهت آزمون فرضیهها، مقدار 05/0 تعیین شد (05/0>p). تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 26 انجام شد.
در نمونه 200 نفری پژوهش، بیشتر پاسخگویان یعنی 79 درصد زن و 21 درصد مرد بودند. از نظر تاهل بیشتر پاسخگویان یعنی 5/71 درصد، متاهل بودند، 5/25 درصد مجرد، 5/2 درصد مطلقه و 5/0 درصد همسرشان فوت شده بود. از نظر تحصیلات، 25 درصد دیپلم و زیر دیپلم، 44 درصد کارشناسی، 27 درصد کارشناسی ارشد و 4 درصد نیز تحصیلات دکتری و بالاتر داشتند. از نظر شغل 5/33 درصد کارمند، 17 درصد دارای شغل آزاد، 35 درصد خانه دار، 11 درصد دانشجو و 5/3 درصد فاقد شغل بودند.
در جدول 1 با استفاده از آزمونهمبستگیپیرسون بهبررسیهمبستگی متغیرهایپژوهش یعنی بهزیستی روانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان و احساستنهایی بزرگسالان و اعتیادبهاینترنت پرداخته شد. همچنین آمارههای توصیفی شامل میانگین و انحرافمعیار و آمارههای نرمالبودن شامل کجی و کشیدگی در جدول 1 آمده است.
جدول 1. آماره های توصیفی و ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش
متغیرها | میانگین | انحراف استاندارد | کجی | کشیدگی | بهزیستی روانشناختی | پریشانی روانی | تنظیم هیجان | احساس تنهایی بزرگسالان | اعتیاد به اینترنت |
بهزیستی روانشناختی | 20/76 | 55/12 | 199/0- | 363/0 | 1 |
|
|
|
|
پریشانی روانی | 54/22 | 94/7 | 253/0 | 918/0- | ** 55/0- | 1 |
|
|
|
تنظیم هیجان | 97/83 | 23/28 | 818/0 | 256/0- | ** 61/0- | ** 64/0 | 1 |
|
|
احساس تنهایی بزرگسالان | 65/40 | 96/12 | 368/0 | 686/0- | ** 49/0- | ** 51/0 | ** 58/0 | 1 |
|
اعتیاد به اینترنت | 17/39 | 59/16 | 10/1 | 646/0 | ** 37/0- | ** 43/0 | ** 43/0 | ** 35/0 | 1 |
توجه: 05/0 ≥ = p * و 01/0 ≥ = p **
بررسی میانگین ها نشان داد میانگین بهزیستیروانشناختی برابر با 20/76، میانگین پریشانی روانی برابر با 54/22 ، میانگین تنظیم هیجان برابر با 97/83، میانگین احساستنهایی بزرگسالان برابر با 65/40 و میانگین اعتیاد به اینترنت برابر با 17/39 بدست آمد. بررسی مقادیر کجی و کشیدگی نشان داد با توجه به این که مقادیر کجی و مقادیر کشیدگی تمامی متغیرها تقریبا در دامنه 1+ تا 1- بدست آمد میتوان نتیجه گرفت که تمامی متغیرها از توزیع نرمال یا نزدیک به نرمال برخوردارند و پیش فرض آزمون های پارامتریک همبستگیپیرسون و رگرسیونخطی تایید شد.
نتایج آزمون همبستگیپیرسون نشان داد هر چهار متغیر پیشبین یعنی بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی، تنظیم هیجان و احساستنهایی بزرگسالان با متغیر ملاک اعتیاد به اینترنت رابطه معنیداری دارند (05/0>p). یافتهها نشان داد جهت رابطه بین بهزیستیروانشناختی با اعتیادبهاینترنت منفی بود و جهت رابطه بین سه متغیر پریشانیروانی، تنظیم هیجان و احساستنهایی بزرگسالان با اعتیاد به اینترنت، مثبت بود. پریشانیروانی و تنظیمهیجان دارای قویترین رابطه با اعتیاد به اینترنت با ضریب همبستگی 43/0 هستند.
آزمون رگرسیون
نتایج آزمون رگرسیون با هدف پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس متغیرهای بهزیستیروانشناختی، پریشانی روانی، تنظیمهیجان و احساستنهایی بزرگسالان در جدول 2 آمده است. تخمین مدل بر اساس روش همزمان (Enter) انجام شد. مقدار آزمون F برابر با 04/26 بدست آمد که در سطح معنیداری کمتر از 05/0 قرار داشت و نشان از برازندگی مدل رگرسیونی داشت (05/0>p). مقدار ضریب تعیین بدست آمده برابر با 35/0 بود که نشان داد متغیرهای بهزیستی روانشناختی، پریشانیروانی، تنظیمهیجان و احساستنهایی بزرگسالان توانستند 35 درصد از تغییرات متغیر وابسته اعتیاد به اینترنت را تبیین کنند. مقدار آماره دوربین واتسون برای بررسی استقلال باقیمانده ها مقدار 85/1 به دست آمد که در بازه مورد قبول (5/1 تا 5/2) قرار داشت و نشان داد باقیماندهها دارای استقلال نسبی بودند و همبستگی سریالی بین آنان وجود نداشت. نتایج بررسی همخطی در جدول 2 آمد. اگر مقادیر آماره عامل تورم واریانس کمتر از 5 و آماره تحمل بیشتر از 20/0 باشد میتوان گفت همخطی شدید بین متغیرهای پیشبین وجود ندارد. مقادیر بدست آمده نشان از عدم وجود هم خطی شدید بین متغیرهای پیشبین داشت.
جدول 2. آزمون رگرسیون با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس متغیرهای بهزیستی روانشناختی، پریشانی روانی، تنظیم هیجان و احساس تنهایی بزرگسالان
متغیر مستقل | ضریب غیر استاندارد | خطای استاندارد | ضریب استاندارد | مقدار t | مقدار p | شاخص های هم خطی | |
عامل تورم واریانس | آماره تحمل | ||||||
مقدار ثابت | 13/34 | 07/12 | ــ | 83/2 | 005/0 | ــ | ــ |
بهزیستی روانشناختی | 211/0- | 056/0 | 315/0- | 77/3- | 001/0> | 76/1 | 567/0 |
پریشانی روانی | 472/0 | 079/0 | 454/0 | 97/5 | 001/0> | 65/2 | 377/0 |
تنظیم هیجان | 165/0 | 061/0 | 238/0 | 71/2 | 007/0 | 70/2 | 370/0 |
احساس تنهایی بزرگسالان بزرگسالان | 026/0 | 125/0 | 020/0 | 206/0 | 837/0 | 40/2 | 417/0 |
توجه : 04/26 = F و 001/0 ≥ p ، 35/0 = R2 ، 85/1 = آماره دوربین واتسون
نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین چهار متغیر پیشبین (متغیرهای بهزیستیروانشناختی، پریشانی روانی، تنظیمهیجان و احساستنهایی بزرگسالان) سه متغیر بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی و تنظیمهیجان توانستند اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کنند (05/0>p). بر این اساس رابطه بین بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی و تنظیمهیجان با اعتیاد به اینترنت تایید شد. جهت رابطه بین بهزیستیروانشناختی با اعتیاد به اینترنت منفی بود و جهترابطه بین پریشانیروانی و تنظیمهیجان با اعتیاد به اینترنت، مثبت بود. یافته ها نشان داد احساستنهایی نتوانست اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کند (05/0<p). مقایسه ضرایباستاندارد رگرسیونی نشان داد قویترین رابطه با اعتیاد به اینترنت مربوط به پریشانیروانی با ضریب 454/0 و بهزیستیروانشناختی با ضریب 315/0- بود.
بحث
نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین چهار متغیر پیشبین (متغیرهای بهزیستیروانشناختی، پریشانی روانی، تنظیمهیجان و احساستنهایی بزرگسالان) سه متغیر بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی و تنظیمهیجان توانستند اعتیاد به اینترنت را پیشبینی کنند. بر این اساس رابطه بین بهزیستیروانشناختی، پریشانیروانی و تنظیمهیجان با اعتیاد به اینترنت تایید شد. جهترابطه بین بهزیستیروانشناختی با اعتیادبهاینترنت منفی بود و جهترابطه بین پریشانی روانی و تنظیمهیجان با اعتیادبهاینترنت، مثبت بود. یافتهها نشانداد احساستنهایی نتوانست اعتیادبهاینترنت را پیشبینی کند. در رابطه با پیشبینیاعتیاد به اینترنت بر اساس بهزیستیروانشناختی نتایج بهدستآمده همسو با نتایج (معصومپرست و همکاران، 1400؛ رایگون و همکاران، 2019؛ دیللابانو و همکاران، 2021؛ تیوریل و گایلار، 2018؛ عربی و همکاران، 1400) میباشد، که در تیین نتایج فوق باید گفت: افرادی که بهزیستیروانشناختی مطلوبی ندارند، از هیجاناتمنفی مانند افسردگی بیشتر رنج میبرند و برای دوری از احساس افسردگی به فضایمجازی روی میآورند و بیشتر ساعات خود را صرف حضور در این فضا میکنند و این ساعاتمتوالی استفاده از آن باعث بروز وابستگی به اینترنت و شبکههای اجتماعی در افراد میشود (دیللابانو و همکاران، 2021). همچنین ساختار بهزیستیروانشناختی، بیانگر حالتذهنی است که با لذت و با احساسرضایت مشخصمیشود. از اینرو، افرادیکه دارای روابطاجتماعی ضعیفی بوده و احساسشکست و تنهایی میکنند، ضمن فراهمسازی علل تضعیفکننده بهزیستیروانشناختی، زمینه را جهت هر چه بیشتر رفتارهای اعتیادآور به اینترنت پرورش میدهند و به این سبب گاهیاوقات کار و زندگیشان بر اثر گشت و گذار در وب و گفتگوها مختل میشود. افزون بر این، میتوان استدلالکرد افرادی که دارای بهزیستیروانشناختی بالاتری هستند، احساس افسردگی، اضطراب و بیکفایتی کمتری میکنند، در نتیجه اعتیاد بهاینترنت و کلا و رفتارهای اعتیادآور به آن در این افراد بسیار کم میشود (عربی و همکاران، 1400).
در رابطه با پیشبینی اعتیادبهاینترنت بر اساس پریشانیروانی نتایج بهدست آمده همسو با نتایج (مامون و همکاران، 2019؛ کاراکوس و همکاران، 2022؛ متولی و همکاران، 2021؛ مارینو و همکاران، 2018؛ عبادیکسبخی، 1400) میباشد، که در تیین نتایج فوق باید گفت: افراد دارای پریشانی روانی مانند (اضطراب، افسردگی و استرس) به دلیل مشکلاتشناختی، از فضای مجازی به عنوان یک مکانیسممقابلهای یا شیوههایی برای کاهش مشکلاتخود استفاده میکنند. افرادی که دچا راضطراب و افسردگی هستند، برای فرار از این مشکلات و پیدا کردن جایگزین، به اینترنت و فضایمجازی روی میآورند (عبادیکسبخی، 1400) که این شرایط زمینه را برای وابستگی بیشتر به اینترنت فراهم میسازد بهطوری که افراد وابسته به اینترنت بهدلیل این وابستگی و تغییرات بهوجود آمده در سبکزندگی آنها، مستعد اختلالاتروانی میشوند همچنین استفاده زیاد از حد اینترنت، دارای عواقبروانشناختی منفی همچون افسردگی، عزتنفس پایین و اضطراب است (کاراکوس و همکاران، 2022) و تجربه این حالت منجر به تجربهمنفی خواهد شد. متعاقبا، این مساله باعث افزایش رفتار اعتیادگونه جهت کاهش علائم و هیجامهای منفی میگردد (متولی و همکاران، 2021).
در رابطه با پیشبینی اعتیادبهاینترنت بر اساس تنظیمهیجان نتایج بهدست آمده همسو با نتایج (تروملو و همکاران، 2018؛ مظلومزاده و همکاران، 1400؛ کارائر و آکدمیر، 2019؛ آمندولا و همکاران، 2019) میباشد، که در تیین نتایج فوق باید گفت: افرادی که در تنظیم هیجانات خود دچار مشکل هستند، در مواجهه با برانگیزاننده شدیدی مانند اینترنت، نمیتوانند هیجانات خود را کنترل کنند، زیرا تمایل به حفظ لذت حاصله از هیجاناتی که در نتیجه استفاده از اینترنت تجربه میکنند، دارند. در نتیجه آنها به شکل افراطی از اینترنت استفاده خواهند کرد و به تدریج مبتلا به اعتیاد به اینترنت خواهند شد (مظلومزاده و همکاران، 1400). افرادی که نمیتوانند با تجاربهیجانی خود کنار بیایند، درک کمتری از هیجانات خود دارند و توانایی ابراز مناسب هیجاناتشان را ندارند؛ کمتر میتوانند بر هیجانات منفی خود غلبه کنند و برای تسکین و کاهش این احساسات منفی به سمت رفتارهای نابهنجار گرایش پیدا میکنند همچنین ممکن است این افراد در مواجهه با شرایط استرسزا برای کاهش هیجاناتمنفی خود دچار استفادهی افراطی از اینترنت و اعتیاد به آن شوند (کارائر و آکدمیر، 2019).
در رابطه با پیشبینی اعتیادبهاینترنت بر اساس احساستنهایی نتایج بهدست آمده ناهمسو با نتایج پیشین (زارعی و همکاران، 1401؛ زارعی و فولادوند، 1400؛ سانالیوگلو و همکاران، 2022؛ ژاوو و همکاران، 2022؛ کاراکوز و همکاران، 2022) است. نتایج تحقیقات گذشته نشان داده است که اعتیاد نوجوانان به اینترنت با افزایش سطح تنهایی افزایش مییابد و تنهایی به طور قابل توجهی اعتیاد به اینترنت را به طور مثبت پیشبینی میکند. زیرا اینگونه تبیین کردند که در دسترس بودن تعیینکننده مهمی در رفتارهای اعتیادآور تلقی میشود بر همین اساس دو عامل مهم و اساسی در اعتیاد به اینترنت را در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن آن میدانند و بهخاطر وجود نسبی این دو عامل، برای تمام افراد از هر جنس و سن و گروهی که دچار احساستنهایی هستند، اینترنت جزو بهترین گزینهها برای فرار از این حس محسوب شده و موجب جذب آنها به فضایمجازی میشود و در صورت ایجاد احساسمطلوب، خوشایند و رضایتبخش، این افراد میتوانند تا حد اعتیاد به اینترنت پیش روند، ضمن اینکه پیشرفتهای روزافزون فناوری و جذابیتهای بیش از پیشی که با سرعت زیاد در فضای مجازی رخ میدهد نیز میتواند عاملی بسیار جذاب و راضیکننده برای چنین افرادی محسوب شود و تا حد وابستگی، آنها را پیش ببرد و بین آنها ارتباط دوگانهای را برقرار میکند اما نتایج حاضر مغایر با نتایج ذکر شده است که شاید عدمهمگن بودن نمونه پژوهش و شاید یکی از دلایل نبودن معنی داری آماری بین این دو متغیر مربوط به سن گروه مورد مطالعه مربوط باشد. در واقع، استفاده از یک گروه سنی خاص (بزرگسالان) شاید نتواند همسو با دیدگاه مورد نظر بوده و سوگیریهای مفهومی را سبب شود. همچنین، بنا به شرایط نامناسب کرونایی در زمان تکمیل پرسشنامهها، استفاده از تعداد حداقل در تحلیل همبستگیهای پیچیده نیز میتواند بر امکان عدم تایید فرضیه تحقیق کمک کند.
از محدودیتهای عمده این مطالعه مقطعی بودن آن بود. محدودیت تبیین علی مطالعات همبستگی نیز از جمله محدودیتهای این تحقیق است. پژوهشهای مشابه در دیگر شهرها و فرهنگهای دیگر برای شناخت عوامل موثر بر
وابستگی به اینترنت بر روی افراد اجرا شود. انجامپژوهشهای بیشتر بر روی نمونههای دیگر مانند کودکان و نوجوانان جهت تعمیم نتایج از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا پژوهش بر روی بزرگسالان انجام گرفته است. درپژوهشهای آینده از حجم نمونه بالاتر و روشهای پیچیدهتر آماری که امکان تحلیل عمیقتر و نتیجهگیری بهتر را فراهم میکنند، استفاده شود. استفاده از مطالعات طولی و سایر روشهای تحقیق (ترکیبی شامل کیفی و کمی) میتواند برای بررسی شناسایی عوامل موثر بر اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی سودمند باشد.
نتیجهگیری
در حال حاضر در ایران استفاده از اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی گسترش یافته است و افراد بیشتر وقت خود را در فضای مجازی صرف میکنند که آسیبهایی برای آنها در پی دارد. همچنین مشکلاترفتاری و روانشناختی موجب میشود که افراد گرایش بیشتری به استفاده از فضایمجازی و اینترنت داشته باشند. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان استفاده از اینترنت رابطه مستقیم و معنادار با مشکلاترفتاری، شناختی و هیجانی دارد که این نتایج با یافتههای پژوهشهای پیشین همسو است.
تشکر و قدردانی
نویسندگان این مقاله از تمامی شرکتکنندگانی که وقت خود را صرف کمک به اجراي این پژوهش نمودند، صمیمانه سپاسگزاري میکنند.
تعارض منافع
هیچ تعارضمنافعی وجود نداشت. (همه نویسندگان در مراحل جمعآوریدادهها، تحلیلدادهها و نگارش مقاله نقش داشتند).
منابع:
سودانی، منصور.، شجاعیان، منصور.، و نیسی، عبدالکاظم. (1391). اثربخشی معنادرمانیگروهی بر احساستنهایی مردان بازنشسته. مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری،1 (2)، 54-43.
عبادی، متینه.، روشنیخیاوی، علیرضا.، کاظمی، سلیم.، عینی، ساناز.، رضاییملاجق، رسول. (1400). اعتیاد به فضایمجازی در دانشآموزان: نقش پیشبینی ازخودبیگانگیتحصیلی و آشفتگیروانشناختی. مجلهروانشناسی مدرسه، 10(2)، 102-85.
عربی، پروین.، باقری، نسرین. و میرهاشمی، مالک. (1400). پیشبینی وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس نارسایی هیجانی، سبکهایدلبستگی، بهزیستی روانشناختی و احساستنهایی. روانپرستاری، ۹ (۱) :۷۶-۶۶.
عزیزی، معصومه. (1399). تحلیل ساختاری عواطف و اعتیاد به اینترنت با میانجیگری احساستنهایی در دانشجویان مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 22(88)، 56-43.
علوی، سیدسلمان.، اسلامی، مهدی.، مراثی، محمدرضا.، نجفی، مصطفی.، جنتی فرد، فرشته.، و رضاپور، حسین. (1389). ویژگیهای روانسنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. مجله علومرفتاری، 4(3)، 183-189.
مظلومزاده، محمدرضا.، غنائیچمنآباد، علی. و باقرزاده، فاطمه. (1400). رابطه بین نارسائی کنشهایاجرایی با اعتیاد به اینترنت: نقش میانجیگری دشواری تنظیمهیجان. رویش روانشناسی، ۱۰ (۶)،۱۵۰-۱۳۹.
معصومپرست ، شیوا.، زارع بهرام آبادی، مهدی.، خویینی، فاطمه. و مرادی، حجتالله. (1400). تدوین مدل بهزیستیروانشناختی بر اساس سرمایه روانشناختی. رویکردی نو در علومتربیتی ، 3(3)، 67-59.
خانجانی، مهدی.، شهیدی، شهریار.، فتحآبادی، جلیل.، مظاهری، محمدعلی.، و شکری، امید. (1393). ساختار عاملی و ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه (18 سوالی) مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 32(9)، 36-27.
زارعی محمودآبادی.، حسن، یکتافر، مینا. و اسعدی، سمانه. (1401). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر پایه مهرورزی والدین و مهارتهای اجتماعی با در نظر گرفتن نقش واسطهای احساستنهایی در دانشآموزان شهر یزد. خانواده پژوهی،18(1)، 134-121.
زارعی، سلمان. و فولادوند، خدیجه. (1400). رابطه بین کارکرد خانواده و اعتیاد به تلفن هوشمند در نوجوانان در زمان همهگیری ویروس کرونا؛ نقش واسطه ای عزتنفس و احساستنهایی: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰ (۱۱) ، ۱۱۹۴-۱۱۷۹
خجستهمهر، رضا.، و شیرالینیا، خدیجه.، و رجبی، غلامرضا.، و بشلیده، کیومرث. (1392). اثربخشی زوجدرمانی هیجانمدار بر کاهش نشانههای افسردگی و تنظیمهیجانی زوجین آشفته. مشاوره کاربردی, 3(1), 1-18.
وزیری، شهرام. و لطفیکاشانی، فرح. (1391). سبکهایهویت و پریشانیروانی. اندیشه و رفتار در روانشناسیبالینی، 7(26), 86-77.
Amendola, S., Spensieri, V., Guidetti, V., & Cerutti, R. (2019). The relationship between difficulties in emotion regulation and dysfunctional technology use among adolescents. Journal of Psychopathology, 25 (1), 10-17. https://www.researchgate.net/publication/331167465.
Del Líbano, M., Corbí, M., Gutiérrez-García, A., & Alonso-Centeno, A. (2021). Psychological Well-Being and Home Conditions during COVID-19 Confinement. Internet Addiction and Nostalgia as Mediators. International journal of environmental research and public health, 18(14), 7386. https://doi.org/10.3390/ijerph18147386
Derevensky, J. L., Hayman, V., & Lynette Gilbeau (2019). Behavioral Addictions: Excessive Gambling, Gaming, Internet, and Smartphone Use Among Children and Adolescents. Pediatric clinics of North America, 66(6), 1163–1182. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2019.08.008
Furukawa, T. A., Kessler, R. C., Slade, T., & Andrews, G. (2003). The performance of the K6 and K10 screening scales for psychological distress in the Australian National Survey of Mental Health and Well-Being. Psychological medicine, 33(2), 357–362. https://doi.org/10.1017/s0033291702006700
Gao, Q., Sun, R., Fu, E., Jia, G., & Xiang, Y. (2020). Parent-child relationship and smartphone use disorder among Chinese adolescents: The mediating role of quality of life and the moderating role of educational level. Addictive behaviors, 101, 106065. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.106065
Gratz, KL., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment; 26(3): 41-54. DOI:10.1007/s10862-008-9102-4
Jaradat, M., Jibreel, M., & Skaik, H. (2020). Individuals’ perceptions of technology and its relationship with ambition, unemployment, loneliness and insomnia in the Gulf. Technology in Society, 60: 1-10. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2019.101199
Karaer, Y., & Akdemir, D. (2019). Parenting styles, perceived social support and emotion regulation in adolescents with internet addiction. Comprehensive psychiatry, 92, 22–27. https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2019.03.003
Karakose, T., Yirci, R., & Papadakis, S. (2022). Examining the Associations between COVID-19-Related Psychological Distress, Social Media Addiction, COVID-19-Related Burnout, and Depression among School Principals and Teachers through Structural Equation Modeling. International journal of environmental research and public health, 19(4), 1951. https://doi.org/10.3390/ijerph19041951
Karakose, T., Ozdemir, T. Y., Papadakis, S., Yirci, R., Ozkayran, S. E., & Polat, H. (2022). Investigating the Relationships between COVID-19 Quality of Life, Loneliness, Happiness, and Internet Addiction among K-12 Teachers and School Administrators-A Structural Equation Modeling Approach. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1052. https://doi.org/10.3390/ijerph19031052.
Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2020). A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1590851
Kessler, R.C., Andrews, G., Colpe, L.J., Hiripi, E., Mroczek, D.K., Normand, SL.T., Kessler, R. C., Andrews, G., Colpe, L. J., Hiripi, E., Mroczek, D. K., Normand, S. L., Walters, E. E., & Zaslavsky, A. M. (2002). Short screening scales to monitor population prevalences and trends in non-specific psychological distress. Psychological medicine, 32(6), 959–976. https://doi.org/10.1017/s0033291702006074
Klein, R. (2011). Principles and practices of structural equation modeling. (4nd Eds). NewYork: Guilford Press; P. 109.
Mahoney, J., Moignan, E. L., Long, K., Wilson, M., & Lawson, S. (2019). Feeling alone among 317 million others: Disclosures of loneliness on Twitter. Computers in Human Behavior, 98: 20-30. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.024.
Mak, K. K., Young, K. S., Watanabe, H., Ramos, M. S., & Nam, J. K. (2020). Crosscultural Measurement Invariance of the Internet Addiction Test-Revised (IAT-R) Among Japanese and Filipino University Students. Cyberpsychology, behavior and social networking, 23(7), 479–486. https://doi.org/10.1089/cyber.2019.0360
Mamun, M. A., Hossain, M. S., Siddique, A. B., Sikder, M. T., Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2019). Problematic internet use in Bangladeshi students: The role of socio-demographic factors, depression, anxiety, and stress. Asian journal of psychiatry, 44, 48–54. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2019.07.005
Marino, C., Gini, G., Vieno, A., & Spada, M. M. (2018). The associations between problematic Facebook use, psychological distress and well-being among adolescents and young adults: A systematic review and meta-analysis. Journal of affective disorders, 226, 274–281. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.10.007
Moreno-Guerrero, A. J., Gómez-García, G., López-Belmonte, J., & Rodríguez-Jiménez, C. (2020). Internet Addiction in the Web of Science Database: A Review of the Literature with Scientific Mapping. International journal of environmental research and public health, 17(8), 2753. https://doi.org/10.3390/ijerph17082753
Motavalli, R., Motavalli, V., Ejder Apay, S. (2021). The effect of coping methods in reducing anxiety among girls with premenstrual syndrome. Journal of Research in Psychopathology, 1(4), 32-36. doi: 10.22098/jrp.2021.1202.
Mund, M., & Johnson, M. D. (2020). Lonely Me, Lonely You: Loneliness and the Longitudinal Course of Relationship Satisfaction. Journal of Happiness Studies, 1-23. https://doi.org/10.1007/s10902-020-00241-9
Qiu, J., Shen, B., Zhao, M., Wang, Z., Xie, B., & Xu, Y. (2020). A nationwide survey of psychological distress among Chinese people in the COVID-19 epidemic: implications and policy recommendations. General psychiatry, 33(2), e100213. https://doi.org/10.1136/gpsych-2020-100213
Ricciardelli, LA., Quinn, AE., & Nackerud, L. (2020). Human behavior and the social media environment: group differences in social media attitudes and knowledge among US social work students. Social Work Education; 1(1): 1-19. https://doi.org/10.1080/02615479.2019.1710125
Rigon, A., Duff, M. C., & Beadle, J. (2019). Lonely But Not Alone: Neuroticism Mediates the Relationship Between Social Network Size and Loneliness in Individuals With Traumatic Brain Injury. Journal of the International Neuropsychological Society : JINS, 25(3), 285–292. https://doi.org/10.1017/S1355617718001108
Ryff, C. D. (1989). Beyond Ponce de Leon and life satisfaction: New directions in quest of successful ageing. International Journal of Behavioral Development, 12(1), 35–55. https://doi.org/10.1177/016502548901200
Ryff C. D. (2014). Psychological well-being revisited: advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10–28. https://doi.org/10.1159/000353263
Sarıalioğlu, A., Atay, T., & Arıkan, D. (2022). Determining the relationship between loneliness and internet addiction among adolescents during the covid-19 pandemic in Turkey. Journal of pediatric nursing, 63, 117–124. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.11.011
Sha, P., Sariyska, R., Riedl, R., Lachmann, B., & Montag, C. (2018). Linking Internet Communication and Smartphone Use Disorder by taking a closer look at the Facebook and WhatsApp applications. Addictive behaviors reports, 9, 100148. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2018.100148
Teques, P., Calmeiro, L., Martins, H., Duarte, D., & Holt, N. L. (2018). Mediating Effects of Parents' Coping Strategies on the Relationship Between Parents' Emotional Intelligence and Sideline Verbal Behaviors in Youth Soccer. Journal of sport & exercise psychology, 40(3), 153–162. https://doi.org/10.1123/jsep.2017-0318
Trumello, C., Babore, A., Candelori, C., Morelli, M., & Bianchi, D. (2018). Relationship with Parents, Emotion Regulation, and Callous-Unemotional Traits in Adolescents' Internet Addiction. BioMed research international, 2018, 7914261. https://doi.org/10.1155/2018/7914261
Turel, O., Poppa, N. T., & Gil-Or, O. (2018). Neuroticism Magnifies the Detrimental Association between Social Media Addiction Symptoms and Wellbeing in Women, but Not in Men: a three-Way Moderation Model. The Psychiatric quarterly, 89(3), 605–619. https://doi.org/10.1007/s11126-018-9563-x
Widyanto, L., & McMurran, M. (2004). The psychometric properties of the internet addiction test. Cyberpsychology & behavior : the impact of the Internet, multimedia and virtual reality on behavior and society, 7(4), 443–450. https://doi.org/10.1089/cpb.2004.7.443
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Zhang, H., Luo, Y., Lan, Y., & Barrow, K. (2020). The utility of combining respiratory sinus arrhythmia indices in association with internet addiction. International journal of psychophysiology : official journal of the International Organization of Psychophysiology, 151, 35–39. https://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2020.02.011
Zhang, Y., Li, S., & Yu, G. (2020). The relationship between loneliness and mobile phone addiction: A metaanalysis. Advances in Psychology at ScienceDirect; 28(11): 1836-52. doi: 10.3724/SP.J.1042.2020.01836
Zhao, Y., Zhang, K., & Griffiths, M. D. (2022). Serial Mediation Roles of Alexithymia and Loneliness in the Association Between Family Function and Internet Addiction Among Chinese College Students. Frontiers in psychology, 13, 874031. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.874031
[1] . گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) Zare60kh@gmail.com
[2] . گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران S.rostampor@gmail.com
[3] . گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران O.amani 69@yahoo.com
[4] . Department of psychology, Azad university, Tabriz, İran (Author)
[5] . Department of Cilinical psychology, Esfahan university, Esfahan, İran
[6] . Department of Cilinical psychology, Shahid beheshti university,Tehray, İran
[7] . Ricciardelli, LA. & et. al.
[8] . internet addiction
[9] . internet addiction
[10] . Zhang, H., & et. al.
[11] . Mak, K. K, & et. al.
[12] . Moreno-Guerrero, A. J., & et. al.
[13] . Li Y., & et al.
[14] . Derevensky, J L., & et al.
[15] . Ryff, C. D.
[16] . Rigon, A., & et al.
[17] . Turel, O., & Gil-Or, O.
[18] . Keles, B., & et. al.
[19] . Qiu, J., & et. al.
[20] . Mamun, M. A., & et al.
[21] . Motavalli, R, & et al.
[22] . Marino, C., & et al.
[23] . Teques, P., & et al.
[24] . Trumello, C., & et al.
[25] . Amendola, S., & et al.
[26] . Karaer, Y., & Akdemir, D.
[27] . Mund, M., & Johnson, M. D.
[28] . Sha, P., & et al
[29] . Zhang, Y., & et al.
[30] . Mahoney, J., & et al.
[31] . Jaradat, M., & et al.
[32] . Qiu, J., & et al.
[33] . Klein, R.
[34] . Internet Addiction Questionnaire (IAT)
[35] . Widyanto, L., & McMuran, M.
[36] . Ryffs Psychological Being-Well Questionnaire
[37] . Kessler Psychological Distress Questionnaire (K10)
[38] . Kessler, R.C., & et al.
[39] . Furukawa, T.A., & et al.
[40] . emotion regulation dysregulation Questionnaire (UCLA)
[41] . Gratz, KL., & Roemer, L.
[42] . Loneliness Questionnaire (UCLA)