ارایه مدلی جهت استقرار مدیریت کلاس درس سالم
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیعلی خلخالی 1 , جواد سلیمانپور 2 , معصومه فردی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
3 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
کلید واژه: مدیریت کلاس درس سالم, سبک رهبری معلم, رشد دانشآموز,
چکیده مقاله :
سبک رهبری معلم (سالم و آسانگیر)، بعد انضباط (معقول، انعطافپذیر، اعمال واضح قانون و قابل اجرا) و بعد رشد دانشآموز (اجتماعی، معنوی، عقلانی و هیجانی). همچنین مطابق آماره رگرسیون، مدیریت کلاس درس سالم با سبک رهبری معلم 258/0، با رشد دانشآموز 170/0، با انگیزش 440/0، با انضباط 783/0 و با ارتباط 596/1 دارای همبستگی میباشد. آماره تحلیل مسیر نیز در قالب یک مدل نشان داد که هر یک از پنج عامل تا چه حد توان پیشبینی مدیریت کلاس درس سالم را دارا میباشند. همچنین به عنوان نتایج فرعی پژوهش همبستگی بین هر پنج عامل شناسایی شده با یکدیگر نیز محاسبه گردید.
This study aims to provide a conceptual model for establishing healthy classroom management in schools. After reviewing the literatures and related theories, 75 components were selected and designed and in an interval scales questionnaire. The internal validity in all aspects of the questionnaire according Cronbach's alpha was above 90 percent. Research sample consist of 150 teachers from public schools in Rasht province that randomly chosen by relative sampling method. For Data analysis, Conceptualization process, factor analysis and regression analysis method were used. Factor analysis results showed that healthy classroom with 14 components can be modeled in five principal factors that include: relationship dimension (obvious and cast), motivation (positive and negative), teaches leadership style (healthy and easily), discipline (reasonable, flexible, clear applicable and lawful) and the growth of students (social, spiritual, intellectual and emotional). Also, according to Pearson regression, healthy classroom management has correlation with teacher leadership style 0/258, the growth of the student 0/170, motivation 0/440, discipline 0/783 and communication 0/569. Also the path analysis model showed that how much each of the five factors can predict healthy classroom management. As lateral finding, the correlation between each identified five factors was calculated.