اثربخشی آموزش قدردانی بر سرزندگی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان ورزشکار رشته ورزشی والیبال
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمریم فیض بخش 1 , سلیمان کابینی مقدم 2
1 - کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی ، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی غیردولتی مهر آستان، آستانه اشرفیه، ایران
کلید واژه: انعطاف پذیری شناختی, سرزندگی تحصیلی, آموزش قدردانی, دانش آموزان ورزشکار,
چکیده مقاله :
پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش قدردانی بر سرزندگی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان ورزشکار رشته ورزشی والیبال انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با اجرای پیش آزمون-پس آزمون و با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه نهم مدارس ناحیه یک رشت در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 418 نفر بود که از بین آنها تعداد 36 نفر دختر ورزشکار به صورت تصادفی به 2 گروه (18 نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه کنترل) تقسیم شدند. پرسشنامه های سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) و انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) را همه آزمودنی های دو گروه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله آموزش قدردانی ایمونز و مک کالوگ (2003) قرار گرفت. در حالیکه در طول این مدت گروه کنترل هیچگونه مداخله ای را دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون استنباطی تحلیل کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش قدردانی سبب افزایش سرزندگی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دختران ورزشکار شد. (001/0P˂). بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که برای افزایش سرزندگی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در دختران ورزشکار رشته ورزشی والیبال استفاده از آموزش قدردانی مفید و مؤثر می باشد. قدردانی به ایجاد اعتماد در روابط اجتماعی کمک می کند. از طرف دیگر یکی از آثار قدردانی، دستیابی به بهزیستی ذهنی است. اگر ارتباط و رفتار اجتماعی انسان بر حق شناسی استوار باشد، دستیابی به سرزندگی و انعطاف پذیری شناختی میسر می شود.
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of appreciation training on academic buoyancy and cognitive flexibility in volleyball students. The research method was semi-experimental with the implementation of pre-test & post-test and with experimental and control groups. The statistical population included all 9th grade female students of one school in Rasht district in the academic year of 2020-2021 in the number of 418 people, out of which 36 female athletes were randomly divided into 2 groups (18 people). The experimental group and 18 people were divided into the control group. Academic buoyancy questionnaires by Dehghanizadeh & Hosseinchari (2011) and cognitive flexibility by Dennis & Vanderwaal (2010) were completed by all the subjects of the two groups in the pre-test and post-test stages. Then, the experimental group was subjected to Emmons and McCullough's (2003) appreciation training intervention for 9 sessions of 90 minutes. While during this period, the control group did not receive any intervention. The data was analyzed using the inferential test of analysis of covariance. The results showed that appreciation training increased the academic buoyancy and cognitive flexibility of female athletes. (P<0.001). Therefore, it can be concluded that the use of appreciation training is useful and effective to increase academic buoyancy and cognitive flexibility in female volleyball athletes.
_||_