نقش تدریس مبتنی بر محیط الکترونیکی مشارکتی بر خلاقیت دانش آموزان پسر هنرستان های فنی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیابراهیم اسماعیلی 1 , فرانک موسوی 2
1 - کارشناسی ارشد گروه تکنولوژی آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: خلاقیت, یادگیری الکترونیکی, روش تدریس مشارکتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل 215 دانشآموز پسر دوم متوسطه هنرستان فنی شهرستان اسلامآباد غرب در سال تحصیلی 98-1397 است که به شیوه در دسترس30 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری داده ها پرسشنامه خلاقیت تورنس بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که روش تدریس مشارکتی از طریق محیط یادگیری الکترونیکی بر سیالی تفکر دانشآموزان (042/0=Sig, 545/4=F)، ابتکار تفکر دانشآموزان (000/0=Sig, 164/38=F)، انعطاف تفکر دانشآموزان (001/0=Sig, 187/15=F)، بسط تفکر دانشآموزان تأثیر مثبت دارد و اثر معنادار کاربرد این روش (002/0=Sig, 203/12=F) مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به اهمیت روش تدریس مشارکتی از طریق محیط الکترونیکی و اثر بخشی آن بر رشد خلاقیت، پیشنهاد می شود روشهای تدریس مشارکتی در کلاس درس و در قالب آموزش الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد.
The purpose of this study is quasi-experimental in nature and quasi-experimental with pretest-posttest design and control group. A sample size of 30 was considered as the sample size. Data were analyzed using descriptive statistics including mean and standard deviation and analysis of variance using SPSS 21 software.The results of the analysis of covariance showed that participatory teaching through e-learning environment on students 'thinking fluency (F = 0.542, Sig = 0.424), students' thinking initiative (F = 0.97, Sig = 38.164) Flexibility of students 'thinking (F = 0.001, Sig = 0.00187), had a positive effect on the development of students' thinking; and the significant effect of using this method (F = 12.203, Sig = 0.002) was confirmed. Considering the importance of cooperative teaching method through electronic environment and its effectiveness on the development of creativity, it is suggested to pay attention to cooperative teaching methods in the classroom and in the form of electronic education.
_||_