نقش میانجی اشتیاق شغلی و اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان مدارس سما استان فارس
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه ازاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, معلمان, رضایت شغلی, اعتماد سازمانی, اشتیاق شغلی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اشتیاق و اعتماد سازمانی در رابطه با فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان می باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان مدارس سما استان فارس به تعداد (1025 نفر) بود. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر 205 نفر به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه-های رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، فرهنگ سازمانی هافستد (1991)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و اشتیاق شغلی شوفلی و بیکر (2003) استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی و تائید گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS21 و SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج نشان داد بین اشتیاق شغلی، اعتماد سازمانی و فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. همچنین اشتیاق شغلی و اعتماد در رابطه بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان نقش میانجی دارد.
The purpose of this study is to investigate the mediating role of job engagement and trust in relation to organizational culture with job satisfaction of teachers in Sama schools in Fars province. The present study is descriptive and correlational in terms of applied purpose and method. The statistical population of the present study was all teachers in Sama schools in Fars province (1025 people). According to Cochran's formula, a sample size of 205 people was obtained. To collect information from questionnaires job satisfaction of Minnesota (2009), Hofstede Organizational Culture (1991), Payne Organizational Trust (2003), and Schaufeli job engagement (2003) were used. Content validity and reliability of the questionnaires were checked and confirmed. SPSS21 and SmartPLS3 software were used to analyze the data. The results showed that there is a relationship between job engagement, organizational trust and organizational culture with job satisfaction. job engagement and trust also mediate the relationship between organizational culture and teachers 'job satisfaction.
_||_