اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر رویکرد قلب پرورشیافته بر فراوالدگری، شایستگی والدین، سازگاری اجتماعی و تنظیم هیجان مادران کودکان ۱۲-۷ ساله
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیشیرین پورعبدالهی 1 , منصوره بهرامی پور 2
1 - کارشناس ارشد گروه روانشناسی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی ، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: تنظیم هیجان, فراوالدگری, فرزندپروری مبتنی بر رویکرد قلب پرورشیافته, شایستگی والدین,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد قلب پرورشیافته بر فراوالدگری، شایستگی والدین و تنظیم هیجان کودکان ۱۲-۷ ساله بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح دو گروه (یک آزمایش و یک گروه کنترل) با پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای فرزندان 12-7 ساله شهر اصفهان در بهار 1401 را در برمیگیرد که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر از مادران دارای کودک 12-7 ساله مراجعهکننده به مراکز مشاوره فعال در حوزه کودک (راه برتر) انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. مداخله آموزشی بر روی گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد و به گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه فراوالدگری هاواک و هولدن (۲۰۰۶)، پرسشنامه شایستگی والدین گیباد و واندرسمان (۱۹۷۸)، پرسشنامه تنظیم هیجان شیلدز و چکیتی (1997) و بسته آموزش فرزند پروری مبتنی بر رویکرد قلب پرورشیافته بود و دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد قلب پرورشیافته بر فراوالدگری، شایستگی والدین و تنظیم هیجان کودکان 12-7 سال مؤثر بوده است و اثرات آموزش در مرحله پیگیری نیز باقیمانده است (01/0p<).
The current research was aimed to the effectiveness of parenting education based on the nurtured heart approach on parenting, parenting competence, emotional regulation of 7-12-year-old children. The research method was semi-experimental and two-group design (one experimental and one control group) with a pre-test, post-test and a 45-day follow-up period. The statistical population includes all mothers with children aged 7-12 in the city of Isfahan in the spring of 2022, which is based on available sampling of 40 mothers with children aged 7-12 who refer to counseling centers active in the field of children . They randomly assigned to two experimental (20 people) and control (20 people) groups. The educational intervention was implemented on the experimental group for 50 days and during 10 sessions and was not provided to the educational control group. The tools used include Havac and Holden's parenting questionnaire (2006), Guibad and Wandersman parenting competence questionnaire (1978), Shields and Cekiti's emotional regulation questionnaire (1997) and the parenting training package based on the nurtured heart approach. and the data was analyzed using the method of analysis of variance with repeated measurements. The results showed that parenting education based on the nurtured heart approach was effective on parenting, parenting competence, and emotional regulation of 7-12-year-old children, and the effects of education remained in the follow-up phase (p<0.01).
_||_