نقش شبکه های اجتماعی در کیفیت یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا (مورد مطالعه: آموزش عالی)
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - کارشناس ارشد، گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - دانشیار گروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, کیفیت, یادگیری الکترونیکی, کیفیت آموزشی, کرونا,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش شبکه های اجتماعی در کیفیت یادگیری الکترونیکی در دوران کرونا بود. روش تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر اردبیل در سال تحصیلی 1399-1400 و روش مورد استفاده برای نمونه گیری، روش تصادفی طبقه ای بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که تعداد نمونه آماری برابر 381 نفر برآورد گردید. به منظور گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد شبکه های اجتماعی و پرسشنامه کیفیت یادگیری الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت. تعیین اعتبار پرسشنامه بوسیله اعتبار صوری و پایایی نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام گردید. فرضیه ها با استفاده از نرم افزار spss تحلیل گردید و برای آزمون آنها از رگرسیون ساده استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که شبکه های اجتماعی بر ابعاد کیفیت یادگیری الکترونیکی (کیفیت باز اندیشی در مدیریت کلاس، خلق فضای یادگیری شبیه به کلاس درس حضوری، تقویت فعالیتهای گروهی، تسهیل فرایند یادگیری و تنظیم دقیق برنامه و اعلام آن به دانشجویان) در دوران کرونا تاثیر مثبت معناداری دارد.
The purpose of this study is to investigate the role of social networks in the quality of e-learning in the Corona era. The research method is applied in terms of achieving the goal, and survey in terms of collecting information. The statistical population included all the students of the universities of Ardabil city in the academic year of 2019-2020 and the method used for sampling was stratified random method. To determine the sample size, Morgan's table was used and the number of statistical samples was estimated to be 381 people. To collect the data, the questionnaire of social networks and the quality questionnaire of e-learning were used. The validity of the questionnaire was determined by face validity and reliability through Cronbach's alpha test. Hypotheses were analyzed using spss software version 22 and simple regression was used to test them. The results of the research showed. Social networks on the dimensions of e-learning quality (educational quality) including (quality of reflection in classroom management, creating a learning environment similar to face-to-face classroom, strengthening group activities, facilitating the learning process and fine-tuning the program and announcing it to students) Corona has a significant positive effect.
_||_