رابطه بین حافظة فعّال، میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمحمد مجتبی زاده 1 , حسن اسدزاده 2 , یوسف کریمی 3 , علی دلاور 4
1 - استادیار گروه برنامه ریزی علوم اداری و مدیریت، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران
2 - دانشیارگروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کلید واژه: اضطراب, پیشرفت تحصیلی, حافظه فعال, دانش آموز, مدرسه,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور بررسی رابطة بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفتِ تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش-آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر زنجان به تعداد 1458 است. حجم نمونه با استفاده از جدول کریسی و مورگان، 304 نفر برآورد شد. این تعداد نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شد. در این پژوهش از آزمون حافظة فعّال دانیمن و کارپنتر (1980) و مقیاس خود سنجی اضطراب زونگ (1970) به عنوان ابزار پژوهش، استفاده شد. از معدل پایان سال تحصیلی دانش-آموزان نیز به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده های جمع-آوری شده، علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی، از طریق اجرای آزمون آماری معنی دار بودن ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چند متغیّره تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفت تحصیلی رابطة معنی دار وجود دارد. یافته های جانبی پژوهش نشان داد، بین پیشرفت تحصیلی، سطح پردازش و میزان اندوزش و بین سطح اضطراب، سطح پردازش و میزان اندوزش رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیّره نشان داد بین متغیّر های پیش بینی کننده اضطراب و حافظة فعّال، توان پیش بینی متغیر پیشرفت تحصیلی را دارند.
In the present research, the relationship between working memory capacity, level of anxiety and academic achievement were examined. The overall objective of the present study is practical and in terms of method is correlational descriptive. By the use of a multistage cluster sampling from high schools of Zanjan Educational Organization, a number of 304 third grade students from secondary schools were selected. The research tool consisted of the following: (a) Daneman and Carpenter Working Memory Test (1980), and (b) the Zung's Self-Rating Anxiety Scale (1970). In addition, the students’ average score was used as an indicator of academic achievement. The collected data, through a significant test of Pearson correlation coefficient and multiple regressions were analyzed. The results showed that there is a significant relationship between capacity of working memory, anxiety and academic achievement. The other finding showed there was a significant relationship between academic achievement, level of processing and level of reservation, and between the level of anxiety, level of processing and Level of reservation.
_||_