بررسی نقش سایش اجتماعی در رابطه بین قلدری و سکوت سازمانی در آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتییوسف خادمی 1 , صدرالدین ستاری 2 , یوسف نامور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: سکوت سازمانی, قلدری, سایش اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه قلدری با سکوت سازمانی با نقش میانجی سایش اجتماعی انجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع دادهها و نحوه اجرای پژوهش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری، کارکنان و مدیران مدارس شهری آموزشوپرورش استان اردبیل که1850 نفر میباشند، بودند و برای انتخاب حجم نمونه که با روش نمونهگیری خوشهای و با بهکارگیری نرمافزار Sample powerانجام شد، 318 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامههای سایشاجتماعی حمزه (2018)، قلدری آنجوم و همکاران (2019) و سکوت سازمانی نول و همکاران (2021) استفاده گردید که پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ به ترتیب 94/0، 95/0و 88/0 برآورد شد. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss26 و Amos26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. رابطة بین سازههای مدل پژوهش با مدلسازی معادلات ساختاری آزمون شد. نتایج پژوهش نشان داد قلدری با سکوتسازمانی رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین سایش اجتماعی نیز بر سکوت سازمانی تأثیر میگذارد و نقش میانجی در رابطه بین قلدری و سکوت سازمانی داشت.
The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between bullying and organizational silence with the mediating role of social Undermining. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of the type of data. The statistical population was the employees and managers of the urban schools of education and training in Ardabil province, which are 1850 people, and 318 people were selected as a sample to select the sample size, which was done with the cluster sampling method and using the Sample power software. In order to collect data, the questionnaires of social Undermining Hamzeh (2018), Anjum et al. bullying (2019) and Knoll et al. The reliability of the questionnaires with Cronbach's alpha was 0.94, 0.95 and 0.88, respectively.The information collected through the questionnaire was analyzed using spss26 and Amos26 software. The relationship between the constructs of the research model was tested by structural equation modeling. The results showed bullying has a positive and significant relationship with organizational silence. Also, social Undermining also affects organizational silence and had a mediating role in the relationship between bullying and organizational silence.
_||_