پیشبینی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با نقش هوش هیجانی در دانشآموزان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: پرخاشگری, هوش هیجانی, دانشآموزان, الگوهای ارتباطی خانواده,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش پیشبینی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش آموزان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ناحیه یک مدارس متوسطه شهر ساری به تعداد 6823 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 361 نفر تعیین شد که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1980)، الگوهای ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک (۱۹۹۰) و پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید تایید شد. پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی(87/0 )؛ الگوهای ارتباطی خانواده (84/0) و پرخاشگری (79/0) تعیین گردید. از آمار توصیفی میانگین، فراوانی، درصد و انحراف استاندارد برای توصیف متغیرها در جامعه تحقیق استفاده گردید. در سطح آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش-آموزان دبیرستان شهر ساری وجود دارد.
The purpose of this research was to predict the relationship between family communication patterns and aggression with emotional intelligence in students. The descriptive research method is correlation type. The statistical population included all the students of the first high school of Sari city, numbering 6823 people. The statistical sample was determined based on the table of Karjesi and Morgan, the number of 361 people, which was selected through available sampling method. To collect data, three questionnaires were used: Barr-Ann (1980), Ritchie and Fitzpatrick's family communication patterns (1990) and Bass and Perry's aggression (1992). The validity of the tools was checked and confirmed by experts. Reliability through Cronbach's alpha coefficient for the emotional intelligence tool (0.87); Family communication patterns (0.84) and aggression (0.79) were determined. Descriptive statistics such as mean, frequency, percentage and standard deviation were used to describe the variables in the research population. At the level of inferential statistics, Pearson's correlation coefficient and regression tests were used. The research findings showed there is a relationship between family communication patterns and aggression with emotional intelligence in Sari high school students.
_||_