بررسی رابطه رضایت معلمان از آموزش ضمن خدمت مجازی با مهارتهای حرفه ای
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیقربان دوستار رزی 1 , صدرالدین ستاری 2
1 - کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
کلید واژه: معلمان, آموزش ضمن خدمت مجازی, مهارتهای حرفه ای,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی میزان رضایت معلمان از آموزش ضمن خدمت مجازی و تاثیر آن بر مهارتهای حرفه ای معلمان با روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام یافت. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس منطقه ارشق شهرستان مشگین شهر به تعداد 304 نفر بود که نمونه ای به تعداد 170 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه رضایت از آموزش ضمن خدمت مجازی (نیری،1393) و مهارتهای حرفه ای معلمان (فخاری اشرفی، 1392) بود که روایی صوری و محتوایی هر دو با استفاده از نظر متخصصان تایید و میزان پایایی بر اساس آلفای کرونباخ برای متغیر رضایت از آموزش ضمن خدمت مجازی 82/0 و مهارت های حرفه ای معلمان 79/0 بدست آمد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تی دو گروه مستقل، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که میزان رضایت معلمان از آموزش ضمن خدمت مجازی و ابعاد آن در حد قابل قبولی هستند، رضایت معلمان از آموزش ضمن خدمت مجازی بر مهارتهای حرفه ای معلمان منطقه ارشق تاثیر مثبت معنی دار داشت.
The aim of this research was to investigate the level of teachers' satisfaction with virtual in-service training and its effect on the professional skills by descriptive-correlational research method. The statistical population of this research includes all teachers 304 members in Arshaq School’s region of Meshginshahr city that a sample of 170 people was selected based on krejsi & Morgan sampling table and stratified random sampling method. The instruments was questionnaire of satisfaction with virtual service and teachers' professional skills that both formal and content validity were confirmed using the opinion of experts and its reliability based on Cronbach's alpha for the variable of satisfaction with virtual in-service training is 0.82 and professional skills of teachers is 0.79. The collected data were analyzed using independent t-test, analysis of variance, Pearson correlation and regression. The results indicate teachers' satisfaction with virtual in-service education and its dimensions are acceptable, teachers' satisfaction with in-service virtual education effects had a significant positive effect on the professional skills of teachers in Arshaq region.
_||_