شناسایی و رتبه بندی ابعاد مدیریت شایستگی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیپریسا اصغری 1 , محمد صالحی 2 , کیومرث نیازآذری 3
1 - دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: رتبه بندی, دانشگاه آزاد اسلامی, دانشگاه, مدیریت شایستگی,
چکیده مقاله :
شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی در افزایش کارایی، اثربخشی و افزایش رضایت داخلی و خارجی سازمان اثرگذار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل معاونین و مدیران واحدها، معاونین و مدیران دانشکده ها، مدیران گروه و اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران به تعداد 4134 نفر بود که 352 نفر بر اساس فرمول کرکران و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت شایستگی با 97 سوال استفاده شد. برای تعیین روایی از روایی محتوایی و سازه و برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده که مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت شایستگی دارای سه بعد (فردی، سازمانی و اجتماعی) می باشد که در بین ابعاد مدیریت شایستگی، بعد سازمانی با بار عاملی 894/0 دارای بیشترین تأثیر و در رتبه اول و سپس بعد فردی با بار عاملی 820/0 در رتبه دوم و بعد اجتماعی با بار عاملی 706/0 دارای کمترین تأثیر در رتبه سوم قرار دارد.
Competence of managers in the higher education system is effective in increasing the efficiency, effectiveness and increasing internal and external satisfaction of the organization. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey type. The statistical population included vice presidents and managers of departments, vice presidents and managers of faculties, department managers and academic staff members of Islamic Azad University of Tehran in the number of 4134 people, of which 352 people were selected based on cokran's formula and stratified random sampling as a sample. To collect data, a researcher-made questionnaire of competence management with 97 questions and three dimensions "individual, organizational and social" was used. Content and construct validity were used to determine validity and Cronbach's alpha was used to determine reliability, which was confirmed. Kolmogorov-Smirnov tests and factor analysis were used to analyze the data. The results showed that: competency management has three dimensions (individual, organizational and social), among the dimensions of competency management, the organizational dimension with a factor load of 0.894 has the most influence and in the first place, followed by the individual dimension with a factor load. 0.820 is in the second rank and the social dimension with a factor load of 0.706 has the least influence in the third rank.
_||_