استخراج و ارزیابی مولفه های آموزش طراحی نور در فضاهای مسکونی با تکیه بر آرای نشانه شناسی
محورهای موضوعی : دو فصلنامه فضای زیستپریسا بهارلو 1 , شروین میرشاهزاده 2 , بهروز منصوری 3
1 - گروه معماری و شهرسازی/واحد تهران مرکزی/دانشگاه آزاد اسلامی/تهران/ایران
2 - گروه معماری،واحد تهران مرکز،دانشکاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3 - گروه معماری،واحد تهران مرکز،دانشکاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
کلید واژه: نشانه شناسی, فضاهای مسکونی, مولفه های آموزش طراحی, طراحی نور,
چکیده مقاله :
فرایند طراحی درواقع مجموعه مراحلی است که یک طراح بهصورت خودآگاه و ناخودآگاه برای دست یافتن به راهحل مسئله طراحی طی میکند. در حقیقت آنچه مهمتر از خود طراحی است فرآیند انجام طراحی است. طراحی نور در ساختمانهای مسکونی یکی از اموری است که همیشه با چالش مواجه بوده و برای بهرهبردار نیز نحوه ورود و کاربست آن در فضاهای مسکونی بسیار باارزش بوده است. نور از نظر نشانهشناسی با جریانهای مختلف حسی، ادراکی، عاطفی زیباییشناختی، رخدادی جسمانهای و تنشی پیوند دارد. در آفرینشهای ادبی، نشانه- معناها درنتیجه ارتباط حسی- ادراکی انسان شکل میگیرند. برای آموزش کاربست نور در طراحی فضاهای مسکونی نیاز به بهرهگیری از مولفههایی است که بهخودیخود توجه به آن میتواند باعث تمرکز به طراحی نور گردد. این پژوهش در پی آن است که با توجه به آرای نشانهشناسی و اجماع نظریات آنان به استخراج و راستی آزمایی مولفههای طراحی نور در مسکن بپردازد. روش تحقیق ترکیبی از نوع تودرتو با مقدم بودن حوزه کیفی نسبت به کمی است که در مرحله اول و کیفی برای شناخت متغیرها پس از استخراج مفاهیم به انجام مصاحبه برای تدقیقسازی مولفههای حوزه نظری با نمونههای منتخب مسکن امروزی است که با 28 نفر از متخصصان این حوزه مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت میگیرد و نتایج برای سهولت انجام کار وارد نرمافزار ATLASTI نسخه 9.1 میشوند. سپس مولفهها استخراج و بر اساس آنها پرسشنامه با طیف لیکرت تدوین و بین 384 نفر از دانشجویان معماری توزیع شد. سپس نتایج در نرمافزار ORIGINPRO نسخه 9.9.0.225 مورد تحلیل قرار میگیرند. نتایج نشان میدهد که بیشترین سهم عاملی مربوط به مولفههای سایه و گوناگونی اجزا، رعایت انسجام و پیوستگی، آموزش ایجاد سلسلهمراتب در نور با مقدار(000/1) و کمترین مربوط به مولفه اصل سادگی با مقدار(213/0) است. ازنظر نشانهشناسی، نور موجب هویتبخشی، شاخص شدن، ایجاد تمرکز، آشکار کردن نظم، وحدت فضا، نمایش تعادل، تکامل، شفافیت و تداوم فضایی میشود.
Housing as a place of residence is recognized as one of the basic needs after food and clothing in Maslow's hierarchy. Light not only plays an important role in valuing the architectural elements of houses, but it is considered one of the important and determining factors of the space. In most of today's residential buildings, only the body of the building, which is a manifestation of material existence, can be seen, and the role of natural light, which is a symbol of the building's vitality, can no longer be seen in the building. What can be seen is that today's houses are designed similarly for all climates and the same lights are used for all spaces. In the physical design of the building, the same lighting is used in the space. Light enters only through the window, continuous use of artificial light (material and physical look at light) is done. This is despite the endless use of glass and the creation of transparent spaces that cause the loss of light properties. In the design of today's residential buildings, there is no respect for the hierarchy of light entering according to the needs of each space in different climates in Iran (a wise look at light) and only attention is paid to the aspects of decorating the lighting in the houses. Inseparable from designers has always been mentioned and needs serious attention in architecture education. According to Lawson, expert designers are always thinking about design, even when they are not designing. Donald Shun described all the activities of expert designers based on monitoring and reviewing their design process as reflection. From his point of view, design is a meditative activity and in the design process, designers engage in a meditative conversation with the situation. In the contemporary world, the presence of thought in architecture and how it is, in architecture education, is very important. In Seti's time, the manifestation of thought in architecture was unconscious, natural and self-evident, and the student, while acquiring skills and techniques, also acquired philosophical and religious insight from the society in general and from the teacher in particular, and manifested it in his practice. has done With the help of the application of semiotics method in the process of reading the place and the place-making factors of the urban space and architecture, it becomes possible to communicate and face the context in a deep and broad way. The design process is actually a set of steps that a designer goes through consciously and unconsciously to achieve a solution to the design problem. In fact, what is more important than the design itself is the design process. Lighting design in residential buildings is one of the things that has always faced challenges, and for the user, the way to enter and use it in residential spaces has been very valuable. To teach the application of light in the design of residential spaces, it is necessary to use the components that attention can focus on the design of light. This research seeks to extract and verify the components of light design in housing according to the opinions of semiotics and the consensus of their opinions. The research method is a combination of the nested type with the priority of the qualitative field over the quantitative field, which is in the first stage and qualitative to know the variables after extracting the concepts to conduct interviews to clarify the components of the theoretical field with selected examples of today's housing, which is with 28 One of the experts in this field conducts semi-structured interviews and the results are entered into the ATLASTI software for ease of work, then the variables are extracted and based on them a questionnaire with a Likert scale is compiled and distributed among 384 residents of these housings and the results It is analyzed in the ORIGINPRO software, the results show that the highest factor contribution is related to the components of shadow training and variety of components, respect for cohesion and continuity, the importance of how to improve the knowledge of light application with a value of (1.000) and the lowest is related to It is the principle of simplicity with the value of (0.213).
_||_