بررسی عوامل موثر بر خریدهای ناگهانی و وسواسی با نقش تعدیل کنندگی ارزش شادمندی
محورهای موضوعی : مدیریتمسعود سمیاری 1 , فرشته منصوری موید 2 , مجید سمیاری 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت اجرایی، واحد علوم تحقیقات قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران(عهدهدار مکاتبات)
3 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت اجرایی، واحد علوم تحقیقات قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: خرید ناگهانی, خرید وسواسی, ارزش شادمندی, عوامل فردی و محیطی,
چکیده مقاله :
خرید های ناگهانی و وسواسی یکی از جنبه های مهم رفتار مصرف کننده و از مفاهیم با اهمیت در محیط بازاراست.. در این مقاله سعی شده است عوامل موثربر رفتار خریدهای ناگهانی و وسواسی با نقش ارزش شادمندی در بین مصرف کنندگان کالاهای تند مصرف ایرانی بررسی گردد. پژوهش حاضر از حیث هدف یک پژوهش کاربردی،از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش توصیفی می باشد.همچنین اطلاعات مورد نیاز از طریق روش های کمی جمع آوری شده است و روش انجام پژوهش نیز به صورت پیمایشی است. بر اساس فرمول کوکران 508 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش با استفاده از نمونه گیری دردسترس در نظر گرفته شده اند.ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه حضوری می باشد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ وجهت بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوا بهره گرفته شده است.. نتایج تجزیه تحلیل داده ها و آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده نرم افزارهای SPSSو PLS این موضوع را تبیین می کند که عوامل فردی و محیطی با نقش تعدیل کنندگی ارزش شادمندی، خریدهای وسواسی و ناگهانی را تحت تاثیر قرار می دهند.
Impulsive and compulsive buying behavior is one of the important aspects of consumer behavior and important concepts in the marketplace. In this paper, we have tried to examine the effective factors in the behavior of impulsive and compulsive buying behavior with the role of hedonic value among the consumers of Iranian fast moving consumer goods. The current research is aimed at an applied research in terms of data collection method. Descriptive research is also required. The required information is collected through quantitative methods and the survey method is also scrolling. The sample size included 508 people and information gathered by some questionnaires. The questionnaire validity reviewed by some comments Supervisors and other experts.. Questionnaire reliability used of Cranach's alpha and validity of the questionnaire has been used for content validity. In this study used of SEM (Structural equation modeling way) or Confirmatory factor analysis used of spss or pls software. The results showed that individual and environmental factors with role of hedonic value affected on impulsive and compulsive behavior.
_||_