رابطه فرهنگ سازمانی دانشگاه بر اساس ابعاد هافستد با رهبری تحولی
محورهای موضوعی : مدیریتمجتبی حاج خزیمه 1 , صلاحالدین ابراهیمی 2 , وحیده السادات حسینی جبلی 3
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگسازمانی, دانشگاه, رهبری تحولآفرین, ابعاد فرهنگی هافستد,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگسازمانی دانشگاه بر اساس ابعاد هافستد (مردسالاری/ زنسالاری، فردگرایی/ جمعگرایی، تحمل ابهام و فاصله قدرت) با سبکهای رهبری تحولآفرین (رفتارهای آرمانی، ویژگیهای آرمانی، انگیزش الهامبخش، تحریک فرهیختگی و ملاحظات فردی) است. روش اجرای این پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح پژوهش همبستگی با استفاده از روشهای مدل یابی معادلات ساختاری است. بدین منظور،209 نفر از اساتید دانشگاه تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه فرهنگسازمانی بر اساس مقیاس ابعاد فرهنگی هافستد و پرسشنامه رهبری تحولآفرین پاسخ دادند.. یافته های بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل همبستگی نشان داد بهجز بعد فاصله قدرت که رابطه منفی و معنی داری با سبکهای رهبری تحولآفرین دارند بقیه ابعاد فرهنگی هافستد رابطه مثبت و معنی داری با سبکهای رهبری تحولآفرین دارند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد فرهنگسازمانی هافستد تأثیر معنیداری روی سبکهای رهبری تحولآفرین اساتید دارند؛ بنابراین درک روابط میان رهبری و فرهنگسازمانی موجب افزایش اثربخشی رهبری و درنتیجه اطلاعات ارزشمند برای سازمان میشود؛ زیرا تعریف سبکهای رهبری خاص و تطبیق این سبکها بافرهنگ سازمان را میتوان استراتژی بالقوه برای افزایش عملکرد سازمان دانست.
This study aimed to investigate the relationship between organizational culture based on the dimensions of Hofstede (masculinity / femininity, individualism / collectivism, tolerance of ambiguity and power distance) with a transformational leadership style (ideal behavior, ideal features, inspiration motivation, sophistication stimulation, Personal considerations). This research is descriptive (non-experimental) design is correlational study using structural equation modeling.For this purpose, 209 professors of Tehran University were selected using random sampling and the scale of Hofstede's cultural dimensions (Accor, 2006) and transformational leadership questionnaire for questionnaire Bass and Avolio (2000) responded. The results obtained using correlation analysis showed a significant negative correlation with the distance of transformational leadership styles have significant positive correlation with the rest of Hofstede's cultural dimensions of transformational leadership styles. Structural equation analysis showed that the organizational culture dimensions Hofstede significant effect on the transformational leadership style of their professors. So the relationship between the leadership and the effectiveness of leadership and culture is so valuable to the organization because certain styles of leadership and the implementation of these styles can be cultured, the potential strategies to increase organizational performance.
_||_