شناسایی عوامل مؤثر بر رشد بانکداری الکترونیک ( با استفاده از تکنیک دلفی )
محورهای موضوعی : مدیریتلطیف امامی 1 , فرشید نمامیان 2
1 - دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران (عهده دار مکاتبات)
کلید واژه: هنجارهای ذهنی, بانکداری الکترونیکی, نگرش, سهولت بکارگیری, مفید بودن, اعتماد مشتریان,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر رشد بانکداری الکترونیک در شعب بانک ملی استان ایلام از آن جهت ضرورت دارد که با توجه به سرمایه گذاریهای صورت گرفته توسط بانک ملی در زمینه توسعة بانکداری الکترونیک شناسایی این عوامل برای انطباق و پذیرش این فن آوری از اهمیت بیشتری برخوردار است، تا با استفاده از اطلاعات کسب شده این فن آوری نوین را به گونه ای بهتر و همگام با خواستههای مشتریان ارائه کرد.روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق، روش کیفی بوده است. جامعه آماری این تحقیق خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت و بانکداری بوده که در این میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندتعداد 12 نفر انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه (باز- بسته) بوده متغیرهای اثرگذار بر بانکداری الکترونیک و مدل مفهومی تحقیق با استفاده از تکنیک دلفی استخراج شدهاند و عبارتند از: سهولت بکارگیری، مفید بودن، اعتماد مشتریان، نگرش و هنجارهای ذهنی. نتایج پژوهش نشان دادند که سهولت بکارگیری، مفید بودن، اعتماد مشتریان، نگرش و هنجارهای ذهنی بر رشد بانکداری الکترونیکی شعب بانک ملی استان ایلام در بین مشتریان تاثیر دارند.
The aim of this study was to identify factors affecting the development of electronic banking at National Bank branches in Ilam So better keep pace with the demands of the customers.The method used in this research is qualitative method.The population of the research management and banking experts have estimated that 12 people were selected using a sampling method Hdfmndtdad. The questionnaire (open ended) and variables affecting e-banking and conceptual model are derived using the Delphi technique and include: Ease of use,Beuseful,Customerconfidence,Attitude And Subjective norms. The results showed that Ease of use,Be useful,Customer confidence, Attitude And Subjective norms The growth of e-banking subsidiaries of the National Bank of Ilam province have an impact on customers.
_||_