ارزیابی کارآفرینی سازمانی در صنعت فرش ماشینی
محورهای موضوعی : مدیریتمحمدرضا محرر کوچه باغی 1 , شهرام میرزائی دریانی 2
1 - کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی الغدیر، گروه مهندسی صنایع، تبریز، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، گروه مدیریت، اردبیل، ایران
کلید واژه: کارآفرینی سازمانی, کارآفرینی, خلاقیت و نوآوری, صنعت فرش ماشینی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کارآفرینی سازمانی در صنعت فرش ماشینی در دو شرکت فرش زمرد کاشان و ابریشم شمال است و جامعه آماری، کارشناسان هر دو شرکت است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی شامل 57 گویه، دربردارنده سوالاتی بر اساس عوامل فردی و عوامل سازمانی است . برای روایی سنجی محتوایی پرسشنامهها از نظرات اساتید دانشگاهی و متخصصان استفاده شده و برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی مولفهها و پرسشنامه تایید شده است.پس از بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها بوسیله آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و آماره های چولگی و کشیدگی،با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای، وضعیت عوامل فردی و عوامل سازمانی درهر دو شرکت به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از آزمون تی نمونه مستقل، تفاوت وضعیت عوامل کارآفرینی در دو شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. برطبق یافتهها، در هر دو شرکت مولفه شخصیت پایین تر از حد متوسط بوده و به عنوان مانع کارآفرینی در هر دو شرکت محسوب میشود. از میان عوامل سازمانی، برای هر دو شرکت، تمام مولفههای سازمانی، بالاتر از حد متوسط بوده و هیچ مولفه ای به عنوان مانع کارآفرینی سازمانی شناسایی نگردید.
The objective of this research is to assess the Intrapreneurship in the Machine carpet Industry in Zomorrod Kashan and Abrisham Shomal Companies which the population of the study includes the experts of both companies. The survey is conducted using intrapreneurship questionnaire consisting 57 questions on personal and organizational factors. Contents validity of the questionnaire is confirmed by the university professors and professionals. Also, the reliability of all components and the questionnaire was confirmed using Cronbach’s Alpha coefficient. To analyze the data, after checking the normal distribution of variables using Kolmogorov-Smirnov test, skewness and kurtosis, the condition of personal factors and organizational factors in both companies are analyzed separately using one-sample t-test and finally, the differences between the conditions of the intrapreneurship factors is discussed in both companies using independent sample t-test. According to the results of inferential statistics, in both companies characteristic component is lower than average and considered as an obstacle to the intrapreneurship in both companies. Among organizational factors, in both companies, all components are above average and none of the components were identified as an obstacle to the intrapreneurship.
_||_