بررسی رابطه ظرفیت های مثبت روان شناختی با میزان تعهد سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان آموزش و پرورش کازرون)
محورهای موضوعی : مدیریتسیدمحمدحسین کمانی 1 , مریم شاعر 2 , خدیجه نامداری 3
1 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، واحد شیراز، شیراز، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، واحد شیراز، شیراز، ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، واحد شیراز، شیراز، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
کلید واژه: ظرفیت های مثبت روان شناختی1, امیدواری2, خوش بینی3, تاب آوری4, تعهد سازمانی5,
چکیده مقاله :
توجه به مقوله نیروی انسانی یکی از چالشهای اساسی سازمان ها در عصر رقابتی حاضر به حساب میآید، به طوری که یکی از مهم ترین شاخص های پیشرفت و تعالی سازمان وجود نیروی انسانی متعهد و وفادار می باشد؛ لذا این تحقیق با هدف بررسی رابطه امیدواری، خوش بینی و تاب آوری از مؤلفه های ظرفیت های مثبت روانشناختی و تعهد سازمانی با ابعاد تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر به عنوان یکی از پیامدهای مرتبط با کار انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر 855 نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهر کازرون میباشد که با استفاده از جدول مورگان و روش طبقه بندی متناسب تعداد 265 نفر به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و دو شاخص توصیفی (میانگین، تحلیل واریانس و ...) و استنباطی (رگرسیون چندگانه هم زمان، ضریب پیرسون و ...) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از تحلیلهای آماری به طور واضح بیان گر رابطه مثبت و معنادار میان ظرفیت های مثبت روانشناختی و مؤلفههای آن و تعهد سازمانی است.
Paying attention to the issue of manpower is considered as one of the most critical challenges of organizations in today’s competitive age, as one of the most important indicators of Progress and Excellence are committed and loyal workforce. This research was done with the purpose of Surveying the relationship between Kazeroon education employees' positive psychological capacities including hope, optimism and resilience; and their organizational commitment (affective, normative and continuance). The population of the present research consists of 855 Kazeroon education employees including staff, managers, assistants and teachers who work in high schools and guidance schools of whom 265 employees were selected as sample using Classification method and Morgan’s table. Research method is descriptive and the data collection tool is questionnaire. The collected data were analyzed by means of a software application. Descriptive statistics including frequency tables, graphs, mean, and standard deviation and inferential statistics such as Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis were used for hypothesis testing. Findings generally support significant relationship between positive psychological capacities and organizational commitment.