نقش اعتماد کارکنان به مدیران (اعتماد عمودی) بر موفقیت سیستم مدیریت دانش
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - پژوهشگر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(عهدهدار مکاتبات)
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اعتماد, مدیریت دانش, تسهیم دانش, اعتماد عمودی, ارزیابی سیستم اطلاعاتی,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر، اعتماد میان مدیران و کارکنان به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمان داشتهاند، بسیار مورد توجه قرارگرفتهاند. هدف از این تحقیق که انجام گرفته، بررسی تأثیر اعتماد کارکنان به مدیران (اعتماد عمودی) بر موفقیت سیستم مدیریت دانش است. این پژوهش باهدف بررسی نقش اعتماد کارکنان به مدیران در موفقیت سیستم مدیریت دانش در یک معاونت حوزه ICT تهران در سال 1396 انجام گرفت برای استخراج مدل مفهومی، نظریهها و مدلهای مرتبط با موضوعات و پژوهشهای پیشین، بهطور گسترده مورد بررسی قرار گرفت و مدلی که اعتماد بین مدیران و کارکنان (اعتماد عمودی) و موفقیت سیستم مدیریت دانش را شامل میشود، طراحی روابط بین آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل 75 نفر از مدیران عالی و میانی و کارشناسان و کاربران سیستم مدیرت دانش بوده و از روش سرشماری برای گردآوری دادهها استفادهشده است. نتایج نشان داد که بین اعتماد عمودی و موفقیت سیستم مدیریت دانش در حوزه ICT رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین مشخص شد اطمینان، عامل موثر بر اعتماد عمودی دارای کمترین ضریب همبستگی و شایستگی، عامل موثر بر اعتماد عمودی دارای بیشترین ضریب همبستگی با موفقیت سیستم مدیریت دانش است.
In recent years, trust between managers and employees has been highly regarded for reasons that have affected the organization's impact and success. The purpose of this research, which is done, is to examine the effect of employees' trust on managers (vertical trust) on the success of the knowledge management system. This research was conducted with the aim of investigating the role of employees' trust in managers on the success of knowledge management in one of the ICT domains of Tehran in 2015. To elaborate a conceptual model, theories and models related to topics and research backgrounds have been extensively studied and a model that verifies the trust between managers and employees (vertical trust) and the success of the KM system, their interdependent design. Analysis has been analyzed. The statistical population of the present study consisted of 75 high and medium managers and experts and users of knowledge management system. Sampling method was used for data collection. The results showed that there is a positive and significant relationship between vertical trust and the success of management knowledge in the field of ICT. It was also concluded that trust, the factor affecting vertical trust has the lowest correlation and evaluation, the factor affecting vertical trust with the highest correlation with the success of knowledge management knowledge.
_||_