تاثیر بازارگرایی بر توسعه خدمات جدید با تاکید بر نقش میانجی استراتژی های نوآوری اکتشافی و بهره بردارانه
محورهای موضوعی : مدیریترسول رضایی 1 , هاجر عابدینی 2 , داود قراخانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: بازارگرایی, توسعه خدمات جدید, نوآوری اکتشافی, نوآوری بهره بردارانه,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازارگرایی بر توسعه خدمات جدید با تاکید بر نقش میانجی استراتژی های دوگانه نوآوری(اکتشافی و بهره بردارانه) انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرا و نحوه گردآوری داده ها، توصیفی- همبستگی و از شاخه مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد، میانی و عملیاتی بانک های دولتی و خصوصی استان قزوین بودند و بر اساس نمونه گیری در دسترس، 64 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شد. برای گردآوری داد ها، از پرسشنامه با سوالات بسته مشتمل بر 24 گویه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، و پایایی آن نیز با روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار smart PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که مشتری مداری و رقیب گرایی به عنوان دو راهبرد بازارگرایی از طریق نقش میانجی نوآوری اکتشافی بر توسعه خدمات جدید اثر دارند. همچنین راهبردهای بازارگرایی از طریق استراتژی های نوآوری اکتشافی و بهره بردارانه موجب توسعه خدمات جدید بانکها می شوند. بر این اساس مدیران می توانند برای موفقیت بیشتر خدمات جدید، ضمن تقویت راهبرد بازارگرایی بر دو استراتژی نوآوری اکتشافی و بهره بردارانه تاکید بیشتری داشته باشند.
The purpose of this study was to investigate the impact of market orientation on the new services development (NSP) with emphasis on the mediating role of dual-innovation strategies (exploratory and exploitative). This research is a descriptive (non-experimental) correlation study and is one of the structural equation modeling in terms of implementation and data collection method. The statistical population of the study consisted of top, middle and operational managers of public & private bank of Qazvin province. According to convenience sampling method, 64 people were considered as statistical sample. For data collecting, a questionnaire with closed questions that containing 24 items was used. Validity of questionnaire was verified by confirmatory factor analysis (CFA) and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. For data analyzing, Structural equation modeling (SEM) and smart PLS software were used. The results of study show that customer and competitive orientation as two market-oriented strategies, through the mediating role of exploration innovation affect the success of the new services development. Also market orientation, through the exploration and exploitation innovation strategies contribute to success of NSPs. Accordingly, for success of NSPs, managers can emphasize two strategies of innovation while strengthening the market orientation strategy.
_||_