بررسی نقش ارزش مبتنیبر فایده و لذتجویانه در رضایت مصرفکنندگان از خرید پوشاک در ایران
محورهای موضوعی : مدیریتکامبیز حیدرزاده 1 , ندا ایرانی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
کلید واژه: درگیری ذهنی مصرفکننده, گرایش به خریدهای تنوعطلبانه, گرایش به خریدهای ناخواسته, گرایش به خریدهای تفننی, حساسیت به قیمت, ارزش مبتنی بر فایده, ارزش لذتجویانه, رضایت از خرید,
چکیده مقاله :
تغییر پارادایم از یک رویکرد مبتنیبر فایده در حوزه تجربه خرید و توجه به بُعد دیگر تجربه خرید که ارزش آن براساس میزان لذتگرایی و سرگرمی تعیین میگردد، از موضوعات چالشی در حوزه رفتار خرید مصرفکننده است. پژوهش حاضر به بررسی نقش میانی ارزش مبتنی بر فایده و لذتجویانه خرید بهعنوان عوامل تأثیرگذار بر رضایت از تجربه خرید در ارتباط با درگیری ذهنی مصرفکننده و گرایشهای خرید مصرفکنندگان شامل گرایش به خریدهای تنوعطلبانه، ناخواسته و تفننی و حساسیت به قیمت در بین خریداران پوشاک میپردازد.براساس تجزیه و تحلیل یافتههای این پژوهش از طریق مدلیابی معادلات ساختاری، با افزایش درگیری ذهنی خریداران پوشاک (مانتو و پیراهن مردانه) گرایش به خریدهای تنوعطلبانه، ناخواسته و تفننی افزایش یافته و این خریداران از حساسیت قیمتی کمتری برخوردار هستند. از طرف دیگر گرایش به خریدهای تنوعطلبانه و ناخواسته و داشتن حساسیت قیمتی پایین به پوشاک (مانتو و پیراهن مردانه)، موجب افزایش ارزش مبتنی بر فایده و لذت جویانه خرید میگردد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میزان رضایت از خرید این خریداران متأثر از روابط درگیری ذهنی، گرایشهای خرید مصرفکنندگان و ارزش مبتنی بر فایده و لذتجویانه خرید میباشد.
This study investigated the mediating roles of utilitarian and hedonic value as influencing factors in shopping experience satisfaction in the relationship between involvement and consumers’ buying tendencies including variety-seeking, compulsive and impulsive buying tendencies and price sensitivity for Manto and Shirt shoppers in the Iranian market. Results were analyzed through Structural Equation Modeling (SEM) and parameters were estimated using maximum likelihood method. This study reveals that shopping satisfaction for Manto and Shirt shoppers is a response to different levels of utilitarian and hedonic value in a shopping trip. In other words, increasing consumers’ shopping satisfaction could be manipulated by enhancing consumers’ utilitarian and hedonic shopping value. In addition, the influence of involvement on shopping satisfaction is moderated through manipulating consumer buying tendencies and utilitarian and hedonic shopping value.