انتخاب مدل کسب و کار برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت اجرایی، قزوین، ایران
کلید واژه: مدل کسب و کار, مراکز رشد, شرکتهای دانشبنیان, تصمیمگیری گروهی,
چکیده مقاله :
یک مدل کسب وکار موفق، نشان دهنده یک راه بهتر نسبت به گزینههای موجود است که میتواند ارزش بیشتری را به یک گروه مجزا از مشتریان پیشنهاد کرده و منافع بیشتری را به شرکت بازگرداند. سهم قابل توجهی از موفقیت شرکت های دانشبنیان به طرح ریزی مدل کسب وکار آنها مرتبط میشود، از اینرو در این مقاله ضمن شناسایی شاخصها و الگوهای موجود تلاش شدهاست تا با معرفی انواع مدلهای کسب وکار، مدل مناسب برای شرکتهای دانشبنیان مستقر در مراکزرشد شناسایی شود. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روشاز نوع توصیفی-پیمایشی میباشد، که پس از بررسی الگوهای موجود و همچنین بررسی شاخصها و معیارهای لازم جهت انتخاب یک مدل کسب وکار، مدلهای مختلف از نظر دارا بودن این معیارها با هم مقایسه شدهاند. با توجه به ماهیت و بدیع بودن این حوزه پژوهشی از روشهای تصمیم گیری گروهی استفاده شده و نظر خبرگان در این باره از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردیده است. با استفاده از تکنیکهایAHP وتاپسیس بهترتیب به وزندهی به شاخصها و رتبهبندی مدلها پرداخته شده است. در نهایت با استفاده از روش دیماتل اثرسنجی هر یک از شاخصها بررسی گردیده است. پس از بررسی و تحلیل نظرات خبرگان از میان مدلهای کسب شده از ادبیات موضوع شش مدل برمبنای نه شاخص مورد تحلیل قرار گرفتهو مدل STOF به عنوان مدل برتر انتخاب گردید.
A successful business model, demonstrates a better way than existing options which can offer more value to a distinct group of customers and bring greater benefits to the company. Significant contributions to the success of knowledge-based companies linked to design their business models, so in this article we have tried to identify indicators and patterns by introducing a variety of business models, identify the suitable model for companies located in development centers. The aim of the present study is an applied research in terms of descriptive-survey, that after an examination of different conceptual models as well as the criteria for selecting an appropriate business model of knowledge-based companies were compared patterns and models in terms of these criteria. Due to the nature and originality of this research field used the group decision-making methods and were collected the experts opinion on the subject through interviews and questionnaires. Using AHP and TOPSIS techniques to be explored in order to index and rank weighting models. Finally, using DEMATEL Evaluating each of the parameters studied. After analyzing the comments of some of the business models of literature have been analyzed and ranked six models based on nine indicators. STOF model was selected as the best model.