آسیب شناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سه شاخگی
محورهای موضوعی : مدیریتمحمدمحسن نجفی زاده 1 , سیدمحمد زاهدی 2
1 - کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران (عهده دار مکاتبات)
2 - استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت، قزوین، ایران
کلید واژه: عوامل ساختاری, عوامل محیطی, آسیبشناسی, مدیریتعملکرد, عوامل رفتاری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به آسیبشناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با هدف افزایش بهره وری کارکنان و در نتیجه افزایش بهره وری سازمان میپردازد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی پیمایشی و از شاخه میدانی می باشد. در این پژوهش از روشهای آماری توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. بر این اساس کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بهعنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب گردید که تعداد آنها 859 نفر میباشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 266 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده و به همین تعداد پرسشنامه میان افراد نمونه توزیع گردید که تعداد 246 پرسشنامه جمعآوری شد. نتایج حاصل حاکی از آن است که آسیبهای نظام مدیریت عملکردکارکنان در قالب مدل سهشاخگی عبارتنداز:آسیبهای ساختاری (سیستم ارزیابی عملکرد نامناسب، نبود پیوند میان سیستم حقوق و پاداش و مدیریت عملکرد، عدم استفاده از فناوری اطلاعات در نظام مدیریت عملکرد و کمبود منابع لازم جهت اجرا و پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد)، آسیبهای رفتاری (عدم تعهد مدیران نسبت به مدیریت عملکرد، پائین بودن سطح دانش و آگاهی کارکنان نسبت به نظام مدیریت عملکرد، نبود مرور و بازبینی عملکرد و نبود فرهنگ سازمانی) و آسیبهای محیطی (عدم استفاده از نظرات ارباب رجوع در نظام مدیریت عملکرد و نبود قوانین جامع در ارتباط با نظام مدیریت عملکرد).
Present study addresses the pathology of employees’ performance management system of Qazvin University of Medical Sciences to increase employees’ productivity and in turn contribute to productivity of that organization. Present research was an applied one with respect to its purpose and a survey-descriptive field study with respect to its methodology .In present research, descriptive and inferential statistics were used for data analysis. Accordingly, the staff of Qazvin University of Medical Sciences were considered as the statistical population of the study which comprised of 859 employees .Using Cochran's formula ,the sample size was determined to be 266 and the same number of questionnaire copies was distributed andfinally246 ones were collected. The findings of the study suggested that pathology of employees’ performance system may be explained based on the three dimensional model included: structural factors (inappropriate performance evaluation system, lack of a link between compensation system and performance management, lack of use of IT in performance management system and shortage of resources required to implement and operate the performance management system), behavioral factors (lack of management commitment to performance management ,low level of employees’ knowledge on the performance management system, lack of performance review and revision, lack of organizational culture) and environmental factors (lack of attention to client opinions in the performance management system, lack of comprehensive rules and regulations related to the performance management system).