ارایه مدل شایستگی مدیران شعب در سیستم بانکی
محورهای موضوعی : مدیریتوجیهه هوشیار 1 , فریبرز رحیم نیا 2
1 - دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
کلید واژه: مدل شایستگی, ابعاد شایستگی, مؤلفه های شایستگی, مدیران بانک,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارایه مدل شایستگی های مدیران بانک و سنجش اعتبار مدل استخراج شده است. بدین منظور سه سؤال تحقیق مورد بررسی قرار گرفت: 1- شایستگی های مدیران بانک شامل چه ابعادی است؟ 2- مؤلفه های تشکیل دهنده ابعاد شایستگی های مدیران بانک کدامند؟ 3- آیا مدل استخراج شده از تحقیق معتبر است؟ روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) است. طرح تحقیق نیز از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی می باشد چرا که ابتدا روش کیفی تحقیق انجام می پذیرد و سپس با توجه به نتایج به دست آمده، روش کمی انجام می پذیرد. در بخش کیفی پژوهش با 12 نفر از مدیران برتر بانک مصاحبه به عمل آمد. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. در نتیجه، مدل اولیه شایستگی مبتنی بر ابعاد و مؤلفه های شایستگی مدیران بانک استخراج شد. سپس در قسمت کمی تحقیق برای سنجش مدل، پرسشنامه ای در میان 136 نفر از مدیران و معاونین برتر شعب و مدیران ارشد و ستادی توزیع شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و نرم افزار آموس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که تمامی ابعاد و مؤلفه های مدل شایستگی مدیران بانک به جز مؤلفه "تجربه" مورد تأیید واقع شدند.
The aim of this research is to explore and develop a competency model of managers in the banking system and validating the model. To this end, 3 questions were considered: 1-What are the elements of competency model in the banking system? 2- What are the components of competency model in the banking system? 3-Is the model reliable? Mixed method was used in this research. Initially, qualitative method was used, followed by quantitative method. In the qualitative section, we interviewed 12 excellence managers and then content analysis method was used. So, we derived the primary competency model of managers based on elements and components. In the quantitative section, we distributed questionnaires among 136 managers. For analysis, we use Amos software and factor analysis method. Results show that with the exception of “experience", all elements and components of competency model were confirmed.