بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانیِ شرکت ملی پخش فرآورده¬های نفتی ایران (منطقه تهران)
محورهای موضوعی : مدیریتعبدالرضا میری 1 , اسماعیل سبزیکاران 2
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 - دانشکده مدیریتِ، دانشگاه هوایی شهید ستاری
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شناخت و به کارگیری عوامل افزایش دهنده بهره وری از جمله اولویت های اصلی هر سازمان می باشد. توجه به توسعه نیروی انسانی (به عنوان اصلی ترین سرمایه سازمان و عامل ایجاد مزیت رقابتی)، یکی از این اولویت ها است. هدف این تحقیق مطالعه و بررسی عوامل تأثیرگذار بر ایجاد توانمندی در کارکنان به عنوان یکی از مهم ترین رویکردهای توسعه منابع انسانی می باشد. در این تحقیق مدل اسپریتزر در خصوص توانمندسازی روانشناختی (که به نگرش و ادراک کارکنان از توانمندی توجه دارد)، ملاک ارزیابی توانمندی قرار گرفته تا به کمک آن، عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری احساس توانمندی (در سه سطح عوامل فردی، گروهی و سازمانی) شناسایی و در قالب یک الگو جهت بهره برداری در جامعه تحقیق مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس جهت دستیابی به اهداف پژوهش و استخراج عوامل تأثیرگذار از روش توصیفی – پیمایشی و برای تحلیل میزان اثر این عوامل تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفته است. این مطالعه در جامعه کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه تهران) اجرا تا به کمک نتایج آن، اولویت هر یک از این مؤلفه ها در جامعه آماری شناسایی و الگوی بومی عوامل مؤثر بر ایجاد احساس توانمندی روانشناختی، در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (منطقه تهران) ارائه گردد.
The identification and application of the effective factors for improving the efficiency of organization’s operations are the most important aspects of each organization. Developmental approaches in human resource management are a typical example of these factors which clearly indicate the importance of human resource as the organization’s main investment and a vital competitive factor. The present research aimed to investigate the effective factors in employee empowerment that may play significant roles in the development of human resource management. Spreitzer’s model was employed to evaluate psychological empowerment in which the attitudes and feelings of employees related to their endowments. Through using this approach, the effective factors in creating of empowerment feeling in employees were recognized as three levels of individual, group and organization. Consequently, an appropriate model can be proposed in order to apply in further research. For this purpose, a descriptive- correlative method was used to determine the effective factors. Also, multiple regression method was conducted to measure the influence of these factors. The research was performed in National Iranian Oil Products Distribution Company- Tehran Region. By using the final obtained results, the priority of each factor was determined in the statistical community and subsequently a local model was established in order to describe the influence of effective factors on the creation of the psychological empowerment feeling in employees of this company at three levels of individual, group and organization.