نقش فرهنگ سازمانی بر نوآوری و تغییر در سازمان
محورهای موضوعی : مدیریتعلیرضا کرامتیان 1 , کیوان شاهقلیان 2
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران(عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: فرهنگ مشارکتی, فرهنگ سلسله مراتبی, تغییرات سازمانی, فرهنگ عقلایی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، تعیین نقش فرهنگ سازمانی بر نوآوری و تغییر در سازمان است. از آنجا که در عصر حاضر، نوآوری و تغییر یکی از مهم ترین الزامات و مزیت های رقابتی برای بقا و رشد هر سازمان است لذا در این تحقیق به بررسی شاخص های تاثیرگذار فرهنگ سازمانی بر نوآوری و تغییر سازمان پرداخته شده است. پژوهش حاضر به مطالعه نقش فرهنگ سازمانی بر نوآوری و تغییر در سازمان در شرکت رنوپارس پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی میباشد. همچنین جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیة کارکنان و کارشناسان مربوط در شرکت رنوپارس می باشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 155 نفر تعیین گردید و روش نمونه گیری پژوهش حاضر در دسترس میباشد. داده های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده است. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از روش آلفای کرونباخ 857/0 و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. اطلاعات تحقیق به کمک نرم افزار Smart PLS و با استفاده از آزمونهای آماری، توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد فرهنگ عقلایی، فرهنگ مشارکتی و فرهنگ سلسله مراتبی بر تغییرات سازمانی تاثیر مثبت دارند همچنین نتایج تاثیر فرهنگ ایدئولوژیک بر اثربخشی سازمان را تایید نمیکند، به علاوه نتایج نشان داده است فرهنگ سازمانی از طریق نوآوری بر تغییرات سازمانی تاثیر معناداری داشته است.
The purpose of this research is to determine the role of organizational culture on innovation and change in the organization. Since in the present era, innovation and change are one of the most important requirements and competitive advantages for the survival and growth of each organization. Therefore, in this research, we examine the effective indicators of organizational culture on organizational innovation and change.The present research studies the role of organizational culture on innovation and change in organization in Renault Pars Company. The research method is descriptive survey. The statistical population of the present study included all employees and experts in Renault Pars Company. Sample size was determined using Cochran's formula of 155 people and the method of sampling was simple random. The research data were collected using library and field method and the tools used in the questionnaire. The reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha (0.857) and the validity of the tool was confirmed by the content method. The research data were analyzed using statistical software, descriptive and inferential statistics using PLS software. The results show that rational culture, participatory culture and hierarchical culture have a positive impact on organizational change, and does not confirm the results of the impact of ideological culture on the effectiveness of the organization. In addition, the results showed that organizational culture through organizational innovation has a significant effect on organizational effectiveness.
_||_