بهینه سازی طرح استقرار جایگاه سوخت رسانی با کاربرد ابزار شبیه سازی در تئوری صف
محورهای موضوعی : مدیریتصـادق عـابدی 1 , رضـا رادفـر 2 , ناصر حمیدی 3
1 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2 - دانشکده مدیریت- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
کلید واژه: شبیه سازی, جایگاه سوخت, تئوری صف, بهینه سازی,
چکیده مقاله :
بحران های انرژی در جهان و تقاضای روزافزون منابع سوختی چالش های متعددی را در سطح بین المللی به وجود آورده است. آمار و اطلاعات منتشره در سال 2003 نشان می دهد که ایران با مصرف بنزین 19،889 میلیون لیتر در سال با سرانه مصرفی، بیش از دو برابر میانگین مصرف جهانى، رتبه دهم در جهان را به خود اختصاص داده است. افزایش بی سابقه قیمت سوخت در طی سال های اخیر، بهینه سازی و مدیریت بر مصرف سوخت را امری ضروری نموده است. در این مقاله سعی می شود با ارایه طرح بهینه چیدمان برای جایگاه های سوخت رسانی، دو هدف افزایش ظرفیت استفاده از ایستگاه سوخت و رضایت مندی مشتریان را پوشش دهد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش تکنیک های تئوری صف و ابزارهای شبیه سازی هستند.
Energy and fuel crisis and magnified demands for fuel consumption caused varies challenges in the word. With19889 million liter annual consumption of gasoline, according to international reports, Iran is the tenth country in the word. In recent years, tremendous increases in fuel prices brought optimization and management of fuel consumption into the limelight. In this paper we are trying to maximize the capacity of filling stations and to elevate customer’s satisfaction through modeling these stations. Queue theory and simulation are instruments that we used in this research.