امکان سنجی ارائه محصولات بیمه ای موجود به صورت الکترونیک در شرکت های بیمه پارسیان، آسیا، البرز، رازی، توسعه، سینا و معلم
محورهای موضوعی : مدیریتاصغر صرافی زاده 1 , وحیده علیپور 2
1 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
کلید واژه: بیمه الکترونیک, امکان¬سنجی, امکان¬سنجی عملیاتی, امکان¬سنجی فنی, امکان¬سنجی فرهنگی, امکان¬سنجی قانونی,
چکیده مقاله :
مبادلات تجاری بین افراد، شرکت ها با یکدیگر و افراد با شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود که مبتنی بر مبادله اسناد و مدارک کاغذی است، خارج شده و به سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سیستم های مبتنی بر اطلاعات الکترونیکی در حرکت است. صنعت بیمه به عنوان یکی از پویا ترین فعالیت های تجاری از این فرآیند مستثنی نیست. تکنولوژی اطلاعات تأثیرات متفاوت و گوناگونی را بر فعالیت های مختلف کاری در صنعت بیمه داشته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات به صنعت بیمه شکلی منعطف بخشیده، آن را متحول نموده و مجبور به ترک قید و بندها و مقررات سنتی و استفاده از فناوری جدید نموده است. یکی از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بیمه موضوع بیمه الکترونیک است. بیمه الکترونیکی در یک نگاه کلی درصدد فراهم آوردن امکاناتی برای مشتریان است تا دسترسی به خدمات بیمه ای با استفاده از واسطه ای ایمن و بدون حضور فیزیکی صورت پذیرد. موضوع اصلی در این مقاله، امکان سنجی ارائه محصولات بیمه ای موجود به صورت الکترونیک در شرکت های بیمه پارسیان، آسیا، البرز، رازی، توسعه، سینا و معلم می باشد و به این مسأله می پردازد که آیا ارائه محصولات بیمه ای موجود به صورت الکترونیک از ابعاد عملیاتی، فنی، فرهنگی و قانونی امکان پذیر است یا خیر؟ فرضیات تحقیق بر اساس آزمون میانگین یک جامعه (آزمون T-student و آزمون ویلکاکسن) مورد آزمون قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که در حال حاضر امکان ارائه محصولات بیمه ای موجود به صورت الکترونیک از ابعاد مختلف عملیاتی، فنی، فرهنگی و قانونی ضعیف می باشد.
The commercial exchanges between people, companies, people and companies, people and companies with governments, and so on is increasing rapidly. There is an obvious shift from using paper documents to exchanges using electronic information. The e- commerce is considered as a viable alternative due to its speed, efficiency, and low expenses. The insurance industry as one of the most dynamic business activities is not an exception. Information technology has various effects on different activities in the insurance industry. It gives flexibility to it, changes its system and enhances its movement beyond the existing limitations and traditional regulations. One of the implications of information and communication technology in insurance industry is the electronic insurance. The e- insurance in its general view intends to provide facilities for customers to get access to the insurance services through a safe intermediary phase and without physical attendance. The main issue in this study is the feasibility of presenting the existing insurance products through the Internet from operational, cultural, technical, and legal aspects at Parsian, Asia, Alborz, Razi, Tosse, Sina, and Moallem Insurance Companies. The hypotheses of the study were statistically tested using t-student and Wilcoxon tests. The results confirmed that the possibility of presenting the existing insurance products through the Internet from operational, cultural, technical, and legal aspects is still weak.